Hoofdmenu

Internationaal busstation Maastricht officieel geopend

 

 

 

Gemeente Maastricht realiseert als eerste gemeente in samenwerking met busmaatschappijen een internationaal busstation bij het centraal station. De busmaatschappijen bekostigen zelf de exploitatie en dat is uniek in Nederland. Wethouder Krabbendam en gedeputeerde Brugman (Openbaar Vervoer) openden vanochtend samen met omwonenden en de busmaatschappijen officieel het busstation aan de Meerssenerweg in Maastricht. Sinds 6 januari dit jaar is het busstation in gebruik.

Wethouder Krabbendam: “Maastricht heeft een krap stationsgebied. Doordat wij van ProRail een perceel mochten aankopen, is het toch gelukt een unieke gebiedsontwikkeling te realiseren. Omwonenden hebben meegedacht over de inrichting van het busstation en samen met de busmaatschappijen zijn we gekomen tot deze oplossing. Een oplossing om trots op te zijn. Want met dit busstation dragen we ook bij aan de ambitie om Maastricht als internationaal en regionaal knooppunt te verbeteren.”

Gedeputeerde Brugman: “Een internationaal busstation met meer dan twintig bestemmingen in Europa; daarmee versterken we onze internationale bereikbaarheid en positie als poort naar Europa. We kunnen nu snel en efficiënt aanhaken op het Europese netwerk, via België en Duitsland. De Provincie Limburg is blij met dit internationale busstation, omdat we hiermee ons grensoverschrijdend openbaar vervoer faciliteren. Ik ben verheugd dat de ketenmobiliteit met dit busstation nog meer wordt gestimuleerd. Samen slim op weg naar morgen!“

Kentekenherkenning.Omwonenden hebben actief deelgenomen aan het ontwerpproces waarbij extra aandacht was voor leefbaarheid en veiligheid. Bij de bouw van het busstation is rekening gehouden met mogelijke toename van het aantal bussen in de toekomst en biedt plek voor 8 bussen. Er zijn camera’s en slagbomen geplaatst voor kentekenherkenning. Op basis van kentekenherkenning ontvangen de busmaatschappijen een factuur. Per bus betalen de busmaatschappijen een tarief voor de exploitatie. Dit tarief is berekend op een kostendekkende exploitatie en wordt daarop jaarlijks bijgesteld.

Busmaatschappijen. Dagelijks stoppen er nu zo’n 30 bussen op het busstation. Flix-, IC, en KLM – bussen hebben een contract afgesloten en maken gebruik van het busstation. Andere internationale busmaatschappijen zoals Flibco zullen mogelijk volgen. Per dag vervoeren deze busmaatschappijen gemiddeld zo’n 500 reizigers via Maastricht.

Firma Strabag heeft de werkzaamheden voor het busstation uitgevoerd in opdracht van provincie en gemeente. Ook zijn het Park&Ride terrein en het Kiss&Ride terrein aan de Meerssenerweg opnieuw ingericht. Op die manier is ook de gehele omgeving naar het busstation toe goed ontsloten.

Ambitie Stad en Spoor. Het internationale busstation draagt bij aan de ambitie van de samenwerkende partijen ProRail, NS, Arriva, Zuid-Limburg Bereikbaar, Provincie Limburg en gemeente Maastricht om Maastricht als internationaal en regionaal knooppunt te verbeteren. Er wordt samengewerkt aan een aantrekkelijk overstappunt en de ontwikkeling van een mooi stationsgebied. In 2020 realiseren de partijen onder andere de renovatie van het monumentale stationsgebouw, een grand café, een scooterstalling en de aanzet naar een mooi Stationsplein.

Foto Gemeente Maastricht