Altijd en overal toegang tot klassieke concerten en meer

 

 

Het is een heuse wereldprimeur. De philharmonie zuidnederland is sinds vandaag woensdag 3 juli de eerste wereldwijde orkestpartner van de Stingray Classica app. Daarmee zijn registraties van concerten, documentaires, op ieder gewenst moment binnen handbereik en te bekijken via de mobiele telefoon, tablet en webplayer. Deze service – die misschien het beste kan worden omschreven als ‘de Netflix voor klassieke muziek’ – is woensdag 3 juli gelanceerd. Liefhebbers die abonnee worden via philharmonie zuidnederland profiteren van 50% korting en betalen €7,99 per maand voor het abonnement.

 

Het platform en de app bieden voor orkesten diverse voordelen. Niet iedereen is in staat om naar een concertzaal te komen; door dit digitale podium wordt het bereik veel groter. Creatief directeur Rob Overman van Stingray Classica licht toe: “Stingray Classica is na de overname van Brava en Classica een wereldwijde aanbieder van klassieke concerten, opera’s, balletten en documentaires. Naast onze uitzendingen op televisie hebben we nu ook een platform gebouwd met dezelfde functionaliteiten als Netflix, maar dan puur gericht op klassieke muziek.” Abonnees betalen een vast bedrag per maand en krijgen toegang tot een gigantische catalogus die je op elk scherm en overal ter wereld kunt bereiken.

Een ander voordeel van de app is dat het een service aan de achterban is. “De app die voor partners is ontwikkeld, ziet eruit als een ‘philharmonie zuidnederland-app”, zegt intendant Stefan Rosu van het orkest, “onze concerten, digitale concertinleidingen, documentaires en aankondigingen voor concerten krijg je als eerste te zien.” Gaat de bezoeker verder, dan kun hij grasduinen in de enorme verzameling producties van Stingray Classica. Daarmee blijven bijzondere producties niet alleen bestaan in het geheugen, maar zijn ze keer op keer weer opnieuw te bekijken en beleven.

Het verbaast Overman niet dat philharmonie zuidnederland het eerst orkest is dat met Stingray Classica in zee  gaat. “Het is een van de meest innoverende orkesten van Nederland, qua programmering, marketing, educatie, echt een voorbeeldorkest dat kiest voor vooruitgang en ontwikkeling, zónder het belang van de traditie te vergeten.” Het partnerschap betekent ook dat beide partijen financieel belang hebben. De opbrengst van abonnementsgelden worden gedeeld waardoor er geld terugvloeit naar het orkest om te investeren in nieuwe producties en innovaties.

Stingray Classica en philharmonie zuidnederland werken intensief samen  aan de programmering en vanaf 2020 worden er zelfs concerten live uitgezonden. Abonnee worden kan door een account aan te maken op stingrayclassica.com/philzuid en vervolgens de Stingray Classica app te downloaden. Het abonnement is de eerste 14 dagen gratis te proberen.

Over philharmonie zuidnederland

De philharmonie zuidnederland is een ambitieus en flexibel symfonieorkest dat geroemd wordt voor de kwaliteit, het hechte samenspel en enthousiasme. Het orkest staat onder de artistieke en zakelijke leiding van Stefan Rosu. Chef-dirigent is Dmitri Liss.

Uiteraard speelt het orkest een rijke selectie uit de complete symfonische muziekliteratuur. Kenmerkend voor philharmonie zuidnederland is de grote aandacht voor innovatie met avontuurlijke cross-over programma’s zoals i-Classics, grote publieksevenementen en de verbinding met het bedrijfsleven tijdens Leading the South. Ook is het orkest het symfonisch laboratorium van het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music (MCICM). De binding met de regio door middel van speciale activiteiten vormt een belangrijk uitgangspunt, evenals educatie: leerlingen uit het primair- en voortgezet onderwijs ervaren met op maat gemaakte programma’s van dichtbij de kracht en magie van live muziek.

Over Stingray

Het in Montreal gevestigde Stingray (TSX: RAY.A; RAY.B) is een toonaangevend muziek-, media- en technologiebedrijf met meer dan 1200 werknemers wereldwijd. Stingray is een premium provider van direct-to-consumer- en business-to-business-diensten, waaronder audio-televisiekanalen, 101 radiozenders, SVOD content, 4K UHD televisiekanalen, karaokeproducten, beeldkranten, achtergrondmuziek, en muziekapps met ruim 101 miljoen downloads. Stingray bereikt 400 miljoen gebruikers in 156 landen.

 

Foto geleverd door Torena Publiciteit

Geef een reactie

Show Buttons
Hide Buttons