Zaterdag 21 september was het de tweede keer, dat de Wereld opruimdag (World Cleanup Day) werd georganiseerd. In het hele land en vele andere landen in de wereld zijn mensen in de weer geweest om zwerfvuil op te ruimen, maar ook om meer kennis te verkrijgen omtrent welk soort afval op straat en in de natuur rondzwerft.

 

Ook in Heerlen zijn vrijwilligers hiermee aan de slag gegaan en op de Heerlerbaan zijn wíj, een aantal leden van de Partij voor de Dieren en sympathisanten, ook op deze dag actief geweest. De jongste deelnemer was vijf jaar en híj werd door zijn opa gerekruteerd, omdat de jongeman zich al eerder had gemanifesteerd als verwoed opruimer. Ook ditmaal ging hij enthousiast aan de slag, waarbij hij het liefst zag dat opa zijn oogst in de vuilniszak van zijn kleinzoon deponeerde: een ware verzamelwoede bleek zich van hem meester te maken, hetgeen resulteerde in een hoop gebabbel en een zak die spoedig vol was. En geef toe: bij vissen naar zwerfvuil heb je eerder beet dan bij het echte vissen. Bijkomend voordeel: zwerfvuil weg, dierenleed voorkomen.

Leuk detail: bij terugkeer naar de startplek kwamen wij een grote groep collega-enthousiastelingen tegen, hetgeen vriendelijk groetende en zwaaiende bewoners van het naburige AZC bleken te zijn, die met nóg grotere zakken gevuld met zwerfvuil, ons de loef kwamen afsteken.

 

Bij het opruimen van vuil valt overigens op, dat bermen en grasvelden zijn gemaaid zonder voorafgaande opruimactie. Resultaat: plastic en blik vermalen tot vele en veelal scherpe kleine stukjes die onmogelijk allemaal zijn op te ruimen. Een gemeentelijke bijdrage om plastic zo snel mogelijk te veranderen in microplastic ? Bovendien vormen de scherpe stukjes een gevaar voor (huis)dieren en mensen. Dus de vraag komt op: is het nou zo moeilijk om, voordat er gemaaid wordt, eerst het zwerfvuil te verzamelen, desnoods met behulp van vrijwilligers (Helden van Heerlen Schoon) die toch al vaak zwerfvuil verzamelen ?

Wat ook storend is: het feit, dat rond grote winkelcentra en bedrijven, vaak op de bijbehorende parkeerplaatsen, zeer veel zwerfvuil ligt. Het lijkt er dan meestal al heel lang te liggen en de samenstelling van het zwerfvuil heeft duidelijk een relatie met hetgeen verkocht wordt in de winkels of met de aanvoer door vrachtwagens en hun chauffeurs. Dus weer een vraag: zou het niet mogelijk zijn om winkelpersoneel af en toe vóór opening of na sluitingstijd de omgeving van zwerfvuil te ontdoen ? En kunnen bedrijven op bedrijventerreinen niet eenzelfde gedrag ontwikkelen ?

Of draait ook hier weer alles om de winst en laat men zich weinig gelegen liggen aan zijn verantwoordelijkheden en aan het algemeen belang ?  Bovendien, een schone omgeving zou zomaar eens een gunstige invloed kunnen hebben op de omzet.

Een apart woord over bedrijven zoals McDonalds en KFC: de clientèle, meestal jonge mensen met een prefrontale cortex die nog volop in ontwikkeling is, nemen drankjes en fastfood mee, consumeren dat onderweg en, indien verzadigd, gooien ze de resten, blikjes, plastic en papier, achteloos in de bermen en tussen struiken onder het motto “als ik het niet meer zie, is het ook weg”.  Het zou McDonalds en collegae sieren om een policy te ontwikkelen om dit te voorkomen en op zijn minst om de nabije omgeving, laten we zeggen binnen een straal van een kilometer, regelmatig van de door hun geleverde rommel te ontdoen. Niet meer dan redelijk toch ? Of ook hier weer: zoveel mogelijk omzet, zo laag mogelijk kosten (blijkt waarschijnlijk ook uit de beloning van personeel) en zoveel mogelijk profit voor aandeelhouders die geld met geld willen maken ?

Foto uit FB van Rene Kamps

Tenslotte: waarom toch water of water met een vaag smaakje in plastic flesjes gekocht ? Water in plastic is zeer milieuvervuilend door de CO2-voetafdruk o.a. door vervoer, plasticproductie en koeling en oorzaak van plastic zwerfvuil. Bovendien is de kwaliteit niet beter, eerder minder, dan van het Nederlandse kraanwater en het is vergeleken met kraanwater ontzéttend duur: de producent die karrenvrachten winst opstrijkt, ligt in een deuk om zoveel dommigheid. Dus doen ze er alles aan om het publiek te blijven manipuleren met reclames om vooral te zorgen dat de omzet op peil blijft.

Als je al neigt naar snelle indroging, dan neem van huis kraanwater mee en laat je niet meer bedotten door de snelle jongens uit de voedingsindustrie: beter voor je gezondheid, voor portemonnee, het milieu en voor het klimaat.

 

Tekst René van der Luer en Foto’s®Parkstad Actueel/Lucho Carreno

 

Geef een reactie