Hoofdmenu

Car-to-city tech­no­lo­gie helpt Lim­burg met strooi­be­leid.

Op de foto Team gladheidbestrijding Provincie Limburg

Mercedes-Benz helpt wegbeheerder met informatie over wegomstandigheden

Iedere winter keert het dilemma terug voor de Provincie Limburg als wegbeheerders; moet er wel of niet gestrooid worden? Een lastige keuze, want een fout is snel gemaakt. Strooit men onnodig, dan is dat zonde van het milieu en het geld. Strooit men niet terwijl het wel nodig was, dan kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Het mobiliteitsprogramma SmartwayZ.NL is daarom gestart met een pilot in Limburg, in samenwerking met Mercedes-Benz AG. Data uit Mercedessen die in Limburg rondrijden, gaan wegbeheerders helpen om nauwkeuriger te kiezen.

Afgelopen winter heeft Mercedes-Benz in samenwerking met Provincie Limburg en SmartwayZ.NL getest hoe het strooibeleid van wegbeheerders geoptimaliseerd kan worden met het gebruik van car-to-X communicatie. Het doel: veiligere wegen en efficiënter strooien. Car-to-X is de term die wordt gebruikt om communicatie tussen voertuigen en de infrastructuur te beschrijven. Personenauto’s van Mercedes-Benz die zijn uitgerust met car-to-X-technologie en waarvan de eigenaren de Live Traffic Service hebben geactiveerd, leveren de nodige gegevens voor de pilots.

Zodra de ESP®- of ABS-sensoren van deze voertuigen een glad wegdek hebben herkend, wordt deze informatie, inclusief de GPS-gegevens, verstuurd naar het systeem van Mercedes-Benz. Dat gebeurt realtime via het mobiele radionetwerk. Deze geanonimiseerde informatie wordt weergegeven op digitale kaarten, die worden verstrekt aan de afdelingen winteronderhoud van de Provincie Limburg. Zo wordt het in de toekomst mogelijk om de winterdienst effectiever in te zetten en het gebruik van strooizout te optimaliseren.

De wegbeheerders kunnen natuurlijk niet volledig op de data van Mercedes-Benz te vertrouwen. De weersvoorspellingen van het weerbureau worden nauwkeurig gevolgd en ook is de weg uitgerust met sensoren, die meten wat de temperatuur van en boven het wegdek is, plus hoeveel zout er al op de weg ligt. Er is gestart met een pilot van een maand, om te kijken of het delen van data wegbeheerders helpt om nauwkeurigere keuzes te maken.

Carla Brugman-Rustenburg, gedeputeerde Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Provincie Limburg licht toe:

In het mobiliteitsprogramma SmartwayZ.NL werken we samen aan slimme oplossingen om Limburg en Brabant bereikbaar te houden. Dankzij deze samenwerking met Daimler slagen we daar straks nog beter in. Als de pilot succesvol is, dan integreren onze wegbeheerders de nieuwe oplossing in de toekomst mogelijk in hun standaard werkwijze. Tevens kan het project dan worden uitgebreid naar andere regio’s in Nederland.”

Foto Provincie Limburg