VAN MESOPOTAMIË TOT MID-TWINTIGSTE-EEUWS MODERNISME OP TEFAF MAASTRICHT 2018

 

 

 

 

Meer dan 280 handelaren in kunst, antiek en design presenteren tijdens TEFAF

Maastricht 2018 hun beste en meest bijzondere stukken. TEFAF heeft hiermee een

unieke en ongeëvenaarde aantrekkingskracht op particuliere verzamelaars,

conservatoren, professionals uit de kunstmarkt en kunstliefhebbers uit de hele wereld.

De internationale reputatie van TEFAF komt ook dit jaar tot uiting in het brede aanbod en de ongeëvenaarde kwaliteit van de aangeboden werken. TEFAF Maastricht 2018 vindt plaats in het MECC (Maastricht Exhibition & Conference Centre) van 10 t/m 18 maart 2018.

De deelnemende handelaren aan TEFAF Maastricht bekleden zonder uitzondering een

toonaangevende positie in hun vakgebied. Tijdens TEFAF presenteren zij met regelmaat nieuw ontdekte of verloren gewaande werken. Zo toont Kollenburg Antiquairs (Stand 182), Saint Albinus and Saint Bernardus (1496), een tempera beschilderd paneel van Filippino Lippi (ca.1457-1504). Dit werk is niet alleen bijzonder omdat het voor het eerst in meer dan honderd jaar op de markt komt, het heeft bovendien een buitengewone herkomst. Het paneel was onderdeel van een altaarstuk oorspronkelijk geschilderd voor het Klooster van de San Donato agli Scopeti. Lippi schilderde het ter vervanging voor een nooit afgemaakt altaarstuk waarvoor Leonardo da Vinci in 1481 de opdracht kreeg. De centrale voorstelling van het altaarstuk van Lippi werd in 1529 verworven door kardinaal Carlo de Medici en is sinds 1666 onderdeel van de collectie van het Uffizi.

TEFAF Antiques is met 90 dealers de grootste afdeling van de beurs. Ieder jaar worden de meest opmerkelijke stukken op de markt uit de beeldende en toegepaste kunst getoond. TEFAF Maastricht 2018 toont een ruim aanbod beeldhouwkunst uit verschillende tijden. Daniel Katz Gallery (Stand 100) biedt het buitengewone, suggestieve bronzen beeld Torso of a Crouching Woman van Camille Claudel (1864-1943) aan. Het betreft een in 1913 gegoten exemplaar van een ontwerp dat Claudel in circa 1887 maakte. Naar verluid is het beeld een weerspiegeling van de destructieve relatie tussen Claudel en Auguste Rodin, in wiens studio zij vele jaren heeft gewerkt. Axel Vervoordt (Stand 424) presenteert het marmeren beeldhouwwerk Head of Venus

Genetrix. Dit werk uit de 1e eeuw na Christus komt sinds de jaren zestig voor het eerst op de markt.

TEFAF Maastricht is voor veel handelaren de beste plek om bepaalde stromingen of thema’s uit de kunstgeschiedenis extra te belichten, of om een eigen jubileum luister bij te zetten. Zo viert Epoque Fine Jewels (Stand 186) haar 60-jarig jubileum op TEFAF Maastricht. De in Kortrijk gevestigde galerie presenteert met de Art Nouveau ‘Glycines’ (blauwe regen) choker van Philippe Wolfers (1858-1929) een bijzonder stuk uit de Belgische geschiedenis. Dit opmerkelijke sieraad, dat wordt gezien als een van de meest indrukwekkende stukken van Wolfers, bestaat uit vijf in elkaar slingerende strengen blauweregen, voorzien van groene en paarse plique-à-jour geëmailleerde blaadjes en bezet met uitgesneden watermeloen-kleurige toermalijn edelstenen en bewerkt opaal.

