Leerlingen Grotius College racen op eigen gemaakte biobrandstof!

Leerlingen Grotius College maken werk van duurzaamheid; racen op eigen gemaakte biobrandstof!
Voor de leerlingen bovenbouw havo en vwo, biedt het Grotius College College het vak NLT (Natuur, leven en techniek) aan. De doelstelling van dit vak is dat leerlingen met de toepassing van natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde en ict praktische problemen in de echte praktijk gaan oplossen. Wat het vak bij Grotius uniek maakt, is dat er nauw wordt samengewerkt met experts van Zuyd Hogeschool, CHILL (Chemelot Innovation & Learning Labs) en het omringende bedrijfsleven.
De verschillende modules worden ontwikkeld en gecoördineerd door een zelfstandig team docenten van 42Projects, met als doel de leerlingen onder te dompelen in een omgeving waar theorie en praktijk hand in hand gaan. 42Projects is een coöperatie van docenten basis-, voortgezet- en hoger onderwijs, die scholen ondersteunt in het ontwikkelen van toegepast onderwijs in en met de praktijk op het gebied van STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics).
Zo gaan de vwo-leerlingen van leerjaar 6 aan de slag met toepassing van duurzaamheid in de vorm van het ontwikkelen en toepassen van biobrandstoffen als alternatief naast elektrisch rijden. De leerlingen gaan onderzoeken uit welke plantaardige materialen bijvoorbeeld biodiesel te synthetiseren is. Hoe zit dat dan nu scheikundig en welke processen zijn nodig? Maar ook, wat zijn de ruimtelijke gevolgen als we wereldwijd de landbouw omgooien om plantaardige grondstoffen voor biobrandstoffen te maken? En hoe zit het op geopolitiek niveau als we olie niet meer als grondstof voor diesel en benzine nodig zouden hebben?
Stuk voor stuk belangrijke vragen, maar daarvoor moeten we wel eerst biobrandstof kunnen maken. In de labs van CHILL en Zuyd gaan de leerlingen dan ook zelf aan de slag om met moderne chemie uit diverse plantaardige grondstoffen en ja, zelfs gebruikt plantaardig frituurvet, biodiesel te maken en de verkregen kwaliteit te onderzoeken. Hierbij komen leerlingen ook praktisch in aanraking met zogenaamde kwantitatieve analysemethoden zoals gaschromatografie, massaspectroscopie en NMR, die ze normaal alleen uit het scheikunde boek kennen.
Maar ja, een maatbeker met je eigen biodiesel is wel mooi, en dan? De echte kwaliteit test je natuurlijk op een circuit! 42Projects heeft samen met de leerlingen bestaande karts omgebouwd op dieselmotoren. Afgelopen donderdag racete de leerlingen in het centrum van Heerlen Pancratiusplein. De startstreep van een heus evenement en testen ze met de race wie de beste kwaliteit biodiesel gemaakt heeft. Door zoveel mogelijk rondjes op je eigen diesel en daarna het literverbruik per kilometer berekenen. Praktischer dan dat kon het ook niet meer worden!
Door Semira Leander Parkstad Actueel
Tekst :Stichting LVO
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.