Een tevreden klant is de perfecte weerspiegeling van wat Sasja Langen wil uitdragen met haar concept “Tot in de puntjes”. Tenslotte is het slechte reclame als een klant op een verjaardag commentaar krijgt op datgene wat ze aan heeft. Nee, wat dat betreft is Sasja een zeer deskundige gastvrouw, die met een staaltje eerlijk en persoonlijk advies haar mannetje staat in haar huiselijke winkel “Tot in de puntjes”.

Sasja ( 46 jaar) heeft in de afgelopen jaren een aardige reputatie op het gebied van mode opgebouwd. Na een kort experiment in de zorg, bleek al snel dat haar interesse voor kleding, stijl en eigen visie bijdroegen aan een nieuwe carrière. Haar eerste verkoopervaring deed ze op in Aken, bij modehuis Pfeiffer. Al snel maakte ze een overstap naar Berden in Heerlen. Op de afdeling van Kicks werkte Sasja als eerste verkoopster, samen met een heel gezellig en betrokken team. In de avonduren volgde ze een opleiding middle management, waarmee ze de functie als Floormanager kon bekleden. Ze maakte de planningen, deed sollicitatiegesprekken en loste allerlei problemen op. Aangezien Sasja niet stilzit en geïnteresseerd is in andere functies, komt ze op de afdeling nachtmode en lingerie voor dames, heren en kinderen terecht als inkoopster. Een uitdagende functie. Samen met een collega inkoopster van Berden Blerick bezoekt ze beurzen in Parijs en modeshows. “Een geweldige tijd!” Spreekt Sasja enthousiast uit.

Toch kon Sasja haar ei niet kwijt op het gebied van lingerie binnen de regio Heerlen. Daarnaast wilde ze af van de weekenden en de donderdagavond. Ze nam het besluit om zich te oriënteren op een andere branche.  Ze kwam als accountmanager terecht bij een bedrijf die opleidingen gaf. Geen functie in de mode, maar wel commercieel gericht: Sasja verkocht als het ware cursussen. Het was een fijne functie, met vrije weekenden. Iets waar Sasja op dat moment veel behoefte aan had.

Toen haar dochter Jasmijn een jaar oud was, kwam de interesse voor mode toch weer bovendrijven. Samen met een vriendin richtte ze “tot in de puntjes” op. Geen modewinkel, maar de naam van twee personal shoppers. Sasja en haar vriendin kwamen bij de mensen thuis, of namen ze me naar de stad. Door scheiding of gewichtsverlies waren het vaak muurbloempjes geworden en onzeker over hun kledingkeus. “Geweldig om deze mensen weer te zien opbloeien”, verzucht Sasja.  In het Zuiden waren personal shoppers toentertijd heel uniek, waardoor ze veel media-aandacht kregen. Ze deden geweldige ervaringen op en kregen daarmee een enorme boost!  Na een intense, maar fijne samenwerking, besluit zowel Sasja als haar vriendin dat het tijd is om een eigen weg te bewandelen. Sasja breidt haar functie als personal shopper uit met het geven van kleur- en stylingadvies. Hiervoor volgt ze een opleiding in België als kleurenconsulent.

Maar hoe inspirerend en bevredigend het ook is om mensen te kleden en te adviseren als personal shopper, een droom om een eigen concept op te zetten komt steeds meer in beeld. Sasja’s competentie om mensen tot in de puntjes te kleden en te adviseren, vanuit welk standpunt dan ook, lijkt een prima uitgangsbasis te zijn om op zoek te gaan naar een passend pand. Per toeval stuit ze op een leeg pand tegenover de kerk, in de Kerkstraat 18A van Waubach. De plek past helemaal bij haar, gezien haar herinneringen aan deze straat.  Ze aarzelt dan ook geen moment en belt het nummer dat op het raam genoteerd staat. De eigenaresse woont boven het leegstaande pand en is binnen dus binnen een mum van tijd ter plaatse. Sasja heeft haar plek gevonden.

