Ouderen omarmen VirtueleThuiszorg: 1000e gebruiker binnen MeanderGroep een feit

Mevrouw Peeters-Raes (78 jaar), de 1000e gebruiker, deelt haar ervaring: “Ik maak met plezier gebruik van twee producten: de valdetector en de digitale weegschaal. Mocht ik vallen of er is een noodgeval, dan weet ik dat er snel hulp komt. Dit geeft mij een zekerder en geruster gevoel. Hierdoor heb ik bijvoorbeeld weer het vertrouwen gekregen om zelfstandig te douchen. Ook wordt mijn gewicht op afstand gemonitord en heb ik beter inzicht in mijn gezondheid. Fantastisch!”

Brunssum, 18 juni 2024 – Met trots kondigt zorgorganisatie MeanderGroep Zuid-Limburg (Meander) aan dat de mijlpaal van de 1000e actieve gebruiker van VirtueleThuiszorg is bereikt. Deze prestatie benadrukt hoe ouderen steeds meer digitale middelen omarmen en laat zien dat zij geen weerstand hebben tegen het gebruik van moderne technologie in hun dagelijkse zorg. Dit betekent een significante vooruitgang in het zorgproces en biedt een glimp van de toekomst van thuiszorg. In 2022 startte Meander – in samenwerking met MobileCare en zorgverzekeraar CZ – met de inzet van VirtueleThuiszorg-hulpmiddelen voor haar klanten die thuiszorg ontvangen. Dit met als doel om klanten zo lang mogelijk thuis de eigen kracht en regie te laten behouden. Het is belangrijk dat ook de zorg en ondersteuning daarbij aansluit. Dankzij de VirtueleThuiszorg-hulpmiddelen kunnen fysieke en digitale zorg worden gecombineerd. Dit resulteert in een hogere klanttevredenheid en ontlast zowel zorgmedewerkers als mantelzorgers. Bovendien verwachten we hiermee in de toekomst de benodigde zorg te kunnen blijven bieden. De kracht van acceptatie In de afgelopen twee jaar hebben 84 wijkteams van Meander de scholing VirtueleThuiszorg afgerond. Dankzij hun inzet en enthousiasme is er draagvlak gecreëerd bij de klanten, wat heeft geleid tot deze mijlpaal: de 1000e actieve gebruiker.

 

Wijkverpleegkundige Michelle Balota voegt toe: “Dankzij deze hulpmiddelen zijn niet alleen haar mantelzorgers veel meer ontlast, maar is het ook niet meer nodig dat de thuiszorg dagelijks over de vloer komt. Nu bezoek ik mevrouw nog maar één keer in de drie maanden om te evalueren waar zorgbehoefte is en welke oplossingen daarin kunnen voorzien. Zo ervaar je echt de impact van deze hulpmiddelen op de zorgvraag en invulling ervan.” Gedragsverandering in gang gezet Tessa Schreibers, directeur Thuiszorg bij Meander, bevestigd: “Alles valt of staat bij een zorgvuldige voorbereiding en uitrol. We hebben gezamenlijk bewezen draagvlak én adoptie te kunnen creëren. Samen hebben we met medewerkers, mantelzorgers en inmiddels 1000 klanten echt die gedragsverandering in gang weten te zetten. Dat is het succes achter de positieve resultaten die we nu zien. Kwaliteitsslag met klantbehoefte als uitgangspunt Meander maakt met de VirtueleThuiszorg een kwaliteitsslag door extra inzicht te bieden in het gezondheidspatroon van haar klanten. Het startpunt is altijd de klant; welke ondersteuning heeft hij nodig en wat vindt hij belangrijk? Door doelgerichte fysieke zorg te combineren met digitale hulpmiddelen, ontstaat er meer ruimte voor de eigen kracht en regie van zorgvragers.