Kolenmijnen sluiten aan op spoorlijn Herzogenrath – Sittard

125 jaar Spoorlijn Sittard-Herzogenrath. (deel 3) door Jo Kobben en Jack Lussenburg

Kort na het jaar 1900 krijgt de spoorlijn Herzogenrath – Sittard ten oosten van Heerlen aansluiting naar de kolenmijn Laura in Eygelshoven en in 1906 naar de Oranje Nassau 2 en Wilhelmina in Schaesberg. In Heerlen was uiteraard al meteen bij de aanleg van de spoorlijn de aansluiting op de eerste Oranje Nassaumijn gerealiseerd. In Nuth komt er een aansluiting naar Staatsmijn Emma en een groot overgavestation.

Zes jaar later is het baanvak, tussen Heerlen en Herzogenrath bovendien van een tweede spoor voorzien. De daaropvolgende jaren leggen verschillende mijnbouwbedrijven nieuwe zijtakken en emplacementen aan. Door de hoge vervoerstarieven die de Nederlandse Spoorwegen heffen voor het vervoer van kolen besloot een ander staatsbedrijf, De StaatsMijnen, om dwars door Zuid-Limburg (en zeer tegen de zin in van de NS) een eigen spoorweg aan te leggen tussen de staatsmijnen Emma en Hendrik bij Brunssum, de Maurits in Geleen en de haven aan het nieuwe Julianakanaal in Stein. Daar werden de kolen van  de Staatsmijnen vervolgens overgeladen en per schip door Nederland vervoerd.

Mede door de aanleg van de spoorlijn Herzogenrath – Sittard in 1896 konden vrijwel alle mijnen, cokesfabrieken en de chemische bedrijven met elkaar verbonden worden en zo de hoge tarieven van de NS ontlopen. Met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in mei 1940 wordt de internationale reizigersdienst tussen Haanrade en Herzogenrath gestaakt. De treindienst wordt na de oorlog niet opnieuw opgestart en in augustus 1950 staakt NS ook het reizigersvervoer op het baanvak Schaesberg – Haanrade. De spoorlijn blijft in gebruik voor het vervoer van kolen, al dan niet vanuit Duitsland. Ook is de verbinding van belang voor het NAVO-depot in Eygelshoven.

De Stichting HEERLYCKheyt Schaesberg zal de komende periode regelmatig aandacht schenken aan het 125 jarig bestaan van deze spoorlijn. (www.heerlyckheytschaesberg.nl) Geraadpleegde bronnen: MartijnvanVulpen.nl , spoorgeschiedenis – Demijnen,nl , de Nederlandse Mijnspoorwegen II)

Foto Spoorbrug naar Laura mijn/Heemkunde Eygelshoven.

Geef een reactie