Voertuigbezitters gaan ‘groene’ EU-maatregel in de beurs voelen 

 

 

Wie volgende week met de auto bij de pomp staat moet even goed opletten dat de juiste brandstof wordt gekozen. Op last van de Europese Unie krijgen in de hele EU-brandstoffen namelijk dezelfde naam. Dat wordt even wennen, want de vertrouwde aanduidingen voor benzine, diesel en gas verdwijnen. Gewone benzine, de Euro95 dus, heet vanaf vrijdag 12 oktober E10. Superplus Euro 98 dus heet E5. Diesel krijgt de code B7. Om het nog ingewikkelder te maken: ook premium brandstoffen als V Power en Total Excellium dragen straks codes als E5, E10 of B7. De oliemaatschappijen zijn verplicht zich aan de nieuwe Europese codes te houden. Die kan voor menige voertuigbezitter fors negatief uitpakken.  

E10 staat voor 10% ethanol en is een mengsel van 90% Euro 95 loodvrije benzine met 10% ethanol, een soort alcohol. Dit mengsel is ingevoerd als groene maatregel. Door toevoeging van ethanol afkomstig van landbouwgewassen of biomassa zou de totale uitstoot van CO2 door auto’s omlaag moeten gaan. Een aantal jaren geleden werd naast loodvrij 95 en superplus 98 benzine E10 geïntroduceerd. E10 is vernoemd naar de 10 procent biobrandstof die erin zit. Bij de introductie werd aangegeven dat E10 in de toekomst de benzine. Loodvrij 95 met maximaal 5% ethanol moeten vervangen. In Duitsland en Frankrijk wordt het inmiddels bij de meeste benzinestations verkocht en op sommige plaatsen is zelfs alleen nog maar de E10 variant beschikbaar.

Deze benzine is ingevoerd als een ‘groene’ benzine omdat het deel ethanol in de benzine CO2 neutraal zou zijn. De redenatie is dat deze ethanol wordt geproduceerd uit gewassen die tijdens hun groei net zo veel CO2 hebben opgenomen als tijdens de verbranding weer wordt vrijgegeven. Daarmee lijkt ethanol CO2 neutraal maar dat is een te simpel beeld. Voor de productie en het transport van ethanol is veel energie nodig en dit leidt tot extra CO2-uitstoot. Naast de twijfelachtige claim van CO2 neutraliteit zijn er nog meer bezwaren tegen ethanol. De productie ervan vergt zeer veel water en een veelgebruikte grondstof, maïs, is een voedselproduct. ‘Voedsel in de tank’ leidde ook tot steeds meer weerstand tegen E10 benzine, ook uit de milieuhoek.

Toch wordt ethanol nu verplicht in alle benzine. E 10 dat 10 procent biobrandstof bevat vervangt de superbenzine. E5 met 5 procent biobrandstof vervangt de actuele superplus ’98 benzine. Ook dieselbenzine gaat 7 procent biobrandstof bevatten. Volgens de ANWB is 90% van de auto’s geschikt om op E10 benzine te rijden. Nieuwere modellen hebben er doorgaans geen problemen mee maar voor de wat oudere auto’s bleek E10 dan het vaak ‘killing’.

Ter verduidelijking: het brandstofsysteem is opgebouwd uit veel materialen. Niet alle materialen zijn E10 bestendig. Rubber wordt toegepast voor slangen, afdichtingen, diafragma in de brandstofpomp, membraan in acceleratiepomp van de carburateur. Niet bestendig zijn natuurrubber NR, butylrubber IIR. Niet E10 bestendig zijn ook Aluminium: een coating is wenselijk, Zink: gevoelig voor corrosie en de Kurk van vlotters van oude carburateurs en de Vlotter van benzinemeter is niet altijd bestendig

Bij veelvuldig gebruik van E10 zal onder invloed van het ethanol bestaande aanslag in tank en leidingen losraken en zich ophopen in filter en/of carburateur. De locatie van het brandstoffilter is per type voertuig verschillend: in de tank, onder de vloer of in de motorruimte. Door oxidatie van alcohol in de tank ontstaat vaker ook een bruine kleverige substantie, die tot verstopping van het brandstofsysteem kan leiden.

De Nederlandse automobilist die eerder in meerderheid oordeelde dat je beter helemaal geen E10 biobrandstof kunt tanken lijken weinig alternatieven te hebben. Hetzelfde geld voor eigenaren van motorfietsen. Ook daar kan ethanol en hoop problemen veroorzaken. Het werkt niet goed in carburateurs en kan slangen en kunststof componenten aantasten. Ethanol trekt vocht aan en kan daardoor roest veroorzaken in stalen tanks. Ook kan het fiberglas en andere composieten aantasten.

Via de website van ACEA, de vereniging van autobouwers kun je zien welke auto’s en modellen al dan niet geschikt zijn voor E10. Ook uw BOVAG-bedrijf kan veelal meer informatie verstrekken. Als een auto, motor of scooter niet geschikt is voor ethanol brandstof is alcoholvrije benzine het enige alternatief. Op dit moment is dat bijvoorbeeld Shell V-power en BP Ultimate. De prijs ligt een stuk hoger, maar weegt zeker op tegen schadeposten bij ethanol benzine

 

Geef een reactie