Foto: Prive archief

Van je hobby je beroep maken; dat doet Marc Paas met motorverhuurbedrijf Motorent. Velen denken erover, maar hij doet het gewoon. Menig Weltenaar zag hem in de jaren 80 langs crossen op zijn crossmotor en wist dat als hij Welten uitreed, hij de modderpaden opzocht van Ubachsberg en nog verder weg. Wat iemand als kind deed op het fietsje, deed hij op de motor: steigeren. Als hij met veel kabaal weer het dorp inreed via de Mergelsweg, dan deed hij dat nooit zonder weely, zoals Zorro met zijn zwart paard deed. Was dat de achterliggende gedachte? Hij ademde vrijheid uit. Sommigen vonden het gevaarlijk uitzien. Nooit een ongeluk gehad? ” Eenmaal heb ik mijn knie bezeerd, waarvoor ik een nachtje in het ziekenhuis moest blijven”.

Sinds wanneer is alles rondom de motor je hobby? “Het was een uit de hand gelopen hobby, vanaf mijn vijftiende.”

Wie waren je voorbeelden? “Met vrienden ging ik kijken naar het WK Motorcross in de Hellegat, tussen de Kaldeborn en Heerlerbaan. Dat was een geweldig parcours in de jaren tachtig.” Wie heeft het je geleerd? “Toen ik met mijn broer John bij boer Mertens in Benzenrade werkte, reed ik er al tractor en ook op een brommer. Daardoor reed ik weleens op de fiets naar de boer en op de brommer naar school.”

Jij zat eerst op Sintermeerten en ging daarna naar de Clara. Wat wilde je in eerste instantie worden? “Geschiedenis vond ik het leukste vanwege mijn kennis over de Tweede Wereldoorlog en ik was geïnteresseerd in de maanlandingen en in het beroep van astronaut”.

Crossen was een uitdaging in gebieden zoals de Sigrano, waar je behendig door moeilijk begaanbaar zand moest manoeuvreren. Doe je dat nog steeds graag? “Destijds crosste ik graag over omgeploegde akkers met flink gas erop, met 100km per uur. Motorritjes gingen door Nederland,  België en Duitsland. Ik ging ook weleens naar crosswedstrijden in België en ik deed er eens aan mee. Het was zwaar en ik was blij dat ik het had uitgereden. Aan crossen kom ik niet meer toe, maar in mijn vrije tijd ga ik graag toeren.”

Marc knutselde al aan zijn eigen fietsen. Vroeger was dat heel normaal om je eigen banden te plakken. Naderhand waren dat brommers. Was dat altijd leuk om te doen? “Bij werken aan een fiets gaat het meer om techniek dan om kracht. Dat geldt ook voor brommers en motoren. Bij de boer in Benzenrade kon ik lekker aan brommers klooien. Op mijn 16e schafte ik een MTX aan”.

Er werd gespaard voor een motor, d.m.v. een kranten-en folderwijk van weekblad De Trompetter.” Op mijn 18e had ik een nieuwe motor én haalde ik na 6 lessen (met L-plaatjes op mijn motor) mijn motorrijbewijs. “

“Onervaren begon ik bij Rekers Motoren te werken. Daar leerde ik de kneepjes van het vak. Daarna ging ik bij Johnny Simons Racing werken. Toen hij het signaal gaf dat hij ermee wilde stoppen, borrelde bij mij de gedachte dat ik daarin wel verder wilde gaan. A toerende op mijn motor mijmerde ik in 2005 erover wat de toekomst zou zijn. Ik had een hoekje in die zaak, waar ik dus eigenlijk ben begonnen met de verhuur. Het was een duwtje in de rug om te verhuizen. In mijn woning was er geen plek voor zoveel motoren, maar achter videotheek Bakker op Heerlerbaan bleek daar wel ruimte voor te zijn. En daar zit mijn zaak nog steeds.

Omdat in de loods naast de mijne een week per jaar vuurwerk werd verkocht, werd mij gevraagd om het over te nemen. En dat doe ik nog steeds”.

Tijdens het interview komen en gaan er klanten. Het is er zelden rustig. Er hangt een gezellige sfeer.

Je werkt in een ontspannende branche, waarin klanten met goede zin komen. Je weet als geen ander hoe het voor hen voelt om motor te rijden. “Nu komen veel toeristen. 50 procent komt uit de directe omgeving en de andere helft uit de rest van het land. Vooral van het mooie weer moet ik het hebben. Dat is dus keihard werk in korte tijd. De motor moet altijd na afloop worden nagekeken, om het daarna weer in orde te hebben voor de volgende klant.”

Wie op een andere wijze een andere stad wil bezichtigen of wie de Euregionale omgeving wil zien, kan dat op een motor van Motorent.

Kitina Bless 🖊28-06-2024