Stedelijk Museum Schiedam en SCHUNCK kopen werk aan van Jennifer Tee
De kunstenaar ’tekent’ patronen met tulpenblaadjes
Jennifer Tee werkt vaak met historische voorwerpen en symbolen die verschillende culturen met elkaar verbinden. Dat geldt ook voor haar Tampan Tulip-serie, waarbij ze patronen ‘tekent’ met tulpenblaadjes. Het Stedelijk Museum Schiedam en SCHUNCK kochten drie hoogwaardige pigmentafdrukken uit deze serie aan.
De kunstenaar schonk van een van deze drie afdrukken ook het origineel van tulpenblaadjes op papier. De aankoop is mogelijk dankzij een bijdrage van het Mondriaan Fonds. Twee afdrukken en het origineel zijn vanaf 14 mei 2022 te zien in de tentoonstelling Van Oerbeest tot rokende croissant in het Stedelijk Museum Schiedam. Op die dag gaat het museum na een renovatie van anderhalf jaar weer open.
Tulpenbol
Een tampan is een kleed dat vroeger op het Indonesische eiland Sumatra werd gebruikt bij officiële ceremonies als huwelijken en begrafenissen. De blaadjes die Tee gebruikt, staan symbool voor het nu puur Nederlandse product: de tulpenbol. ‘De oorsprong ligt in Oost-Azië, dat is een belangrijk onderdeel van het werk. De tulp is een Hollands icoon maar de herkomst ligt elders’, zegt Tee, die zelf Indonesische wortels heeft. ‘Het werk van Tee is niet alleen oogstrelend mooi, het laat ons nadenken over onderwerpen als identiteit en migratie’, zegt Anne de Haij, directeur van het Stedelijk Museum Schiedam. ‘Met bijna abstracte patronen vertelt ze over haar eigen geschiedenis, maar ook de complexiteit van internationale culturele invloeden die ons leven vandaag de dag kleuren. Het past daarmee goed bij onze collectie geëngageerde hedendaagse kunst. Dat verzamelen wij, maar SCHUNCK ook. Extra bijzonder is dat we voor dit werk de krachten bundelen in een gezamenlijke aankoop.’
Spiritueel
Jennifer Tees tulpenbladcollages in de vorm van de Tampan zijn een belangrijke verrijking voor beide collecties, vult artistiek leider Fabian de Kloe van SCHUNCK aan. ‘Het werk verbindt werelden, zowel spiritueel, cultureel als door de tijd. Binnen onze collectie vormt het een krachtige aanvulling op de collectielijn die de grenzen van het medium en de discipline opzoeken en verleggen. Tegelijkertijd treedt het werk door de toepassing van plantaardig materiaal in een dialoog met onder andere werk van collectiekunstenaars, onder wie Sanne Vaassen en Anne Geene.’ De drie werken van Tee schitteren op de tentoonstelling Van Oerbeest tot rokende croissant met aanwinsten van de afgelopen drie jaar en oude bekenden uit de collectie van Stedelijk Museum Schiedam. Je ziet er werk van Karel Appel, waaronder het Oerbeest uit de titel en van Jan Schoonhoven. Sinds de jaren vijftig richt het museum zich op ‘thans levende beeldende kunstenaars’ in Nederland. Dat was destijds een gedurfde stap. Het gaat tenslotte om kunstenaars die nog volop aan de weg timmeren en niet om werk van gevestigde namen.
Over Jennifer Tee
Jennifer Tee (1973) studeerde aan het Sandberg Instituut en de Rijksakademie in Amsterdam. Haar werk was onder meer te zien in het Camden Arts Centre (Londen), het Rijksmuseum (Amsterdam) en de Kunsthal Charlottenborg (Kopenhagen). In de hal van het metrostation bij het Centraal Station in Amsterdam hangen twee muurcollages getiteld Tulpen Palepai. Een Palepai is een grotere variant van een tampan.
Samenwerking
De gezamenlijke aanwinst is mogelijk dankzij een overeenkomst tussen het Stedelijk Museum Schiedam en SCHUNCK. Daarin spraken de twee kunstinstellingen af samen te werken bij het aankopen van kunst. Het Mondriaan Fonds investeert in dat gezamenlijke initiatief. Eerder kochten de musea samen werk aan van Navid Nuur, Yael Bartana, Charlotte Dumas en Funda Gül Özcan.
Beeldonderschrift – Jennifer Tee, Tampan Six Subtle Bodies, 2021, collectie Stedelijk Museum Schiedam/SCHUNCK – Jennifer Tee, Tampan Natural System of Souls, 2019, collectie Stedelijk Museum Schiedam/SCHUNCK