Ze hangen als een donkere wolk boven iemand; schulden. Het gevoel om altijd geld tekort te komen, overal op moeten beknibbelen, geen uitweg te zien. Het maakt een mens depressief. Het is helaas de werkelijkheid voor veel mensen. In heel Nederland, maar ook in Landgraaf. Jaarlijks krijgt Welsun 250 hulpvragen van inwoners die niet rond kunnen komen. Welsun biedt professionele hulp en ondersteuning. Hun doel is iemand uit de problemen te helpen, zodat men weer zo zelfstandig mogelijk verder kan gaan.

 

Durf hulp te vragen. Guus Kösters en Jan van Bebber zijn medewerkers van Welsun. Jan hoort bij het team schuldhulpverlening. Die 250 hulpvragen (klanten) per jaar, dat zijn de mensen die hulp dúrven vragen. Want dat zijn we niet gewend; hulp vragen bij geldproblemen. Veel mensen schamen zich en vinden dat ze gefaald hebben wanneer ze hun eigen geldproblemen niet kunnen oplossen. Ze vinden dat het hun eigen schuld is. Of dat nu juist is of niet, doet er volgens Guus niet toe: ‘Het feit dat men té lang wacht om naar ons te komen, maakt de situatie alleen maar ingewikkelder. De oplossingen die mensen soms kiezen, zijn niet altijd even verstandig en verergeren de problemen vaak. Wij zetten in op het vroeg signaleren van problemen door ook samen te werken met bijvoorbeeld energiebedrijven en woningcorporaties. Deze partners zitten zelfs soms dagdelen op onze locatie. Korte lijnen, zodat we ook inwoners kunnen helpen die niet om hulp durven vragen, maar die dat wel nodig hebben.’

Digitale ingewikkelde wereld. ‘Mensen zijn vaak lamgeslagen, uitgeput door de geldproblemen’, vult Jan aan. ‘Een grote groep mensen kan de digitale wereld van tegenwoordig niet volgen, het is té ingewikkeld. Ze missen bijvoorbeeld mails of de sms controle van de DigiD. Wanneer je bedenkt welke hordes je allemaal moet nemen! Denk bijvoorbeeld aan een uitkering aanvragen bij het UWV. Alles is digitaal en voor een aantal mensen veel te ingewikkeld.’ Een groep klanten van Welsun krijgt dan ook blijvend hulp, omdat die digitale vaardigheid er niet is. ‘Denk aan ons toeslagensysteem’, zegt Jan nog als voorbeeld. ‘Het gaat over 5 of 6 verschillende bronnen, dat is veel te ingewikkeld geworden. Vroeger was de overheid ook nog eens een ‘lastige schuldeiser’. Men gaf eerst een boete en vroeg dan wat er aan de hand was. Dat begint gelukkig wat beter te worden.’

Integrale en laagdrempelige benadering. Het schuldverleningsteam van Welsun heeft een integrale benadering; dat wil zeggen dat men niet alleen naar de geldproblemen kijkt, maar ook naar de redenen waarom men in de problemen is gekomen. Ook daarbij helpen ze. Bij grote geldproblemen worden de klanten in contact gebracht met de Krediet Bank Limburg. Ook als dat traject jaren duurt, blijft Welsun wel de begeleiding verzorgen. Guus: ‘We merken dat ouderen wat minder een beroep doen op hulp, dat zijn ze niet gewend, en dat we iets meer jongeren helpen. Je kunt gemakkelijk hulp krijgen wanneer je geldproblemen hebt. We zijn een laagdrempelige organisatie. Nogmaals, wacht niet te lang. Wij staan klaar om onze inwoners te helpen.’

Welsun is gevestigd aan het Sunplein 18 in Landgraaf en telefonisch te bereiken via 045 – 532 36 36. Of kijk op www.welsun.nl » voor meer informatie.

Foto®Parkstad Actueel/Lucho Carreno

 

Geef een reactie