In september 2016 komt haar droom uit: haar eigen winkel doopt ze Tot in de puntjes. De naam, waaronder ze in 2005 startte als personal shopper neemt ze mee over, aangezien het nog steeds de perfecte weerspiegeling is van haar droom. Huiselijk van opzet, met natuurlijke tinten en de aanwezigheid van Pip, haar hond. Stijlvol, waarbij Sasja als gastvrouw elke klant welkom heet met een lekker kopje koffie of thee. Een concept waarbij de passie van Sasja vooral in het adviseren van de klant zit. Daarnaast is het inschatten op kleur en pasvorm een expertise, waarbij Sasja ook absoluut de uitdaging met de klant durft aan te gaan om buiten de comfortzone van de desbetreffende klant te stijlen. Eerlijk en puur in wat wel en niet kan. Dat is Sasja. Ze kruipt als het ware in de huid van de klant en snapt al snel wat de behoefte kan zijn van de persoon. Ze wil dan ook niet dat een klant de deur uit gaat met kleding, die niet representatief is.

Haar concept zou niet Tot in de puntjes heten, als er binnen haar winkel alleen sprake zou zijn van kleding. Sasja heeft ook een collectie aan sieraden, tassen en Lifestyleproducten. Sasja kiest met zorg de exclusieve merken uit, zowel op het gebied van kleding als op het gebied van de andere producten. Zo heeft ze lifestyleproducten van het merk Zoedt, mijn stijl, gekkiggeit en tassen van het merk Burkely. Ook haar sieraden zijn speciaal en vind je niet zomaar op elke hoek van de straat. Ze besteedt aandacht aan de ontwerper achter de sieraden, waarbij ze niet alleen de lokale ondernemer wil betrekken, maar zeker ook de jonge ontwerper die iets apart wil uitdragen. Zo zie ik sieraden van Miriam, een jonge onderneemster uit Harderwijk met het merk Jules Bean, maar ook sieraden van edelsmid Joyce uit Waubach zelf. Haar merk heet BeJoyce. Sasja vertelt dat Joyce ook bekend staat om haar herinneringssieraden.  Op een houten plateau liggen sieraden van het Nederlandse merk Qoss. Zij stralen een stoer image uit. Aan de muur, in een apart vitrinekastje zijn enkele sieraden van DOO  (Dorienne Plum)tentoongesteld. Ik laat me vertellen dat deze unieke en symbolische sieraden vervaardigd worden in een klein atelier in Bali. Hiermee stimuleert Dorienne de lokale bevolking in een eigen inkomen.

Als echte ondernemer heeft Sasja absoluut geen 9 tot 5 mentaliteit. Ze beaamt dan ook dat ze buiten de winkeltijden nog veel bezig is om haar concept letterlijk tot in de puntjes achter te laten en voor te bereiden. Zo laat ze haar winkel nooit slordig achter. En haar administratie doet ze op haar vrije dagen, net als haar inkoopmomenten. Daarnaast besteedt ze veel aandacht aan de inrichting, zeker nu ze sinds januari 2019 in een groter nieuw pand (Kerkstraat 18B)- direct naast haar eerste pand – is verder gegaan.

Want ja, Sasja werkt hard aan haar droom. De kleinschaligheid van haar winkel in Waubach zorgt voor veel extra inzet op het gebied van marketing. Dat heeft ze er graag voor over: haar persoonlijke aandacht kan ze ook alleen maar geven, door kleinschalig te blijven. De sfeer van een leuk winkeltje uit de grote stad verwezenlijken met een touch of personality. Sasja wil dan ook niets liever dan elke klant de boodschap meegeven dat ze welkom is. Ook al koop je niks en kom je alleen even neuzen of kletsen. Sasja is absoluut niet opdringerig en wil de drempel van haar winkel zo laag mogelijk houden, waarmee ze mensen wil stimuleren, vrijblijvend binnen te durven stappen.

