Bertien van Manen, Chaim van Luit, Fiona Lutjenhuis, Marie Frioni en eindexamenexpo bij SCHUNCK

Vanaf dit voorjaar zijn bij SCHUNCK Glaspaleis vijf nieuwe tentoonstellingen te zien. In de museumzaal presenteert internationaal gelauwerd fotografe Bertien van Manen haar werk, in het trappenhuis zijn muurschilderingen van Fiona Lutjenhuis te bewonderen en in de vitrine toont Chaim van Luit zijn installatie ‘Grondstof’.
Daarnaast opent op 31 maart Dreaming Out Loud met Marie Frioni op de +1 en exposeert Sintermeertencollege vanaf 7 april hun eindexamenwerk in de Aad de Haas-zaal van SCHUNCK.
Bertien van Manen
Tot en met 3 september is in de museumzaal de tentoonstelling ‘Gluckauf’ te zien, van fotografe Bertien van Manen (1942, Den Haag), die opgroeide in Heerlen. Gluckauf toont een selectie foto’s uit het oeuvre van Van Manen, waarin het leven in mijnwerkersgemeenschappen centraal staat. Dit komt onder meer tot uitdrukking in een fotoserie die van Manen eind jaren 70 maakte in het Engelse mijnstadje New Sharlston; in een reeks foto’s in de Appalachen (VS) uit de periode 1985-2013 en in een serie over het leven van mijnwerkers in Siberië in de vroege jaren 90. Van Manen weet altijd dicht bij haar onderwerp te komen. Het draait in haar foto’s niet om historische gebeurtenissen, maar om de langdurige ontmoeting. De tentoonstelling bestaat uit een veelvoud aan foto’s, plus een 55 minuten durende film.

Chaim van Luit
Chaim van Luit (1985, Heerlen) presenteert met zijn nieuwe installatie ‘Grondstof’ in en vanuit de vitrine een installatie over het mijnverleden én -heden. Bij Chaim van Luit is de fysieke zoektocht in wezen het kunstwerk. Hij verzamelt uitzonderlijke sporen van menselijk, en soms dierlijk, handelen. Het resulteert in herinterpretaties in de vorm neoninstallaties, schilderijen of sculpturen. Hierbij is zijn graffitiachtergrond voelbaar. Voor ‘Grondstof’ werd Van Luit geïnspireerd door een opbergsysteem met kledinghaken en kettingen dat gedurende de mijnbouw veelvuldig werd gebruikt. Bij het lokale recyclebedrijf RD4 heeft hij samen met medewerkers van het bedrijf kledingstukken en andere accessoires op kleur verzameld. Hiermee creëerde hij een dertig-meter-brede regenboog van stof in de volle breedte – én diepte- van de vitrine.

Fiona Lutjenhuis
De graphic novels, schilderijen en muurschilderingen van Fiona Lutjenhuis (Zevenaar, 1991) vertellen verhalen die werkelijkheid en fantasie aan elkaar verbinden. Ze bouwt deze verhalen op rondom ideeën die ze vanuit haar opvoeding meekreeg: over (het leven na) de dood, bovennatuurlijke krachten, buitenaards leven en het lot. Zo probeert ze een beeld te krijgen van de waarheid. De tekenstijl en verhaallijnen van stripverhalen zijn een belangrijke inspiratiebron voor Fiona. Voor haar presentatie ‘Sideways Universe’ in SCHUNCK laat ze zich onder andere beïnvloeden door verhalen uit de bibliotheek van SCHUNCK. Deze komen je immers vanzelf tegemoet via het trappenhuis. Lutjenhuis’ verhaal dat hieruit ontstaat, verspreidt zich als een muurschildering over de verschillende verdiepingen en zal (gedeeltelijk) onderdeel vormen van de beeldende kunstcollectie van SCHUNCK.
Marie Frioni
‘Dreaming Out Loud’ is een reeks die zich richt op jonge ontwerpers en kunstenaars die nog nauwelijks een podium hebben in Limburg en de Euregio. Dit voorjaar is het de beurt aan Marie Frioni (BE), voormalig prijswinnaar van de Euregionale Architectuurprijs. Frioni is inmiddels gevestigd in de Euregio met haar architectencollectief Architectuur Depot. De presentatie toont naast haar onderzoek rondom de stedenbouwkundige ontwikkeling van Eisden Dorp en Maasmechelen, ook werk van het jonge collectief, dat innovatieve en frisse projecten initieert als reactie op de nieuwe uitdagingen van deze regio. Sommige projecten zijn in realisatie, andere zijn inspirerende studies of misschien gewoon ‘dreaming out loud’.

No Pictures Please
Geïnspireerd door het werk en leven van Bertien van Manen zijn 29 leerlingen van het Sintermeertencollege aan de slag gegaan met de creatie van hun eigen werken. De thema’s die hierbij aan bod kwamen zijn even divers als de kunstwerken die zij gemaakt hebben: geborgenheid, identiteit, plaatsen die in transitie zijn of je verdiepen in een ander. De titel is een verwijzing naar de uitdaging die de leerlingen meekregen om in hun vrije werk niet de meest voor de hand liggende stap naar fotografie te maken, maar om zichzelf uit te dagen een heel andere kunstzinnige discipline te kiezen. Leerlingen met een passie voor fotografie pakte deze uitdaging op door zichzelf te verdiepen in nieuwe invalshoeken en technieken, geïnspireerd door Bertien.
Aad de Haas-zaal SCHUNCK Glaspaleis
7 april t/m 7 mei 2023
Etage +1 SCHUNCK Glaspaleis
31 maart t/m 18 juni 2023
Museumzaal SCHUNCK Glaspaleis
18 april t/m 3 september 2023
Vitrine SCHUNCK Glaspaleis
16 april t/m 3 september 2023
Trappenhuis SCHUNCK Glaspaleis

16 april 2023 t/m 18 februari 2024

Foto en Tekst: SCHUNCK