Cliënten vinden kwaliteit Wmo ondersteuning goed

 

Wmo- en STAND-BY! cliënten ervaren geen verschil in kwaliteit Wmo voorzieningen

Ruim acht op de tien inwoners die in 2017 een Wmo voorziening hebben gehad, vinden de kwaliteit van de ondersteuning goed. Ruim driekwart van de cliënten is van mening dat door de Wmo voorziening of ondersteuning de zelfredzaamheid en kwaliteit van leven zijn toegenomen. Zowel de Heerlense Wmo cliënten als de cliënten van Heerlen STAND-BY! ervaren dezelfde kwaliteit van ondersteuning. Ruim 80% vindt de kwaliteit goed. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het cliënttevredenheidsonderzoek dat jaarlijks wordt uitgevoerd onder Wmo- en sinds dit jaar ook onder STAND-BY! cliënten.

 

Jaarlijks tevredenheidsonderzoek. Gemeenten zijn verplicht om jaarlijks een cliënttevredenheidsonderzoek uit te voeren. Aan de hand van een landelijk verplichte vragenlijst wordt onderzoek gedaan naar de toegankelijkheid en kwaliteit van de ondersteuning, én het ervaren effect op de zelfredzaamheid. Het onderzoek is uitgevoerd onder inwoners die in 2017 een indicatie hadden voor een Wmo voorziening, óf gebruik maakten van de algemene toegankelijke voorziening van Heerlen STAND-BY!

Heerlen STAND-BY! is een samenwerkingsverband van een aantal zorg- en welzijnsorganisaties dat Wmo-ondersteuning biedt aan alle inwoners van Heerlen.

Goede kwaliteit ondersteuning . Naast de landelijk verplichte vragen werd ook onderzoek gedaan naar het contact met de gemeente, het gesprek, de ervaringen met ondersteuning en het effect op de participatie. Uit het onderzoek kwam naar voren dat ruim acht op de tien inwoners die in 2017 een Wmo voorziening hadden, de kwaliteit van de ondersteuning goed vinden. Ruim driekwart van de cliënten is van mening dat door de Wmo voorziening of ondersteuning, de zelfredzaamheid en kwaliteit van leven toegenomen zijn. De Heerlense Wmo cliënten zijn overwegend positief over de geboden oplossing van de gemeente. Er is geen verschil met de cliënten van Heerlen STAND-BY!. Ook deze cliënten (ruim 80%) ervaren de kwaliteit van de ondersteuning als goed.

Peter van Zutphen, wethouder Welzijn, is blij dat de perceptie van STAND-BY! cliënten over de geleverde kwaliteit in het algemeen nauwelijks afwijkt van die van de ‘oude’ Wmo cliënten. “Het is opmerkelijk dat uit het onderzoek naar voren komt dat de cliënten van Heerlen STAND-BY! net zo tevreden zijn over de kwaliteit van de ondersteuning als de ‘oude’ Wmo cliënten; dit ondanks het gegeven dat Heerlen STAND-BY! pas 1,5 jaar geleden is opgericht. Het is fijn dat de keuze die we in 2017 voor de Coöperatie hebben gemaakt, een goede keuze was die nu ook door de cliënten wordt bevestigd”.

Uit het onderzoek bleek verder dat STAND-BY! cliënten vaker dan Wmo cliënten met een maatwerkvoorziening, een beroep hebben gedaan op een vrijwilligersorganisatie. Bovendien werd minder vaak naar een betaalde oplossing gezocht. Het verschil in type voorziening kan hierbij een rol hebben gespeeld.

Sneller en samen. Naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek heeft het samenwerkingsverband Heerlen STAND-BY! acties uitgezet om cliënten sneller te helpen met hun hulpvraag. Ook worden medewerkers getraind om samen met de cliënt de oplossing voor hun ondersteuningsvraag te bepalen.

Het cliënttevredenheidsonderzoek Wmo wordt elk jaar in juni herhaald.

ArchiefFoto®Parkstadactueel/Tom de Cock

Geef een reactie