Maastrichtse klassieke muziek in de schijnwerpers tijdens ‘Stemmig Maastricht’

 

 

 

Van vrijdag 14 tot en met zondag 16 juni wordt de Maastrichtse klassieke muziek en haar historie in de afgelopen vijf eeuwen op unieke manier bij elkaar gebracht. De Stichting Maastrichtse Componisten presenteren op wisselende locaties in de Limburgs hoofdstad het Maastrichtse lied en andere klassieke composities. En dát in de volle breedte. Van vocaal werk uit de Middeleeuwen tot pas voltooid werk van hedendaagse Maastrichtse componisten. Het festival kent twee premières; werk voor zang en piano van de componisten Hans Leenders en Henry Konsten én de Maastrichtse connectie met België en Frankrijk.

De componist Henry Du Mont bijvoorbeeld kwam weliswaar uit Borgloon (B) maar studeerde in Maastricht. Hij trok geregeld naar Luik om daar bijgeschoold te worden. Vermoedelijk rond 1638 is hij naar Parijs getrokken. Daar kwam hij in dienst als kapelmeester en componist van de Chapelle Royale van Lodewijk XIV. Hij bleef nauwe contacten met zijn familie en vrienden in Maastricht onderhouden en keerde aan het einde van zijn leven daar ook naar terug. Tijdens de openingsavond van ‘Stemmig Maastricht’ voert jong talent van de compositieklas van Conservatorium Maastricht nieuw werk uit.

Ook klinken dan werken van ‘De Vijf van Maastricht’ (Joseph Hollman, Carl Smulders, Andrée Bonhomme, Jean Lambrechts en Hans Leenders) voor cello en piano. Verder worden tijdens ‘Stemmig Maastricht’ composities van Besselink, Bonhomme, Brassart, Compère, Du Mont, Elinc, Episcopius, Florie, Franssen, Josquin, Hollman, Kicken, Konsten, Lambrechts, Leenders, Obrecht, Serpenti, Smulders, Stoverink, Tzamen, Van Izeghem en Veldeke uitgevoerd.

Van Middeleeuwen tot heden Uit de periode 1500 tot heden klinkt wereldlijke en geestelijke Maastrichtse muziek van diverse (internationale) componisten. Verdeeld over zeven uitvoeringen op verschillende bijzondere locaties: 1. Making in the Music – St. Janskerk 2. Lief en leed binnen de vestingmuren – Luthersekerk 3. De Franse Koning en de stad Maastricht – Cellebroederskapel 4. Maastricht als Europees kruispunt in de 20e en 21e eeuw – Boekhandel Dominicanen 5. Zingen is dubbel bidden | Qui bene cantat, bis orat – St. Servaasbasiliek 6. Maastricht rond 1500 – Keizerszaal (St. Servaasbasiliek) 7. Muzikale poëziewandeling – binnenstad van Maastricht Uitvoerenden zijn o.a. Euterpe Baroque Consort, Vincent Kusters – bariton en Charlie Bo Meijering – piano, Sandrine Mairesse – sopraan, Henry Konsten – piano en saxofoon, Paul Stavridis – cello, Bram de Vree – piano, Camerata Trajectina, Cappella Sancti Servatii, Marcel Verheggen – orgel en Ensemble ‘Les haulz et les bas’ (uit Freiburg).

‘Stemmig Maastricht’ wordt afgesloten met een poëziewandeling door de binnenstad van Maastricht waarbij op verschillende locaties Maastrichtse muziek klinkt en gedichten worden voorgedragen van o.a. Leo Herberghs, Maarten van den Berg, Frans Budé, Jan Hanlo en Pierre Kemp. Tevens gaat van twee componisten, tijdens het concert ‘Maastricht als Europees kruispunt in de 20e en 21e eeuw’ in Boekhandel Dominicanen, werk in première: van Henry Konsten en van Hans Leenders. Stichting Maastrichtse Componisten Sinds 2009 is er een stichting actief die het klinkend muzikale erfgoed van de stad Maastricht promoot. De stichting doet dat door spraakmakende concerten en muziektheatervoorstellingen te produceren maar ook door samenwerkingsverbanden aan te gaan met andere culturele partners.

Via een website en inzet van social media komen steeds meer mensen in aanraking met het werk van Maastrichtse toondichters. Dit jaar bestaat de stichting tien jaar. Reden om nog meer zichtbaar te worden en nog meer Maastrichtse klassieke muziek te ontsluiten. Meer informatie: www.maastrichtsecomponisten.eu

Geef een reactie