In november 2019 heeft de gemeente een enquête uitgezet onder inwoners die een buurtdeal met ons hebben gesloten. Aan de enquête hebben 51 inwoners meegedaan. In het algemeen blijkt veel tevredenheid over het hele proces vanaf de aanvraag tot de realisatie. 69% vindt dat de buurt daadwerkelijk mooier is geworden, 76% ervaart meer invloed in de buurt, 53% ervaart een beter contact met de gemeente Heerlen en 50% voelt zich daadwerkelijk prettiger in de buurt dankzij de buurtdeal.

Actieve inwoners. In de gemeente Heerlen doen veel burgers actief mee in de openbare ruimte, onder andere in het onderhoud van groen, of in het schoonhouden van de openbare ruimte. Dat gebeurt bijvoorbeeld met een buurtdeal; hiermee krijgen mensen de kans om hun idee of initiatief te realiseren, vaak met materiaal of subsidie van de gemeente. Dat resulteert bijvoorbeeld in een rozentuin, een basketbalveldje of heel kleinschalig: plantenbakken op straat.

In ruil daarvoor wordt een afspraak gemaakt met de bewoners over het onderhoud. Een buurtdeal moet de buurt ook iets opleveren: het uitgangspunt is dat de buurt mooier wordt en dat het contact in de buurt en de saamhorigheid sterker wordt.

Een greep uit de onderzoeksresultaten:

• 52% vraagt een buurtdeal aan om de buurt schoner of mooier te maken
• 77% vond dat de gemeente goed meedacht met de inwoners
• 71% vond dat de communicatie met de gemeente goed verliep
• 69% vindt dat de buurt schoner en mooier is geworden
• 42% kent de mensen in de buurt beter dankzij de buurtdeal
• 50% voelt zich prettiger in de buurt
• De meerderheid geeft de eigen buurtdeal vier tot vijf sterren
• 76% ervaart meer invloed in de eigen buurt
• 53% geeft aan een beter contact te hebben met de gemeente

Motivatie. Wethouder Charles Claessens “Sinds 2017 heeft de gemeente Heerlen 206 buurtdeals gesloten. De feedback die wij daarover ontvangen is in het algemeen positief. Als ik daar deze enquête naast leg wordt dat beeld alleen maar bevestigd. Een buurtdeal is maatwerk, kost meer tijd maar levert ook meer op. Deze resultaten moedigen ons aan om vooral die extra tijd en aandacht te investeren in de buurtdeals”.

Geef een reactie