Bezwaarschrift Fietsverbod in het Winkelcentrum Gegrond Verklaard
Op 1 december 2025 heeft het College van Burgemeester en Wethouders besloten om het bezwaar van de Fietsersbond afdeling Parkstad-Limburg tegen het verkeersbesluit ‘Fietsverbodszone centrum Heerlen’ gegrond te verklaren. Dit betekent dat het oorspronkelijke besluit over het fietsverbod wordt ingetrokken. 
De Fietsersbond had meerdere argumenten aangedragen tegen het besluit:
- Het verkeersbesluit is slechts een gedeeltelijke oplossing voor de gesignaleerde problemen, zoals gevaarlijk gedrag van vooral fatbike-rijders en maaltijdbezorgers.
- Het besluit is vooral gebaseerd op klachten, en de Fietsersbond vindt dat er meer onderbouwing had moeten zijn.
- Het gebruik van het bord C14, dat niet goed past bij de situatie, wordt als onterecht beschouwd. Het bord geldt namelijk niet voor bromfietsen, maar wel voor gehandicaptenvoertuigen, zoals scootmobielen.
- De maatregel maakt geen onderscheid tussen gewone fietsers en fietsers die daadwerkelijk overlast veroorzaken. De Fietsersbond heeft de gemeente aangespoord om gerichtere maatregelen te nemen tegen gevaarlijk fietsgedrag.
- De Dautzenbergstraat tussen de Honigmanstraat en Saroleastraat is breed genoeg en heeft weinig voetgangersverkeer. De Fietsersbond vindt een fietsverbod hier niet nodig.
- Het Mijnmuseumpad en Maanplein hoeven niet bij het fietsverbod betrokken te worden, omdat hier weinig voetgangers zijn en er zelden gefietst wordt.
- De Fietsersbond vindt ook dat er te veel borden G7 (voetpad) staan in de stad.
In haar reactie op het bezwaar gaat de gemeente uitgebreid in op de bezwaren van de Fietsersbond. 
Aanleiding en Onderbouwing van het Verkeersbesluit
De gemeente had het fietsverbod ingesteld om de verkeersveiligheid in de Saroleastraat te verbeteren en de winkelstraat aantrekkelijk te houden voor bezoekers. Het college besloot eind 2023 om het fietsverbod in te voeren, met de toezegging dat dit besluit geëvalueerd zou worden. De evaluatie vond plaats door middel van fietstellingen en de feedback van Team Handhaving en de politie.
In september 2022 werd door een extern bureau een fietstelling uitgevoerd in de Saroleastraat en omliggende straten (Honigmannstraat en Oranje Nassaustraat), en in januari 2025 werd een opvolging gedaan tijdens het fietsverbod. De resultaten toonden aan dat het fietsverbod leidde tot een afname van het aantal fietsers in de Saroleastraat, maar het aantal bleef nog steeds hoog.
Problemen met Handhaving en Locatiekeuze
De handhavers gaven aan dat het oude fietsverbod in de Saroleastraat moeilijk te handhaven was vanwege de vele onderbrekingen door dwarsstraten. Er werden ook losse verkeersborden gebruikt. Om een duidelijke en handhaafbare situatie te creëren, vond de gemeente het nodig om verbeteringen door te voeren.
Belangenafweging
Het gebied is voornamelijk bedoeld voor voetgangers. In het verleden werd een uitzondering gemaakt voor fietsers, in de hoop dat zij zich op drukke momenten wel zouden aanpassen aan voetgangers, bijvoorbeeld door af te stappen. Helaas bleek dit niet altijd het geval, en daarom is besloten om op drukke tijden het fietsen te verbieden en zo de ruimte terug te geven aan voetgangers. Er zijn voldoende alternatieve fietsroutes rondom het centrum, die niet onredelijk omwegen vereisen. Hoewel bewoners binnen het voetgangersgebied het vervelend kunnen vinden, blijft de veiligheid van voetgangers en de aantrekkelijkheid van het centrum voor bezoekers de prioriteit.
Maatregelen voor Fatbikes en Maaltijdbezorgers
Hoewel veel klachten gericht zijn op fatbikes en maaltijdbezorgers, kan de gemeente deze groepen niet specifiek uitsluiten van het centrum. Wel is afgesproken dat er geen nieuwe maaltijdbezorgers meer mogen komen in het voetgangersgebied.
Keuze voor Bord C14
De keuze voor het bord C14 werd oorspronkelijk gemaakt omdat het al werd toegepast in de Saroleastraat, maar na nader onderzoek werd erkend dat deze keuze niet juist was. Het college werkt nu aan een nieuw besluit om dit aan te passen.
Conclusie
Het bezwaar van de Fietsersbond is gegrond, met name vanwege de onvoldoende onderbouwing van het besluit en de verkeerde keuze voor het bord C14. Dit betekent dat het oorspronkelijke besluit over het fietsverbod wordt herroepen en er wordt gewerkt aan een nieuwe regeling.
Nawoord
De Fietsersbond is tevreden met de beslissing van het College van Burgemeester en Wethouders. Ze waren niet tegen het idee om fietsen te verbieden tijdens de drukke middaguren in de Saroleastraat, maar hopen nu in overleg te treden om tot een betere regeling te komen. Ze hebben ook voorgesteld om de snelheidsbeperkingen voor ander verkeer in voetgangersgebieden (bord G7) beter te accentueren door een snelheidsbeperking van 6 km per uur in te voeren (bord A1).
Wat betekent dit nu?
Het besluit over het fietsverbod in de Saroleastraat is herroepen. Dit betekent dat het oorspronkelijke verbod op fietsen, zoals dat was vastgesteld, niet meer geldt. De gemeente heeft erkend dat het besluit onvoldoende onderbouwd was en dat de keuze voor verkeersbord C14 niet geschikt was. De Fietsersbond zal nu in gesprek gaan met de gemeente om samen tot een betere oplossing te komen voor de verkeersveiligheid in het centrum van Heerlen.
Foto’s: Lidia Carreno Photography
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.