Op de Foto Twee bazen van vorig jaar: Sjoerd Daniels van Accenture in Heerlen en Jeremy  

 

Niet eerder stelden zoveel Nederlandse CEO’s, directeuren, politici en hoofdredacteuren hun functie beschikbaar aan kinderen uit wijken met sociaaleconomische achterstand als dit jaar. Maar liefst 317 bazen doen op 23 januari 2020 mee aan JINC Baas van Morgen.  Daarvan komen er 14 uit  Zuid-Limburg. Onder meer de directeuren van APG, DynaGroup en Rabobank Zuid-Limburg West doen mee, evenals gouverneur Theo Bovens en wethouder Jordy Clemens.

 

 

Met Baas van Morgen wil JINC, een non-profitorganisatie die strijdt tegen kansenongelijkheid onder jongeren, de aandacht vestigen op het feit dat een succesvolle loopbaan niet voor iedereen is weggelegd. Want wie geboren wordt in een omgeving met veel armoede en weinig rolmodellen, heeft veel minder kans om het ver te schoppen dan leeftijdsgenootjes uit rijkere wijken. Hoe slim of talentvol hij verder ook is.

De jonge deelnemers staat de 23ste een spannende dag te wachten. Nadat ze, meestal door de ‘Baas van Vandaag’ zelf, met de bedrijfsauto thuis zijn opgehaald, mogen ze namelijk even echt aan de top staan. Daarbij zien ze van binnenuit hoe een bedrijf, gemeente, de provincie of culturele instelling in elkaar steekt. Dit geeft de Bazen van Vandaag een flinke stoot zelfvertrouwen, een groter netwerk en meer kennis van de arbeidsmarkt.

Verrijking voor professionals
Voor de volwassen deelnemers is meedoen aan JINC Baas van Morgen eveneens leerzaam. Zo komen ze in contact met een wereld die hen meestal vreemd is, en kijken ze voor een dag met andere ogen naar hun bedrijf. In de woorden van Sjoerd Daniels van Accenture: “Wij vinden het binnen Accenture belangrijk dat wij een bijdrage kunnen leveren aan gelijke kansen voor iedereen op de arbeidsmarkt. Aan de projecten die JINC organiseert kunnen we actief deelnemen.”

Angelique Middeldorp kan niet wachten om de Bazen van Morgen en Bazen van Vandaag met elkaar in verbinding te brengen. In Zuid-Limburg zien we dat er veel behoefte is aan medewerkers in beroepen waar jongeren niet vanzelfsprekend voor kiezen. Door de jongeren in bedrijven te laten meekijken en meedoen ervaren ze wat er te koop is op de arbeidsmarkt in de regio.

Foto®Parkstad Actueel/Tom de Cock

Geef een reactie