Fer Vissers geeft klassieke gitaarles in zijn privé lespraktijk

 

Redactionele korte intro over Fer Vissers. Op verzoek van ParkstadActueel heeft Fer op keurige en duidelijke wijze antwoord gegeven op een aantal vragen die hem, vooraf aan dit artikel, gesteld zijn. Uiteraard was, t.b.v. van alle lezers van ParkstadActueel, de eerste vraag wie de persoon Fer Vissers is.

Fer: “mijn naam is Fer Vissers, man en geboren op 5 mei1959 en burgerlijke staat ongehuwd   ik ben klassieke gitarist en gitaarleraar voor akoestische en elektrische gitaar. Al 21 jaar geef ik geef  les in mijn privé lespraktijk. Ik heb een opleiding voor Staatsexamen voor klassieke gitaar gedaan.

De opleiding werd gegeven op de muziekschool Heerlen. Heb hier les gehad van  gitaarleraar Albert Hempe  en theorieleraar Willem Dragstra. Deze opleiding is/was een alternatief voor het Conservatorium. Mijn diploma (musicus dm) is hetzelfde waard als het conservatorium diploma”.

Wat vond je in deze opleiding leuk, meest uitdagend en waar heb je het meeste van geleerd?

Wat ik heel leuk vond was de manier van lesgeven, ik had een goed contact met beide leerkrachten, daarom was de les heel vrij. Aan de andere kant moest je veel zelf doen,  bijvoorbeeld mede studenten zoeken om samen solfège te oefenen en elkaar melodische dictees voor te spelen om je zo te trainen voor de examens. Plaatsen zoeken waar ik kon optreden met mijn gitaar, ik heb bijvoorbeeld heel lang een avond per week in een (vegetarisch) restaurant gespeeld, op die manier doe je ervaring op en je traint tegen podiumangst.

Ook op de muziekschool werden voorspeelgelegenheden georganiseerd ,met examencommitee, bedoelt als tussentijdse toetsen. Dit alles om je voor te bereiden en ervaring op te leren doen Dit  alles verliep in een hele veilige en fijne atmosfeer. De  Staatsexamens zelf waren ingedeeld in blokken. In hoofdlijnen 2 gedeeltes deel 1 de theorievakken (harmonieleer, analyse van muziek, gehoor en solfege). Pas wanneer je voor alle onderdelen van deel 1 was geslaagd mocht je deel 2 (voorspelen op gitaar en een onderwijskundig gedeelte, dit was mondeling) doen. Het eindexamen: dit alles bij elkaar was een behoorlijke uitdaging en ik kan wel zeggen dat ik hier op heel veel verschillende manieren van heb geleerd, zowel mijn ontwikkeling tot gitarist als ontwikkeling als mens”.

Wanneer begon je met muziek maken, waarom en hoe vaak geeft u les?

Ik begon met gitaarspelen toen ik 16 jaar was, een jeugdvriend speelde gitaar en ik vroeg hem of ik het ook eens mocht proberen. Ik vond het meteen heel leuk en wilde het graag goed leren zoals o.m. het leren noten lezen en zo. Dientengevolge ben ik dan ook meteen naar de muziekschool gegaan. Ik kreeg daar les van Albert Hempe, dezelfde leraar die mij later bij de Staatsexamen opleiding les heeft gegeven .Ik heb maar één leraar gehad al die tijd en van Albert heb ik ontzettend veel geleerd. Daar was en ben ik nog steeds heel blij mee. Momenteel geef ik les van maandag t/m vrijdag tussen 12.00 en 21.00 uur”.

Met welk soort werk en projecten ben je momenteel bezig en aan hoeveel geeft u les?

“Op dit moment treed ik veel op met  singer songwriter Ricardo Frederiks. Onlangs hebben we meegedaan bij een contest (optreden ) bij het Pit-boel theater in Sittard met verschillende kandidaten. Tot onze eigen verbazing zijn we nummer 1 geworden. Leuk en eervol toch?

Overigens hebben we de liedjes zelf geschreven. Ricardo de lyrics en ik de muziek. Goed om te weten dat de liedjes gaan over hoe Ricardo met zijn aandoening Asperger(Autisme) omgaat. Ook hebben we op hogeschool zuid, in Sittard gespeeld, als gastles voor studenten van de sociale opleidingen. Ook zijn we aan het werken aan een theatervoorstelling.  We staan op YouTube: https://youtu.be/4IOGURSCJeM  en op facebook onder  “Ricardo en Fer” Momenteel geef ik les aan 15 leerlingen”.

Hoeveel tijd en voorbereiding besteedt u aan de lessen?

“Ik geef les voor klassieke, akoestische en ook elektrische gitaar. De lessen duren 30 min. Maar sommige gevorderde leerlingen krijgen 60 min. Mijn voorbereidingstijd varieert bij beginners 10 minuten per keer en bij gevorderden  rond 20 minuten”..

Wat is er belangrijk qua lesinhoud?

