Helder als een waterdruppel          

Patrick Stassen en zijn vrouw Carin runnen sinds 2 januari 2018  vol enthousiasme en passie een prachtig bedrijf aan Akerstraat-Noord te Hoensbroek. Sinds 01 april 2019 is hun bedrijf verder uitgebreid met personeel. Samen verzetten ze bergen werk als het om accountancy gaat. Hun klanten vanuit het gehele MKB krijgen met no-nonsense te maken en dat is tijdens het gesprek ook heel duidelijk

 

Dat Patrick ooit accountant zou worden, was niet te voorspellen. Het grijze gebied, de vakjargon en het taalgebruik binnen deze tak van sport is nou geen wereld, waar kleine jongetjes op hun 6e jaar al van dromen. Het is echt een vak, waar je inrolt, legt Patrick lachend uit. Na een opleiding aan de Heao (in 1998 afgerond) is Patrick vanaf 2000 echt aan de slag gegaan met het vak. Zijn gevoel voor cijfers bleek beter dan hijzelf ooit kon bedenken en na een lange weg vol nieuwe opleidingen en aanvullingen mag hij zich sinds een jaar of 5 accountant noemen. Sinds 2016 besloot hij zijn eigen ideeën in de praktijk te brengen en voor zichzelf te starten. In eerste instantie aan huis, maar sinds begin van dit jaar dus aan een prachtig pand op de Akerstraat-Noord. Wat hem betreft een regelrechte thuiswedstrijd, aangezien hij geboren en getogen is in Hoensbroek en dus veel mensen kent. Een vrij eenvoudige klus om op deze manier een goed netwerk te kunnen aanspreken en opbouwen.

Helder Accountancy & Advies is een kantoor, waar ondernemers en ook particulieren terecht kunnen met al hun vragen en problemen. En dat er geen sprake is van moeilijk vakjargon, komt goed naar voren als hij de antwoorden geef, waar ik als leek alleen maar blij van kan worden. Helder, als een waterdruppel, zowel in aanpak als in de verwachting die een klant bij hun mag hebben.

Sinds 2013 heeft Patrick zijn huidige bedrijfsnaam al vast laten zetten. De gelamineerde visitekaartjes, ergens op zijn pad, weerspiegelden zoveel openheid en transparantie, dat ze een ware inspiratiebron bleken voor de uiteindelijke opzet van zijn eigen Helder accountancy & Advies, waarin het motto van de heldere waterdruppel een grote rol speelt.

Simpel, helder en vooral in Jip- en Janneketaal, zodat er weinig tijd verloren gaat in de enorme ingewikkelde en vaak langdradig omschreven regels en wetten. De menselijkheid, duidelijkheid en flexibele houding zorgt ervoor dat klanten graag met Patrick om de tafel zitten. Praktisch nooit is het te veel moeite om klanten ook buiten de gebruikelijke werkuren te woord te staan, waarbij Patrick wel aangeeft dat deze eigenschap ook wel de meest gevaarlijke is. De juiste balans vinden tussen werk en privé is hierin een lastige. Tenslotte wil je als ondernemer je klanten ten dienste zijn, maar je wilt niet vergeten dat vrouw en kind ook nog meespelen in dit levensspel.

Sinds dat Patrick en Carin weer een eigen kantoor hebben, voelt hun ondernemerschap anders aan. In de tijd dat Patrick alleen vanuit thuis werkte, liep privé en werk te veel door elkaar heen en leek het alsof hij toch niet serieus meedeed op de arbeidsmarkt. En dat terwijl oude klanten stonden te popelen om weer samen met Patrick in gesprek te kunnen gaan. Nu Patrick een prachtige zichtlocatie heeft weten om te toveren tot een indrukwekkend warm kantoor, kan hij samen met Carin zijn eigen ideeën helemaal tot een goed eind brengen.

Een prima koppel, die twee. Patrick richt zich op zijn favoriete bezigheid en klimt zonder enige moeite in de rol van adviseur als het om moeilijke adviesgesprekken gaat, terwijl Carin zich vastbijt in de administratie van het bedrijf en haar klanten. Tenslotte is ook dat een essentieel onderdeel, maar Patrick voelt het als noodzakelijke kwaad en laat dat onderdeel met een gerust hart aan Carin over. Zo heeft hij meer tijd om de uitdaging aan te gaan en met de klanten te bespreken wat al dan niet mogelijk is. Ze vullen elkaar dus feilloos aan. Mooi om te zien, hoe ze op één lijn zitten als ik mijn vragen op hun afvuur. En zo is het in de praktijk ook. Eén lijn als het gaat om klantgerichtheid, ongeacht of ze nu op kantoor of thuis zijn. Ook hun zoon Pepijn (10 jaar) staat hun in tijden van drukte bij en wil dan ook niets liever dan archivaris of minister van financiën worden.

