Voordat de horeca, door de Coronamaatrgelen, tot stilstand kwam, had ik een openhartig en mooi gesprek met Chrissy Helmerich. Zij is eigenaresse van lunchroom BAM en voortdurend met haar talentjes van de dagbesteding in beweging.

 

“Eigenlijk staan we nooit stil”, vertelt Chrissy met een ongekende energie. Er zijn nog zoveel ideeën, die steeds weer vorm aannemen in het hoofd van de goedgemutste eigenaresse. Helaas heeft een week maar 7 dagen en heeft Chrissy zelf maar 2 handen: afremmen en doseren is dus een mooi leerdoel. Voor nu staat het ontwikkelen van de dagbesteding voorop. Een klus, waar ze meer sturing vanuit professionals in zou willen ontvangen, zeker omdat de doelgroep van de dagbesteding een kans verdient om mee te mogen doen binnen de maatschappij. En daar is gewoon net wat meer voor nodig dan ze op dit moment ontvangt. Jammer, vindt Chrissy, want haar talentjes zijn een fantastische doelgroep om mee te werken.

Toch geeft Chrissy niet op. Ze zet haar schouders eronder, zoekt naar de juiste begeleiding en blijft de kwaliteit leveren, waar ze zelf garant voor staat. Gelukkig is dit ook terug te zien aan de cijfers en het enthousiasme, waarmee haar gasten terug blijven komen. Er is nog een lange weg te gaan, waarin verdieping en uitproberen voorop staan. Zo ontwikkelde BAM vernieuwde smaken, die soms wel eens spannend zijn om te proeven. Toch namen zowel de oude als nieuwe gasten de stap om dit soort lekkernij uit te proberen. Vaak met de nodige complimenten, soms helaas met een beetje kritiek. Iets wat Chrissy met open armen ontvangt: kritiek is iets waar ze bij BAM wat mee kunnen.

Vegan uitdagingen

Dat Chrissy meer is dan alleen een ondernemer blijkt uit haar nieuwste uitdaging: Vegan eten. Een trend waar veel vraag naar is. Om wederom de kwaliteit te kunnen leveren, waar Chrissy zo prat op gaat, verdiepte ze zich in de vele mogelijkheden op het gebied van Vegan. “Een nieuwe wereld ging open”, vertelt ze stralend! “Wat een opties”. En Chrissy zou Chrissy niet zijn om de stoute schoenen aan te trekken en buiten het Vegan-gebak, ook een Vegan-kaartje als extra toevoeging aan de reguliere menukaart te ontwikkelen.

Nieuwe Look

Om ook de look nog completer te maken, is er niet alleen nagedacht over het laten bedrukken van nieuwe bedrijfskleding in de stijl van BAM, maar is Chrissy ook druk in de weer om een concepstore op te zetten, waar meerdere producten (tassen, armbandjes, potten met eigengemaakte producten) binnen de lijn van BAM te koop aangeboden worden. Ik heb zelfs uit betrouwbare bron vernomen, dat er een heuse webshop komt met een eigen kaartenlijn. Vanuit deze verkoop zal BAM €0,30 cent per product doneren aan het autisme Fonds. Voor onderzoek naar betere en cliëntgerichtere behandelmethodes. Er is zoveel, maar tegelijkertijd zo weinig bekend over autisme en de behandelingen van deze beperking en dan met name dubbele diagnoses. Uit haar omgeving weet ze dat er bijvoorbeeld co-morbiditeit is tussen autisme en anorexia. De behandeling van het een wordt daarmee lastiger door het ander. Meer en efficiënter onderzoek is dus geen overbodige luxe.

 

 

Autisme fonds

Chrissy ziet elke dag wat een impact autisme kan hebben op haar talentjes. Dat autisme voor velen nog een grijs gebied is, blijkt uit het feit dat er soms niet begripvol gereageerd wordt naar haar talentjes toe. Jammer, zeker als je beseft hoe ontzettend krachtige deze doelgroep uit de verf kan komen, met de juiste aanpak. Daarom verweeft Chrissy zo af en toe haar eigen talenten als kok met die van haar talentjes, tijdens de culinaire BINGO’s. Een activiteit waarbij haar talentjes volledig in meegenomen worden. Zo leren ze meer kennen van het mooie horeca vak, gecombineerd met veel gelach en plezier. Juist dit soort momenten zijn geschikt om deze doelgroep in de spotlight te zetten. Dat een deel van de bingo gedoneerd wordt aan het autismefonds is een mooie bijkomstigheid: het feit dat haar talentjes even de aandacht krijgen, die ze verdienen, is het hoofddoel.

“Het mooiste dat je kunt worden, is jezelf”

Want aandacht mag er zijn voor jongeren, die het zwaar hebben in deze haastige maatschappij. En dat terwijl deze doelgroep zoveel te bieden heeft! Het is zo jammer dat er alleen wordt gekeken naar wat iemand niet kan in plaats van wat iemand wel kan. Dat mensen, die een ander gedrag vertonen, als vreemd worden gezien. En dat terwijl we als maatschappij zoveel van deze doelgroep kunnen leren. Zeker als we verder durven kijken dan onze vaste patronen, waarin we zo makkelijk vastroesten. “Want leren, dat willen en kúnnen de talentjes, vertelt Chrissy vol trots. Met een ongekend enthousiasme binnen hun eigen mogelijkheden, waar Chrissy zich graag ongeremd voor inzet. Haar doelgroep is zo divers, waardoor het weliswaar flexibiliteit, inzicht en geduld vraagt van Chrissy als begeleidster, maar waar ze ook veel voor mag terugontvangen.

 

Zo is ze op de dagen dat BAM geopend is de enige begeleidster voor een drietal talentjes. Een gemixt groepje dat verschillende vormen van begeleiding en sturing nodig heeft. Voor Chrissy de uitdaging, die ze zoekt in haar werk. Geen dag is hetzelfde! Op het moment dat een talentje langer bij BAM werkt, krijg ze een soort routine, juist omdat ze de ins en outs van die persoon leert te doorgronden. Zo constateert Chrissy het als ze het moeilijk hebben en probeert ze de werkzaamheden zodanig aan te passen, dat het voor hun weer een goede en werkbare omgeving is. Veiligheid is dan ook het allerbelangrijkste wat Chrissy haar medewerkers wil bieden. Veiligheid en begeleiding op maat zijn voorwaarden om een doelgroep, die als “problematisch ”wordt omschreven, ook aan het werk te krijgen.

En wat kan Chrissy trots zijn op zichzelf en op BAM. Want met BAM en haar talentjes heeft ook Heerlen een prachtige vorm van dagbesteding, waarin een kleine, maar waardevolle doelgroep mag en kan deelnemen. Elke dag weer verneemt ze hoe blij en trots haar talentjes praten over BAM en hun begeleidster Chrissy. “Daar doe ik het allemaal voor”, zegt ze geëmotioneerd.

Gasten

Chrissy is heel duidelijk over hoe ze BAM wil neerzetten. Na een veel te lange periode, waarin haar lichaam haar in de steek liet, is Chrissy nu weer volop aan het werk. En dat is hard nodig. Niet iedereen heeft namelijk een goed beeld van wat je bij BAM kunt verwachten. “In elk geval de lekkerste boterham van Heerlen!” Schatert Chrissy. En dat in een huiselijke omgeving. Wat wil je in deze hectische tijden nog meer.

Ze probeert haar talentjes dan ook bij te brengen dat het belangrijk is om een gast te begroeten bij binnenkomst, zodat hij/zij zich natuurlijk welkom voelt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want iedereen die een beetje kennis heeft van bijvoorbeeld autisme, weet dat dit soms best een moeilijke opgave kan zijn. Ze vraagt van de gasten, die bij BAM komen eten, net wat meer geduld en begrip te hebben voor deze lieve, leuke en enthousiaste doelgroep. Chrissy is zich er degelijk van bewust hoe lastig een niet-zichtbare beperking voor de reguliere maatschappij is. Maar als je de tijd neemt, om te genieten van de pure producten, zul je ook ondervinden dat de talentjes de bestellingen goed kunnen opnemen, drankjes met veel liefde voor de gast klaarmaken en bestek komen brengen. Ze stralen helemaal als je een praatje met ze maakt. Chrissy probeert het allemaal zo te structureren dat het voor al haar talentjes mogelijk is om gasten te bedienen. Zo werkt zij bijvoobeeld met een bestellijst met pictogrammen (gemaakt door Vera Bos, Jobcoach Frank) voor de medewerkers die niet zo handig zijn met pen en papier.

Daarnaast laat ze de talentjes ook meedenken en meewerken op het gebied van de producten. Natuurlijk draagt Chrissy zelf de hoofdverantwoording, maar zodra ze signaleert dat er een talent voor bakken aanwezig is, zal ze er alles aan doen om diegene dat talent te laten ontwikkelen. Iets dat langzaam opgebouwd wordt en soms ook aanwezig in de praktijk. Als een van de talentjes ook graag wil leren bedienen, kan het wellicht even wat langer duren. Een goed moment om de tijd los te laten en te genieten van datgene dat met liefde en trots gemaakt. Hoe mooi is het, dat we ons bij BAM bewust worden dat niet alles voor iedereen vanzelfsprekend is.

Coronatijdperk

Nu Chrissy met BAM en vele andere horecaondernemers gesloten zijn, zitten de talentjes ook thuis. Iets dat vreselijk complex is voor sommigen. Chrissy zelf heeft niet stilgezeten tijdens de afgelopen periode. Ze heeft vanaf het eerste moment de koe bij de horens gevat en is gaan bezorgen. Niet alleen van haar vaste kaart, maar ook nieuwe concepten. Ze probeerde een heerlijk sushibowl uit en ontwikkelde een speciale moederdagbox. Steeds weer zocht ze naar mogelijkheden in het bezorgen van vaste producten en creaties, waardoor ze haar talentjes van thuis uit ook kon inzetten. Van Milan, haar zaterdaghulp, kreeg ze geregeld digitale support: de leukste filmpjes circuleerden op de sociale media.

De vlaggen wapperen bij BAM. Ongeduldig, maar vol enthousiasme. Alsof ze willen roepen: “wanneer mogen we het publiek weer verwelkomen?” Ook Chrissy, Janna, Frank, Milan en Danysha wachten ongeduldig, maar vol nieuwe ideeën en enthousiasme tot ze de deuren van BAM weer mogen opengooien. Tot die tijd bezorgt ze haar lekkere producten en gebruikt ze haar tijd om BAM in beweging te houden.

Foto´s Sandarijn Hilkhuijsen

 

Geef een reactie