TEFAF Antiques herbergt een select aantal zeer hoogwaardige hedendaagse juweliers in TEFAF Haute Joaillerie, waaronder Glenn Spiro. Deze galerie onder de naam G (Stand 139) exposeert dit jaar voor het eerst op de beurs. G is een van de toonaangevende juweliers in het Verenigd Koninkrijk, en zal een collectie tonen die zonder twijfel veel bewondering gaat oogsten bij de bezoekers van TEFAF Maastricht. Een hoogtepunt is een paar armbanden uit de ‘Antique Collection’: Mesopotamische pijlpunten gemaakt van Carneool uit het eerste millennium voor Christus zijn gecombineerd met wit roze geslepen diamanten, kralen in koraal en 18 karaats geel goud.

Naast de schilderijen van Oude Meesters, die te zien zijn in de categorie TEFAF Paintings, kunnen verzamelaars in de afdeling TEFAF Modern bijzondere hedendaagse werken ontdekken. Net als in voorgaande jaren groeit TEFAF Modern ook dit jaar. Naast de 48 handelaren die hun werken eerder toonden op TEFAF Modern zijn nieuwe deelnemers in deze sectie: Perrotin (Stand 441), Massimo de Carlo (Stand 443), Mazzoleni (Stand 500), M & L Fine Art (Stand 523) en Leon Tovar Gallery (Stand 522).

Grote namen uit de 20e eeuw voeren op TEFAF Modern de boventoon. Marino Marini (1901-1980) wordt in een feestelijk zonnetje gezet door Paolo Antonacci (Stand 337), om Marino Marini’s eerste retrospectief in het Peggy Guggenheim in Venetië te vieren en Paolo Antonacci brengt het krachtige, suggestieve schilderij Cavallo e Cavaliere (‘Il Lambicco’), 1951. Van de Weghe (Stand 510) biedt een uitzonderlijk olieverfschilderij op canvas van Pablo Picasso (1881-1973), Tête d’Homme, 1965.

Er is dit jaar op TEFAF ook een groot aantal belangwekkende kunstenaars uit Midden-Europa te vinden. Zo biedt Richard Nagy (Stand 412) werken van de Oostenrijkse expressionistisch kunstschilder Egon Schiele (1890 – 1918) aan, waaronder het prachtige Nude with Green Stockings, 1918, gouache en zwart krijt op papier. The Mayor Gallery (Stand 451) presenteert het sensationele werk Barson, 1966-1969, olieverf op hout van de wereldberoemde Op-art kunstenaar Victor Vasarely (1906 – 1997).

Herontdekte werken krijgen een belangrijke plek op TEFAF Paintings. Zo presenteert Antonacci Lapiccirella Fine Art (Stand 345) een nog nooit aan het publiek getoond werk van Antonio Canova (1757 – 1822). Deze belangrijke herontdekking betekent een enorme aanvulling op de kennis van het werk van deze grote beeldhouwer en schilder. Het betreft een olieverf op doek Ritratto di Giorgione, en is geschilderd om enkele van de meest befaamde kunstenaars uit zijn tijd op het verkeerde been te zetten door te suggereren dat het een zelfportret van Giorgione (1478-1510) betrof, die n.l. bekend staat om zijn zelfportretten. Portretten van Giorgione gemaakt door andere kunstenaars zijn uitzonderlijk zeldzaam.

Het aanbod op TEFAF Paper bestaat uit een selectie van de meest krachtige en cultuurhistorisch opmerkelijke werken op papier. Zo presenteert de Spaanse handelaar Artur Ramon (Stand 160) Philosopher, een niet eerder getoond werk van José de Ribera (1591-1652). Dit olieverf schilderij op doek is bijzonder in Ribera’s oeuvre, met een uitstraling die zich kan meten met afbeeldingen van de Apostelen die hangen in het Prado (zoals de Heilige Bartholomeus, Heilige Filip of Heilige Thomas).

Stephen Ongpin Fine Art (Stand 724) presenteert Study of a Lion, een uitzonderlijk inkttekening uit 1791 van de hand van Théodore Géricault, bekend van zijn ongeëvenaarde afbeeldingen van dieren. Dit fijnzinnige werk was naar verluid eigendom van Georges-Hippolyte Géricault, de onwettige zoon van de kunstenaar, en maakt sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw onderdeel uit van een privécollectie.

