Recensie: “Les Miserables” door onze Job: ‘DeRollendeReporter’

Locatie: Theater aan het Vrijthof, Maastricht in de Papyrus zaal.
Producent: De Graaf en Cornelissen Entertainment.
Met Milan van Waardenburg, René van Kooten, Vajen van den Bosch, Michael Muijderman, Channah Hewitt, Freek Bartels, e.v.a.

Ik ben met mijn buddy naar de uitvoering van Les Miserables in Maastricht geweest.
Het was een prachtige middag, -we hebben echt genoten!

René van Kooten was onze Jean Valjean. Eigenlijk speelt Milan van Waardenburg deze rol maar omdat deze nogal zwaar en veeleisend is om te spelen deelt hij deze hoofdrol met Van Kooten.
Wij waren blij dat hij de rol speelde want ik ben fan van de musical ‘ Kunt u ons de weg naar Hamelen vertellen meneer?’, die tussen 2003 en 2005 in de theaters te zien was. Hierin vertolkte hij de rol van Bertram Bierenbroodspot en dat deed hij in mijn ogen zeer goed. Ik heb deze musical echter helaas niet live gezien in het theater dus ik ben blij dat ik René een keer in het echt heb kunnen zien en horen. Hij deed het fantastisch! Ook vond ik dat Vajen van den Bosch de rol van Eponine goed op zich nam. Haar vertolking van het nummer ‘ heel alleen’ raakte je recht in het hart. Dat geldt ook voor Michael Muijderman als Marius en ik laat zeker ook onze Javert (helaas op de middag dat wij er waren niet gespeeld door Freek Bartels) niet ongenoemd. Hij heeft een hele mooie donkere en lage stem.

Maar de mooiste zangstem was, naast die van Van Kooten, van den Bosch en Javert, toch wel die van Channah Hewitt in de rol van Fantine. Met name de lange uithalen waren prachtig zoals ze er een paar heeft in het bekende nummer ‘Mijn Droom’.  Als ik uit de hele musical een nummer als favoriet mag kiezen is dat wel ‘Nog één Dag’. Het nummer dat vlak voor de pauze zit met de alom bekende wapperende rode vlag.  Ook de herbergier Monsieur Thénardier gespeeld door Yannick Plugers en zijn vrouw Madame Thénardier vertolkt door Ellen Pieters, speelden hun rol uitstekend met beide een aanstekelijk Frans accent. De muziek wordt in deze voorstelling live gespeeld door een orkest. Dat vind ik echt een pluspunt en het geeft een extra dimensie aan de show. Het voelt net of je er nog dichter op zit als bezoeker.  De geluidseffecten waren goed gekozen en klonken realistisch. Vooral tijdens de barricade-scène was dit goed te merken. Dat is de aangrijpende sterfscène van veel personages en als publiek hoorde je van alle kanten het geluid van geweerschoten en kogels.  Met de visuele effecten zat het ook wel snor.

Er werd veel gebruik gemaakt van een scherm op de achtermuur waarop veel projecties werden getoond.
Met name de projectie in de scene waarin Javert een einde aan zijn leven maakt, -waarin hij aan het lopen is op een brug en hij richting het einde steeds verder achterover en uiteindelijk in het water valt.

En de projectie tijdens ‘Nog één dag’ waardoor het lijkt of ze door een straat in Parijs lopen en daarmee een loopbeweging simuleren, zijn hier mooie voorbeelden van.

Het decor en de belichting waren prachtig. Net zoals de kostuums.
Mijn favoriete kostuums waren die van Madame en Monsieur Thénardier maar de rest van de kostuums waren ook prachtig.

Omdat ik rolstoelafhankelijk ben is rolstoel-toegankelijkheid van het theater ook een punt van aandacht in deze recensie.  Om te beginnen beschikt het theater over een ruim rolstoel-toilet. Als je naar de zaal gaat word je door het personeel in de foyer vriendelijk ontvangen en als je de zaal ingaat word je door het zaalpersoneel naar de juiste plek begeleid. De beschikbare plaatsen voor invaliden in Maastricht zijn beter dan die in Parkstad Limburg Theater Heerlen. In Heerlen zit je als rolstoelgebruiker op het balkon en kijk je schuin op het podium (3e rang). In Maastricht zit je gewoon midden in de zaal met een prima zicht op het podium (1e rang).
Tenslotte van deze recensie wil ik nog kwijt dat deze topvoorstelling in november nog een keer te zien is in Limburg. Van 1 tot en met 12 november worden in het Parkstad Limburg Theater in Heerlen de barricades opnieuw bestormd.

Dus treur niet als u geen kaarten voor Maastricht heeft kunnen bemachtigen maar ga dan vooral naar Heerlen om deze topproductie met topcast met uw eigen ogen te aanschouwen.

Mijn eindoordeel: een dikke 9.
Cast en crew: die mogen jullie in je zak steken!