“Qua lesinhoud is het belangrijk dat de leerling technische oefeningen doet om het instrument te leren bespelen en dus ook noten leert lezen. Daarnaast ook veel verschillende stijlen van muziek leert en niet alleen klassieke muziek. Zeker bij kinderen en jonge leerlingen besteed ik extra aandacht voor verschillende soorten muziek en legt ze uit waar de gitaar overal in gebruikt wordt. Je stimuleert ze zo om veel te gaan ontdekken in de muziek. Bovendien vraag ik mensen bijvoorbeeld welk liedje vinden ze leuk (kan van alles zijn). Dan ga ik ze leren hoe de akkoorden te spelen die daarbij horen. We gebruiken dan  You Tube zoeken het liedje op en gaan dan meespelen. Soms komen mensen hier binnen met een akoestische gitaar. Ze zien hier mijn elektrische gitaren en vragen dan of ze ook eens op de elektrische gitaar mogen spelen. Andersom komt het ook voor. Dus van elektrisch naar akoestisch”.

Wat wordt bedoeld met stoffen?

Met stoffen worden bedoeld de toonladders, toonreeksen, akkoorden ,de theorie over  muziek/toonsoort, opbouw van akkoorden, etudes/ technische oefeningen en stijlen van muziek denk ik”.

Zijn er nog verschillen qua niveaus?

“Uiteraard zijn er verschillen van niveaus.  Er zijn beginners, volwassenen en kinderen die helemaal vooraan beginnen. Mensen die ooit in hun leven gitaar (of ander instrument) hebben gespeeld, hier kun je dingen overslaan en zoek je in samenspraak met de leerling naar leuk en leerzaam lesmateriaal. Ik heb ook vergevorderde leerlingen die al heel lang les hebben gehad of op zich zelf al heel veel geleerd hebben. Zij geven zelf vaak aan welke stukjes ze zouden willen leren spelen. Die begeleid ik dan hiermee ,of kom zelf met ideeën voor leuke stukjes voor ze”.

Welke beroemde muzikanten bewonder je en waarom?

“Beroemde muzikanten die ik bewonder zijn: Andres Segovia, Julian Bream, John Williams , Neil Young, Jimi Hendrix,Toots Thielemans, Jacques Brell, Herman van Veen, The Dubliners. Folkmuzikanten,er zijn er veel die ik bewonder in uiteenlopende muzieksoorten. Waar ik helemaal niet van hou is Rap en Hip hop. Ik heb van hen geleerd hoe mooi en boeiend al die verschillende muziekstijlen zijn en dat je door te oefenen heel veel kunt leren”.

Wat inspireert jou en waar ligt muziekpassie en waarom?                                                                                        

“Mensen inspireren me en vooral in muziek hoe muzikanten zich kunnen uitdrukken, hun hart en hun eigen verhaal. Mijn passie in de muziek ligt bij de klassieke gitaar,  muziek uit de Renaissance boeit me zeer maar ook de Romantische periode. Dan moet je denken aan componisten als Francisco Tarrega”.

Welk advies heb jij voor een beginner en wat vind je van Muziekonderwijs.nl

“Mijn advies voor een beginner:  oefen iedere dag 10 minuten dan 2 x per week een heel uur achter elkaar. Luister naar muziek en ontdek wat je mooi vind. Over Muziekonderwijs.nl  had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Het is altijd goed als mensen naar een geschikte leraar zoeken en op deze manier kunnen vinden. Zelf heb ik geen goede ervaring met dergelijke portals. Het heeft me zelden nieuwe leerlingen gebracht”..

Waarom is volgens jou structureel muziekonderwijs zo belangrijk voor kinderen?

Voor kinderen is het bezig zijn met muziek (dit geld ook voor kunst en gymnastiek) heel belangrijk omdat bezig zijn met creatieve vakken. Naast dat het gewoon heel leuk en ontspannend is, belangrijk voor hun ontwikkeling op vele vlakken zowel cognitief als sociaal,  leren samen spelen en naar een ander leren luisteren. Het is goed voor de ontwikkeling van de motoriek van jonge kinderen. Je word volgens mij gelukkiger als je naast de pure denk vakken, als b.v. rekenen, ook leert zingen”.

Wat vinden de leerlingen van je lessen en hoe zie je het ideale beeld van muziekonderwijs op de basisschool? 

“Mijn leerlingen zijn heel tevreden over mijn lessen. Ik krijg geregeld complimenten over mijn geduld en mijn manier van lesgeven. Op de basisschool zou het volgens mij goed zijn als kinderen leren zingen  eenvoudige instrumentjes leren spelen als trommel en xylofoon (je hebt het Orf instrumentarium). De leerkracht kan op gitaar/piano het zingen begeleiden. En ook kinderen  stimuleren om iets op zijn gitaar te proberen”.

U maakt ook gebruik van social media en waarvoor gebruikt u dit media?

Ik gebruik het om reclame te maken voor mijn lespraktijk door muziekstukken op te nemen en er op te zetten en vragen aan mensen om te delen. Verder gebruik ik social media gewoon privé. Het meeste gebruik ik facebook, maar ook Instagram en You Tube.

Fer Vissers: namens redactie/team ParkstadActueel dankt schrijver dezer van harte voor je openhartige beantwoording van de gestelde vragen. Het was een genoegen deze antwoorden te mogen verzorgen. ParkstadActueel wenst je dan ook nog veel succes en wijsheid in het belang van je privé lespraktijk.

Foto’s®ParkstadActueel/Lucho Carreno

 

 

Geef een reactie