Op TEFAF Ancient Art kunnen bezoekers kennis maken met enkele van de oudste kunstwerken die momenteel op de markt zijn. Een hoogtepunt van de Amerikaanse The Merrin Gallery (Stand 430) is een polychrome cilindervormige vaas van de Maya’s uit de periode 550-950 en versierd met afbeeldingen van jonge maïsgoden op een kussen, gemaakt van de vacht van een jaguar.

Naast TEFAF Ancient Art was vorig jaar was voor het eerst TEFAF Tribal te vinden. Op deze nieuwste, zeer inspirerende en snel groeiende sectie van TEFAF Maastricht vinden bezoekers talloze cultuurhistorisch belangrijke stukken. Een opvallend werk is het staande beeld Black Uli afkomstig uit Nieuw Ierland, Papoea-Nieuw-Guinea, tentoongesteld door de Belgische handelaar Bernard de Grunne Tribal Fine Arts (Stand 121). Dit beeld geldt als een van de mooiste voorbeelden van dit type werk en zal op TEFAF Tribal zeker een show topper zijn.

Een ander dynamisch onderdeel van TEFAF Maastricht 2018 is TEFAF Design. Vijftien

handelaren tonen hun uitzonderlijke collecties met zeldzame objecten, die vaak al prijzen wonnen. Het in New York gevestigde Demisch Danant (Stand 610) toont een indrukwekkende muurbibliotheek uit 1958. Deze werd gemaakt voor de Wereldtentoonstelling in Brussel waar het werd bekroond met de Grand Prix en Gouden Medaille. Twee kroonluchters van de Finse ontwerper Paavo Tynell (1890-1973) worden meegenomen door Galerie Eric Philippe (Stand 608). Van dit ontwerp uit 1954 werden slechts drie exemplaren geproduceerd, hetgeen deze uitzonderlijk zeldzaam maakt.

TEFAF Maastricht is verheugd om vijf jonge deelnemers te verwelkomen op TEFAF Showcase. Dit zijn: Galerie Le Beau (Stand 1), Charles-Wesley Hourdé (Stand 2), Kallos Gallery (Stand 3), Cortesi Gallery (Stand 4), en Librairie Camille Sourget (Stand 5). TEFAF Showcase valt op door een breed aanbod van aanwezige disciplines. De deelnemers willen de bezoekers kennis laten maken met hun specifieke vakgebieden. Galerie Le Beau heeft een stand met vier fauteuils, vrijwel allen voor het eerst getoond aan het publiek. Zo is er in 1949 ontworpen stoel van José Zanine Caldas (1919 – 2001), gemaakt om moderne, betaalbare meubels te fabriceren. Met als resultaat een uniek prototype van multiplex, touw en stof, dat echter nooit in productie werd genomen.

Nieuwe deelnemers TEFAF Maastricht 2018

TEFAF Antiques: S Franses (Stand 261), Walter Padovani (Stand 244)

TEFAF Ancient Art: Galerie Chenel (Stand 431), Safani Gallery (Stand 433)

TEFAF Design: Thomas Fritsch – Artrium (Stand 611), Oscar Graf (Stand 603), Galerie Marc Heiremans (Stand 605), Jousse Entreprise (Stand 601)

TEFAF Haute Joaillerie: G (Stand 139)

TEFAF Modern: Massimo de Carlo (Stand 443), M&L Fine Art (Stand 523), Mazzoleni (Stand 500), Perrotin (Stand 441), Leon Tovar Gallery (Stand 522)

TEFAF Paper: Galerie de la Présidence (Stand 709), Galerie Zlotowski (Stand 710)

Openingstijden TEFAF: Zaterdag 10 maart tot zaterdag 17 maart, 11:00-19:00 uur, Zondag 18 maart, 11:00-18:00 uur. Toegangstickets voor TEFAF Maastricht zijn verkrijgbaar via www.tefaf.com of aan de kassa van het MECC.

 

Geef een reactie