Gemeente Simpelveld wapent zich tegen identiteitsfraude

 

Als een van de eerste gemeenten in de regio gaat Simpelveld gezichtsvergelijking inzetten om identiteitsfraude te voorkomen. Bij elke inwoner die bij de gemeente een identiteitsbewijs aanvraagt (bijvoorbeeld een paspoort of rijbewijs) wordt met behulp van een biometrische scanner gecontroleerd of de persoon in kwestie overeenkomt met de persoon op de foto (in het oude document). Burgemeester De Boer: “Elk jaar worden in Nederland duizenden paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen als vermist opgegeven. Slechts één op de vijf documenten komt weer boven water. Dat betekent dat zo’n 80% in het criminele circuit kan belanden. Dit kan enorme schade aanrichten aan de maatschappij. Als gemeente vormen wij een cruciale schakel als het gaat om voorkomen van identiteitsfraude. Bij de overheid kunnen criminelen valse papieren, die haast niet van originele papieren te onderscheiden zijn, proberen om te zetten in rechtmatige overheidspapieren en daarmee is de weg vrij voor fraude.”

Behalve de inzet van gezichtsvergelijking worden de medewerkers van burgerzaken aanvullend getraind door de Koninklijke Mareschaussee in het herkennen van valse identiteitsdocumenten. Of er bij gemeente Simpelveld in het verleden sprake was van fraude is volgens de burgemeester lastig te zeggen: “Er is geen specifieke casus aanleiding voor deze extra maatregelen. Maar aan de andere kant: als je iets niet weet, zie je het niet. Wij willen ons steentje bijdragen in het voorkomen van identiteitsfraude, door verder te professionaliseren en vroegtijdig signalen van fraude te herkennen en in te grijpen. Dat is belangrijk, want identiteitsfraude kan veel schade aanrichten. Sinds 2017 zien we landelijk een toename van zogenoemde vermogensmisdrijven. Een fraudeur gebruikt persoonsgegevens om producten en diensten te krijgen op naam van een ander. Of om een bankrekening te openen of een creditcard aan te vragen. Het persoonlijk leed is niet te overzien wanneer een identiteit van iemand wordt gestolen, nog afgezien van de financiële schade.”

De medewerkers van Burgerzaken zijn de poortwachters bij de controle van identiteitsbewijzen. Het vaststellen van iemands identiteit vormt de basis van hun werk. De hoeveelheid aan verschillende identiteitsbewijzen en de complexiteit van de echtheidskenmerken zorgen ervoor dat het handmatig controleren van documenten zeer lastig is. Bij Burgerzaken is nu extra aandacht voor preventie om burgers te beschermen tegen misbruik van persoonsgegevens. Met extra kennis en de inzet van de nieuwe apparatuur zijn de medewerkers in staat om binnen enkele seconden identiteitsbewijzen zeer uitgebreid te controleren, ongeacht het land van herkomst. Overigens worden uit oogpunt van privacy geen gegevens van de gezichtsscan bewaard.

Foto Gemeente Simpelveld

Geef een reactie