Hoe gevaarlijk zijn de provinciale wegen in Limburg?

 

Slechts zes procent van onze wegen geldt als ‘provinciaal’, maar een vijfde van alle verkeersslachtoffers valt juist daar te betreuren. Wat doet de provincie Limburg aan verkeersveiligheid? En wat vinden verkeersdeelnemers de gevaarlijkste wegen. De ANWB deed een onderzoek. Onderstaand de top 10 uit de ANWB- publieksactie

*N299 Brunssum – Kerkrade

De N299 is onderdeel geworden van de Buitenring Parkstad Limburg. Gefaseerd zijn delen van de Buitenring opengesteld voor het verkeer.

Meer informatie N299/Buitenring Parkstad Limburg

N278 Maastricht – Vaals

De weg is in de bebouwde kom van Vaals, Gulpen en De Fremme aangepast in 2014 en 2015.

276 Maasbracht – Sittard – Brunssum

In Susteren is een rotonde gerealiseerd.

*N270 Wanssum – Venraij – Deurne

De hele N270 wordt in fasen verbeterd met reconstructie van enkele kruisingen, een parallelle fietsverbinding en een rondweg rond Wanssum.

Meer informatie N270                   2019-2020

*N275 Weert – Helden

De bermen zijn verhard en er zijn snelheidscamera’s geplaatst; voor de lange termijn wordt getracht de grond over te nemen van RWS en het waterschap waarna verbreding van de weg mogelijk wordt.

N280 Roermond – Weert

De N280 wordt in delen gereconstrueerd ten behoeve van een betere doorstroming en voor de verkeersveiligheid.

Meer informatie N280

N271 Tegelen – Malden

Het deel tussen Milsbeek, Plasmolen en Mook wordt vernieuwd met aan één zijde een breed fietspad. Bomen worden met houten geleiderails afgeschermd en er komen passeerhavens voor het landbouwverkeer. In Plasmolen komt een 50 km/uur zone. Bij Gennep wordt limiet verlaagd van 100 naar 80 km/uur en er komen enkele rotondes.

Meer informatie N271                   2020

N554 Horst – Wanssum

 N273 Ittervoort – Blerick

De bebouwde kom van Baarlo wordt heringericht. In Nunhem is een rotonde aangelegd.                            2020

N279 Meijel – Horn.

 

Bron ANWB en  Foto®Parkstad Actueel/Tom de Cock

Geef een reactie