Toekomst gericht ondernemen met nieuwe missies

 

Wie kent Paul en Jeanine van der Leek niet? Deze twee ondernemers zijn al vanaf 1999 het visitekaartje van drogisterij DIO Weltertuyn in Welten. Een zogenaamde combinatiewinkel, zoals dat genoemd wordt, met een lange geschiedenis binnen deze regio. Reeds meer dan 60 jaar wordt hier geëxploiteerd.

 

 

Een onderneming die dus absoluut van belang is voor Welten. Eerder gerund door de familie Meertens en nu door Paul en Jeanine. Dat de tweede generatie al druk bezig is gehoor te geven aan een stukje toekomstmuziek wordt duidelijk als Paul vol trots vertelt over zijn twee dochters. Kristel is inmiddels gediplomeerd drogist en al jaren werkzaam als assistent filiaal manager in een drogisterijketen. Dat zij ergens in de komende jaren het team zal gaan versterken is dan ook een logische stap. Karlijn, de andere dochter start haar eigen nagelstudio in het familiebedrijf. Ook zij zal in de komende jaren bepaalde disciplines gaan toevoegen aan haar werkzaamheden.

Een warm en samenhangend familiebedrijf, met toekomstgerichte ontwikkelingen. Paul en Jeanine zijn nog steeds blij met het feit dat ze in het verleden een belangrijke stap hebben durven zetten. Paul begon zijn carrière in 1984 binnen het drogisterij filiaalbedrijf, waarna hij in 1985 zijn diploma drogist behaalde. Na 15 jaar floormanager te zijn geweest in diverse filialen van het Kruidvat, begon het verlangen naar het zelfstandig exploiteren van een drogisterij. Zodoende begon de speurtocht naar een beschikbare winkel. Samen met Jeanine bezocht hij een event in de Jaarbeurs te Utrecht, waar hun een winkel in Welten werd aangeboden. Ze hadden er meteen een goed gevoel bij. De wijk en de winkel sprak aan en samen met hun twee dochters verruilden ze hun plek in Sittard voor een nieuwe stek in Welten.

Op 3 oktober 1999 was het dan zover. Met een goede mix aan commercieel inzicht, vakkennis en persoonlijke benadering zorgden Paul en Jeanine voor een sterke troef in het kleine dorp van Heerlen. Aangezien ze naast deze uitdaging ook nog aandacht wilden behouden voor hun twee jonge dochters (toen 0 en 2) was het voor de nieuwe ondernemers erg van belang om de balans goed in de gaten te houden. En eerlijk is eerlijk, de eerste jaren waren ongekend pittig: het beste uit beiden willen halen heeft voortdurend druk op hun gezet. Inmiddels weet het gezin de batterij goed op te laden. Al blijft de zaak de spil waar alles om draait, de zondag is heilig. Het heuvelland is een prachtige omgeving, waar het goed vertoeven is, weg even uit het hectische ondernemersleven.

DIO- Weltertuyn heeft zich door de jaren kunnen ontwikkelen tot een familiebedrijf in een kleine gemeenschap. Hierdoor staan Paul en Jeanine dicht bij de bewoners. Ondanks het hartverwarmende karakter van beiden, is er ook een zekere mate van afstand. Paul is duidelijk van mening dat hij als ondernemer niet op een voetstuk wil staan. De klant is koning en ons streven is dan ook dat eenieder met een tevreden gevoel de winkel verlaat.

Wat mij betreft een behaald doel. Zodra je DIO Weltertuyn binnenloopt word je vriendelijk en gastvrij ontvangen en uit eigen ervaring kan ik alleen maar beamen dat de tevredenheid bij weggaan groot is. Paul heeft een duidelijke missie: goed ondernemen en zijn klanten op hun wenken bedienen. Echter nog meer mag de klant zich verheugen bij het aanzien van het brede assortiment dat DIO aanbiedt. Naast vele verschillende drogisterijartikelen, kun je terecht voor boeken, kantoorartikelen en kaarten. En wil je een pakket versturen of ophalen, ook dan kun je bij Paul en Jeanine terecht. Een combinatie dus van producten en diensten, waarmee dit stukje Heerlen een unieke voorziening kent van verschillende behoeften.