Sinds Sasja in 2016 aan haar grote avontuur begon, heeft ze geen moment aan zichzelf en haar concept hoeven te twijfelen. En aangezien Sasja van nature heel bescheiden is, denk ik persoonlijk dat ze absoluut wat meer mag genieten van het succes van haar winkel.  Lachend geeft Sasja aan dat haar eigen bezit nog steeds onwerkelijk kan aanvoelen. Het magische gevoel, dat ze kreeg toen ze de allereerste keer haar winkel opende, blijft aanwezig. Elke morgen dat ze de sleutel in deur van het winkelpand kan steken, is weer een feest!

Sasja zou Sasja niet zijn als ze alles tot in de puntjes voorbereidt. In de afgelopen twee jaar is ze steeds creatiever geworden als het gaat om de persoonlijke aandacht voor de klant. Zo organiseert ze soms gezellige koopavonden en houdt ze haar klanten via de mail op de hoogte van exclusieve evenementen. Haar inkoop betekent vooruitdenken.  Sasja heeft namelijk 5 merken die ze moet voororderen: dat wil zeggen dat ze voor een seizoen vooruit moet denken. Zo heeft Sasja net de inkoop gedaan voor de collectie van juli/augustus 2019. Daar gaat veel tijd en energie inzitten, maar inkoop geeft ook een heel speciaal gevoel. De klanten passeren in gedachten de revue, waardoor Sasja gericht een keus kan maken uit de collectie.  Vooral haar eigen gevoel hierin is goud waard. Veel van deze items verkoopt Sasja dan ook snel. Naast de inkoop staat Sasja geregeld op facebook. Haar trouwe klanten zien Sasja als volleerd fotomodel de collectie showen, vaak met Pip op de achtergrond. Haar facebookaccount is een fantastische manier om de geïnteresseerden op de hoogte te houden en uit ervaring weet Sasja dat deze manier doeltreffend is. Klanten komen juist na zo’n fotosessie enthousiast naar de winkel. En ben je als klant eenmaal in de winkel, dan krijg je ook de aandacht, die Sasja wil uitdragen. Persoonlijk geluk staat voorop!

Of er nog plannen voor de toekomst zijn? Genoeg, schatert Sasja uit. Allereerst is ze trots op het feit dat ze vanaf april van dit jaar haar collectie mag uitbreiden. Naast de kleine en reguliere maten, gaat Sasja zich ook richten op de maten 44 en 46. Zo kan ze een nog grotere doelgroep blij maken met haar prachtige merken van Esqualo, Yaya, Caddis Fly, Saint Tropez en Mavi jeans. Daarnaast droomt ze ervan stiekem ooit nog een eigen kledinglijn op de markt te brengen. Wat te denken aan “BijSas”….

Sasja maakt duidelijk een verschil met haar concept “Tot in de puntjes”. Het persoonlijke geluk van zichzelf, wil ze graag meegeven aan de klant. Dit doet ze o.a. in de vorm van Goeiezinkaartjes. Het zijn kaartjes met korte tekst, die wonderbaarlijk vaak iets weerspiegelen, dat zomaar bij de desbetreffende klant kan horen. Ook ik mag na dit interview een kaart trekken. “Vandaag is goud en nieuw”. Hoe wonderbaarlijk: het prachtige verhaal van Sasja is goud en voor de lezer nieuw. Tot in de puntjes tevreden, neem ik afscheid van Sasja, die alweer met volle overgave bezig is met een nieuwe klant.

Of je nu op zoek bent naar een kaart, een speciaal cadeau, een prachtig sieraad of een hele outfit, bij Sasja is het altijd goed.

Email: welkom@totindepuntjes.com

Telefoon: 06-30736391 (Sasja Langen)

Tot in de puntjes, Kerkstraat 18B, Waubach

Facebookaccount/Instagram : tot in de puntje

Gratis parkeren voor de deur

 

Foto’s®Parkstad Actueel/Lucho Carreno

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie