Fidellio: Een prachtige nieuwe interpretatie van Beethovens enige opera met Heerlense sopraan Kelly God in de hoofdrol

De Nederlandse Reisopera brengt op 29 april in theater aan het Vrijhof een prachtige nieuwe interpretatie van Beethovens enige opera op de planken. Fidelio handelt over tirannie en het gevecht om vrijheid. Over sterke karakters, onoverwinnelijke echtelijke trouw en hoop. De rollen vereisen buitengewone zangstemmen. De hoofdrol van Leonore wordt ingevuld door de internationaal vermaarde Heerlense sopraan Kelly God.
Beethoven schudde met de opera Fidellio de muzikale wereldorde door elkaar. De muziek omarmt de diepten van wanhoop en extatische hoop van de ziel. De rollen vereisen buitengewone zangstemmen. Daarom is er voor de rol van Leonore gekozen voor de internationaal vermaarde Heerlense sopraan Kelly God, die eerder al voor de Nederlandse reisopera Enschede de hoofdrollen Amelia in Un ballo in Maschera (2009) en Sieglinde in Die Walküre (2010) vertolkte.
Kelly God studeerde solozang en opera aan het Conservatorium van Maastricht bij onder meer zangpedagoge professor Mya Besselink. Zij behaalde in 1999 haar diploma Uitvoerend Musicus ‘summa cum laude’. Hierna vervolgde zij haar studie aan de Voortgezette Opleiding van de Zuid-Nederlandse Hogeschool voor Muziek. Zij behaalde daar in 2001 ‘met onderscheiding’ het einddiploma Solozang en voltooide ‘summa cum laude’ de Muziekdramatische Opleiding. In 2001 was zij finaliste van het Belvédère Zangconcours te Wenen. Naar aanleiding van dit concours en de ontvangst van de Prijs van de stad Giessen werd zij uitgenodigd om in het theater van die stad Micaëla in Carmen te vertolken. Zij werd hierop geëngageerd door het operahuis van Erfurt, waar zij de titelrol vertolkte in Adriana Lecouvreur van Francesco Cilea, Nedda in Pagliacci, Donna Anna in Don Giovanni, Die Marschallin in Der Rosenkavalier, Hanna Glawari in Die lustige Witwe, The Cook in de wereldpremière van Waiting for the Barbarians van Philip Glass, de titelrol in Maria Stuarda van Donizetti, Erste Dame in Die Zauberflöte, Amazily in Fernand Cortez van Gaspare Spontini, Maria in Friedenstag van Richard Strauss en Katharina von Bora in de wereldpremière van de opera Luther van de Duitse componist Peter Aderhold. Zij vertolkte daarnaast Agathe in Der Freischütz in Brazilië.
Anno heden is Kelly God verbonden als dramatische sopraan aan het Staatstheater van Hannover, waar zij onder meer Elisabeth in Tannhäuser zong, Hanna Glawari in Die lustige Witwe, Giulietta in Les contes d’Hoffmann, Ellen Orford in Peter Grimes van Benjamin Britten, Die Marschallin in Der Rosenkavalier, Contessa in Le nozze di Figaro, Freia in Das Rheingold en Sieglinde in Die Walküre.
Januari 2018 was Kelly God de soliste in een serie nieuwjaarsconcerten van de Antwerp Symphony Orchestra onder leiding van de internationaal vermaarde dirigent Philippe Herreweghe. In 2021 debuteerde de Heerlense in diverse rollen tijdens de Bayreuther Festspiele.
In Fidelio wisselt Kelly God als de vrouwelijke hoofdpersoon, Leonore, van identiteit en zet als man ‘Fidelio’ alles op het spel om haar geliefde uit een diepe kerker te bevrijden. De edelman Florestan (wat betekent: de wilde en actieve) is ten onrechte gevangengezet door zijn politieke tegenstander, gouverneur Pizarro. Leonore vermomt zich als een jonge man, Fidelio (‘trouw’) en gaat werken in de gevangenis om haar man te redden. De situatie escaleert als Marzelline, de dochter van gevangenisbewaarder Rocco, verliefd wordt op Fidelio.
De Reisopera ontwikkelde deze operaproductie samen met Den Kongelige Opera (Kopenhagen) en Teatr Wielki (Warschau).
Te zien op zaterdag 29 april in Theater aan het Vrijhof. Aanvang 20.00. Inleiding om 19.30 door Len van Schaik, Meer info en tickets via: www.theateraanhetvrijthof.nl .
Foto: Facebook Kelly God