Een rugzak als cultuurfenomeen?

Van zakenlieden tot daklozen; de rugzak van Basic-Fit is een ongekend succes. Deze commerciële rugzak charmeert mensen van allerlei slag en heeft sinds 2021 een bijna iconische status bereikt. Inmiddels heeft de fitnessketen al meer dan 3 miljoen tassen verdeeld, verspreid over meerdere landen, waaronder België en Nederland.

Universele verbinding

In het hart van Antwerpen-Centraal is het duidelijk te herkennen: een man in maatpak en een uitgeregende puber dragen dezelfde rugzak. Dit kleine moment van herkenning benadrukt een onverwachte verbinding tussen verschillende sociale lagen. De tas, eenvoudig maar opvallend met zijn feloranje randen, heeft een universele aantrekkingskracht. Deze alledaagse rugzak is op straat niet zomaar een accessoire; het is een symbool van verbondenheid.

Strategie en marketing

De populariteit van de Basic-Fit-rugzak is niet iets wat aan het toeval is overgelaten. Volgens trendwatcher en marketingexpert Fons Van Dyck van communicatiegroep BBDO, is de situatie waarin Basic-Fit zich nu bevindt een droom voor veel merken. De rugzak dient als het ware als een merkextensie, waarbij klanten dienen als wandelende reclameborden. Het simpele ontwerp met het duidelijke logo en merknaam erop draagt bij aan deze succesvolle strategie.

Imago

Professor Retail & Trade Marketing Gino Van Ossel van de Vlerick Business School legt uit dat de waarden die Basic-Fit uitstraalt, een belangrijke rol spelen in het succes van de rugzak. Mensen pronken namelijk graag met spullen die een positieve boodschap uitdragen.

Graag een rugtas kopen die laat zien dat je als drager sportief bent en aan je gezondheid werkt? De Basic-Fit-rugzak doet precies datgeen. Dit is een status die men graag tentoonstelt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een rugzak van McDonald’s, die een minder positief imago zou hebben.

Functionaliteit

Naast de marketingaspecten blijft de Basic-Fit-rugzak ook gewoon een praktisch item om te hebben. De tas is stevig, heeft meerdere vakjes en beschikt blijkbaar veel opbergruimte. Zelfs voor mensen die hun abonnement hebben opgezegd blijft de tas een handig item in het dagelijks leven. Deze functionaliteit, die je ook vindt bij elke andere functionele tas zoals een dames laptoptas, draagt bij aan de everlasting populariteit van de rugzak, waardoor deze nog jaren na het afsluiten van het abonnement gebruikt wordt.

Brede doelgroep

De tas vindt om deze redenen dan ook zijn weg naar mensen die niets met Basic-Fit te maken hebben. Zo maakt de dakloze Jeroen Hofmans gebruik van de rugzak om zijn bezittingen droog en veilig te houden. Het zijn deze verhalen, die laten zien dat de rugzak niet alleen een mode-item is, maar ook een praktische oplossing biedt voor mensen in verschillende levenssituaties.

Toekomst van merkreclame

De strategie van Basic-Fit, waarin zij investeren in kwalitatieve en duurzame producten, kan een inspiratie zijn voor andere merken. Waar winkels vroeger papieren tassen meegaven, zien we nu een verschuiving naar herbruikbare tassen zoals de populaire totebags. Deze verandering komt goed overeen met de wens van consumenten om praktische, duurzame items te bezitten die langer meegaan en meer impact hebben.

De rugzak is een symbool geworden van verbondenheid, status en duurzaamheid. Door in te spelen op deze waarden en te investeren in kwaliteit, heeft Basic-Fit een alledaags accessoire getransformeerd tot een cultureel fenomeen dat mensen van alle achtergronden verenigt.