Het tweemansbedrijf werkt op volle toeren. Carin werkt momenteel alle dagen, zodat ze goed ingewerkt is en zich alle aspecten van het bedrijf zo goed mogelijk eigen kan maken. Zij is een goede ondersteuner, waardoor Patrick zich volledig kan richten op datgene waar zijn hart ligt: de klant. Hij profileert zich als een duidelijke en strenge adviseur. Duidelijkheid en eerlijkheid is de meest essentiële eigenschap die je binnen deze wereld het verst brengt. Zo gaat hij niet op de stoel van klanten zitten, maar ernaast. Hij praat absoluut niet met ze mee, maar geeft eerlijk en helder advies. Tenslotte heeft de klant daar het meeste aan en zij betalen tenslotte voor het beste advies. Deze aanpak onderscheidt hun bedrijf dan ook van andere kantoren. Niet elk kwartier wordt geteld, maar een pakketprijs is het uitgangspunt. Geen muggenzifterij over tarieven of papierwerk, maar korte en duidelijke afspraken, zodat er ook tijd overblijft om daadwerkelijk in het advies te steken. En zit een klant met een probleem, dan is Patrick de laatste die contact zal tegenhouden.

Het leukste aan eigen ondernemerschap is volgens het tweetal absoluut de vrijheid om te handelen volgens eigen ideeën. Hoe frustrerend kan het zijn om een baas te hebben, die een andere visie heeft. Door de lange ervaring binnen andere bedrijven ontwikkelde Patrick een eigen visie over hoe accountancy binnen deze wereld een zo duidelijk mogelijk gezicht zou moeten krijgen. Dat werd dan ook zijn uitgangspunt om eigen baas te worden. De omgeving reageerde enthousiaste en steunden Patrick en Carin in dit bewonderenswaardige plan.

Met de klant voorop en met het oog op oplossingen werkt zowel Patrick als Carin hard om hun nieuwe bedrijf zo goed mogelijk op de rit te krijgen. Ze proberen zoveel mogelijk te automatiseren en het werken met klantportal in plaats van email is een manier waarmee Patrick binnen nu en twee jaar absoluut wil gaan werken. Een voordeel als je bedenkt hoeveel tijd het stukje automatiseren kan schelen. Tijd is geld is dan ook geen onbekende uitspraak. Hoe meer tijd je moet steken in onnodige zaken, hoe meer geld de klant zal moeten betalen, wil hij geholpen kunnen worden.

En daar is Patrick geen voorstander van. Geld verdienen is noodzakelijk, maar niet onnodig over de hoofden van klanten. De technologie van de huidige maatschappij biedt zoveel kansen. Waarom zou je daar geen gebruik van maken?

Een gepassioneerd echtpaar met duidelijke en heldere ideeën binnen een gebied waar veel buitenstaanders angstvallig tegenaan kijken. Ik, als economische held schuif de belastingaangifte liever vooruit, dan dat ik me laat adviseren over de mogelijkheden. Patrick en Carin hebben me met dit gesprek voor heel even meegenomen in hun wereld. Vol geduld heeft hij me absoluut duidelijk gemaakt hoe de grijze mist binnen accountancy zonder enige omhaal kan optrekken.

Als startende ondernemer wil hij andere nieuwelingen één advies geven: laat je goed adviseren en leer van de ervaringen die andere ondernemers tegenwoordig willen delen. Patrick heeft vanuit zijn verleden genoeg gezien en opgepikt, maar tevens een netwerk opgebouwd, waarbij hij gebruik maakt van de expertises van anderen. Tenslotte kun je niet overal goed in zijn. De wereld van de accountancy is klein en binnen een mum van tijd ken je elkaar. Hoe mooi is het dan als je gebruik kunt maken van elkaars netwerk. Zeker in een opstartende fase, waarin nog veel ontdekt moet worden.

Ik bedank Patrick en Carin voor een zeer openhartig gesprek. De belastingaangifte is voor dit jaar  al gedaan,  maar voor mij zal de belastingaangifte komend jaar een stuk helderder zijn. Als ik er toch niet uit zou komen, weet ik nu een goed adres, waar ik naast Patrick op de stoel kan kruipen.

Het Kantoor van Patrick en Carin is overigens gesloten wegens vakantie van 4 tot en met 23 augustus.

Foto’s®Parkstadactueel/Lucho Carreno

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie