Gemeente Simpelveld buurtbemiddeling: succes zonder moeilijk “gedoe”

 

 

Theo Schoonbrood is actief als buurtbemiddelaar. In die klus als vrijwilliger brengt hij de nodige ervaring uit zijn werkzame leven mee. “Ik zorg voor de financiële gezondheid en de persoonlijke belangen van mensen bij curatele en mentorschap. Dat noemen ze ook wel een bewindvoerder of curator. Ik zorg dat mensen hun geld uitgeven aan wat nodig is. Daardoor ben ik niet overal even geliefd. Soms moet ik nee verkopen, waar mensen ja willen horen. Dat leidt wel eens tot hoogoplopende meningsverschillen. Maar ik moet rechtlijnig blijven. Die ervaring in mijn werk past naadloos in het werk als vrijwillige buurtbemiddelaar. De vaardigheden die ik heb ontwikkeld, stel ik graag ten dienste van de maatschappij.”

 

Een buurtbemiddelaar wordt ingeschakeld om het contact tussen buurtgenoten te verbeteren, vooral buurtgenoten die last hebben van elkaar. Eerst gaat de buurtbemiddelaar in gesprek met degene die een probleem meldt. Theo: “Diezelfde dag proberen we ook de andere partij te horen. Ik luister vooral goed, met een neutrale houding, zonder een mening te vormen. Dat laatste is heel belangrijk. Als iemand last heeft van het slaan van de deuren, dan probeer je dat samen met beide partijen op te lossen. Dan kun je natuurlijk nooit zeggen ‘het valt toch wel mee’. Het is mijn taak om begrip te kweken bij beide partijen. Als er begrip is voor elkaar, zijn mensen ook bereid om samen een oplossing te vinden.”

 

Neutraal terrein. Het streven is om beide partijen bij elkaar te brengen op neutraal terrein, waar niemand zich in het voordeel voelt. Het gesprek begint altijd met stoom afblazen. Soms moet Theo ingrijpen: “Wij zijn neutraal, maar dulden geen verbaal geweld. Meestal valt dat wel mee. Mensen gaan niet in gesprek om die ander eens goed de waarheid te zeggen. Dat speelt wel mee, maar ze willen vooral een oplossing voor het probleem.”

Uiteindelijk resulteert het gesprek in gezamenlijke afspraken. Soms op papier, soms is mondeling al voldoende. Die afspraken hebben volgens Theo geen enkele juridische status. “Als mensen er samen uit komen, is het voor ons klaar. Wij houden geen dossiers bij. We hebben verder ook geen middelen. We zijn  niet van de politie, de woningbouw of de gemeente. We zijn gewoon neutrale vrijwilligers die helpen om in gesprek te komen. Daarmee voorkomen we vaak erger zoals een lange en kostbare gang naar de rechtbank.”

Ook buurtbemiddelaar worden? Er zijn altijd nieuwe vrijwilligers nodig bij Buurtbemiddeling. Theo vindt het een leuke klus: “Het succes maakt het aantrekkelijk. In 80% van de gevallen slaag je zonder dat daar moeilijke dingen aan te pas komen. Potentiele vrijwilligers twijfelen soms omdat ze zich hele erge voorstellingen maken van de gesprekken. Maar in de praktijk valt dat reuze mee. Mensen zijn de overlast gewoon zat en willen een oplossing. Agressie is ook niet gericht op de bemiddelaar. Als je zegt ‘ik doe dit voor u’ is de druk er af. Bovendien krijg je een cursus voordat je begint en hebben we maandelijks intervisie met elkaar. Daar kun je je hart luchten en stoom afblazen, als dat al nodig is.”

Wilt u informatie over Buurtbemiddeling? Neem dan contact op met Romy Postulart, coördinator Buurtbemiddeling Simpelveld: 045 – 545 6351 of buurtbemiddeling@impulskerkrade.nl

Foto Gemeente Simpelveld

Geef een reactie