 

Helaas zorgde kredietcrisis en het veranderende klantengedrag voor een kaalslag in de detailhandel. Vele centra veranderden in een rap tempo in spookcentra. En alhoewel Welten dit leed bespaard bleef, hebben de ondernemers alle zeilen moeten bijzetten om dit te voorkomen. Voor de drogisterijbranche, dus ook voor DIO, betekende de kredietcrisis echter wel fuseren. Zowel DA als DIO verloren door alle actuele ontwikkelingen te veel leden om een vuist te kunnen maken naar het grootwinkelbedrijf. Helaas konden beide organisaties niet zelfstandig doorpakken. De keus om samen als een gezonde organisatie door te kunnen, werd in 2017 gemaakt. Een grondig onderzoek naar de beste formulenaam resulteerde in DA. Een verandering waar ook Paul en Jeanine volop in werden meegezogen.

Maar goed. Geluk kan in de kleine dingen zitten en wat Paul en Jeanine betreft kunnen ze zich alleen maar verheugen op de periode die nu voor hun ligt. Ze zien het als een regelrecht keerpunt. Elke verandering moet een verbetering zijn en zo staan de ondernemers dan ook in de metamorfose. Vanaf 1 november zal DIO Welten een andere look krijgen. Fris en herkenbaar. De buitenkant van de winkel ondergaat een grootse verandering, intern echter zullen assortimentsveranderingen het verschil gaan maken. We zijn dan ook reuze benieuwd!

Dat het team van DIO Weltertuyn nieuwe uitdagingen met veel extra werk te wachten staat is duidelijk. Echter hun passionele manier van ondernemen in de drogisterijbranche maakt veel goed. Paul vindt het dan ook geen probleem om minder leuke ontwikkelingen aan te pakken. Zo is het stoeien om de balans binnen de winkel goed te houden een aandachtspunt, waar ze sinds de groei van webwinkels mee te maken hebben. Het is van groot belang om de interne logistiek van hun PostNL punt zodanig goed te organiseren dat het samenvalt met de andere werkzaamheden.

 

Wat Paul en Jeanine betreft blijft het nog lang gezellig achter en voor de schermen van wat nu nog DIO Weltertuyn is. Wat de toekomst nog gaat brengen, blijft zoals gewoonlijk een vraag. Dat de ondernemers zich ook in de toekomst niet willen meten aan het filiaalbedrijf is een doel op zich. Nee, Paul en Jeanine blijven zich toespitsen op de aandacht voor de klant en voor het product, waarbij kennis een absolute macht betekent.

Of Karlijn en Kristel als tweede generatie de zaak uiteindelijk dragend weten te houden is niet helemaal helder. De vraag van de lokale markt naar de huidige behoeften, speelt hierbij een zeer prominente rol. Dit is iets waar niemand invloed op kan uitoefenen. Ze zullen in elk geval er alles aan doen om de winkel toekomstproof te houden. Toch is Paul niet alleen bezig met de toekomst. Samen met zijn gezin runt hij de onderneming in het nu, waarbij hij vooral in mogelijkheden wil blijven denken.

Het podium is praktisch gereed. Op 1 november 2018 gaat DIO over in DA. Paul en Jeanine maken er voor zichzelf, maar ook voor de klant een feest van. Tenslotte willen zij juist op waardevolle momenten samen met de klant het podium betreden. De naamsverandering met alle ontwikkelingen die daarbij van toepassing zijn, zien Paul en Jeanine als een verrijking binnen hun ondernemerschap.

Toekomstgericht ondernemen met nieuwe missies: gezondheid dienen en beauty koesteren. Hoe mooi is dat!

1 november 2018: DIO-drogisterij Weltertuyn wordt DA Welten

1 november: spectaculaire ladiesnight. DA is open tot 22:00

1,2 en 3 november: drie fantastische feestdagen met spectaculaire acties.

 

Foto’s®Parkstadactueel/Lucho Carreno

 

 

Geef een reactie