“Het is voor iedereen de eerste keer dat we een pandemie met zo’n ingrijpende gevolgen meemaken. Volwassenen praten daar samen veel over. Maar het is ook de eerste keer dat de schoolkinderen in Nederland dit overkomt. Hoe hebben zij dit ervaren? En wat had er volgens hun anders of beter geregeld moeten worden? Ik vind het belangrijk dat we daar ook naar luisteren. Betrek de kinderen bij het gesprek.”
Hij stuurde een uitnodiging naar alle basisscholen in Beekdaelen, met de vraag welke kinderen uit groep 7 en 8 hierover met hem wilden praten. Daarmee gaf hij ook gehoor aan de oproep van Mark Rutte aan de kinderen van Nederland in zijn persconferentie van 19 mei, om ideeën aan te dragen hoe de coronasamenleving nog beter ingericht kan worden.
Eerste kinderpanel van Beekdaelen.Maar liefst 18 kinderen uit verschillende kernen van Beekdaelen namen de uitnodiging aan. Op woensdag 24 juni werden zij in de raadszaal in Schinnen welkom geheten door wethouder Peter Janssen en beleidsmedewerker onderwijs Leon Vaessen.
Tijdens het eerste deel van de bijeenkomst, waar ook burgemeester Eric Geurts bij aanwezig was, werden ervaringen met elkaar uitgewisseld. Daarna stonden de vragen ‘Van welke maatregelen heb je het meest last gehad?’ en ‘Wat had er anders of beter gekund?’ centraal.
Hoe hebben de kinderen de afgelopen periode ervaren?. Hoewel een aantal kinderen aangaf het eerst wel fijn te vinden dat ze niet naar school hoefden, waren ze het er over eens dat de afgelopen periode zeker niet fijn was. Het contact met anderen verliep voor een groot deel online, verjaardagsfeestjes waren anders dan anders en ook school werd op enig moment gemist.
Een van de kinderen moest twee weken in quarantaine, omdat moeder corona had opgelopen tijdens haar werk op de IC. Een ander kon zijn vader niet bezoeken omdat deze in Duitsland woont. Ook enkele opa’s en oma’s konden niet bezocht worden toen zij corona hadden. Dat was moeilijk, geven de betreffende kinderen aan.
Voor de kinderen van groep 8, die na de vakantie naar de middelbare school gaan, was het niet doorgaan van de musical een extra strop. Gelukkig werden daar wel alternatieven voor bedacht, zoals het filmen van de musical zonder publiek en het maken van een film voor alle ouders.
Toch was er ook een lichtpuntje voor een groepachter: “Door het online onderwijs heb ik goed leren plannen en dat is handig als ik naar de middelbare ga”.
Van welke maatregelen heb je het meest last gehad?.Het 1,5 meter afstand houden vinden de kinderen lastig. Verder het niet fysiek samen kunnen zijn: niet afspreken, niet naar de sportclub en niet bij familie op bezoek.
Ook geven enkele kinderen aan dat de online lessen in het begin moeizaam verliepen. Dat was immers voor iedereen wennen. De begeleiding van ouders liep ook niet altijd goed. Ouders begrijpen de schoolmethodes vaak niet; deze zijn anders dan vroeger, aldus de kinderen.
Een nadeel van online contact met school is ook dat wanneer je digitaal een vraag stelt, het soms best lang duurt voor je antwoord krijgt van de juf of meester, omdat deze net met een ander kind aan het werk is. Dan kun je zelf niet verder met je huiswerk.
Wat had er anders of beter gekund? Achteraf gezien hadden er eerder maatregelen genomen moeten worden, vinden een aantal kinderen. Dan waren er niet zoveel mensen ziek geworden.
Verder hadden er meer activiteiten voor ouderen georganiseerd kunnen worden. Want ook op 1,5 meter afstand kun je samen bingoën of wandelen. En misschien kunnen er buiten ook wel meer bankjes voor ouderen geplaatst worden?
Voor de kinderen had veel meer buiten georganiseerd kunnen worden. Dan hadden activiteiten als de gymles of muziekles gewoon door kunnen gaan. Eén persoon had dan het materiaal naar buiten kunnen brengen en na afloop kunnen ontsmetten en weer naar binnen kunnen brengen. En voor de dansles had buiten een podium gemaakt kunnen worden, zodat het dansen op een niet te harde ondergrond toch mogelijk was geweest.
Verder hopen de kinderen dat de coronatesten minder pijnlijk gemaakt kunnen worden. Misschien is er wel een alternatief voor de wattenstaafjes die diep in je neus worden gestoken? Ook zien ze graag een andere standaard begroeting dan de ‘elleboogstoot’. Er zijn genoeg andere vormen denkbaar die je op 1,5 m kunt doen, vinden ze.
Een tip van de kinderen voor iedereen: Blijf je handen vaak genoeg wassen met zeep, ook als corona straks voorbij is.
Meedenken en betrekken. Peter Janssen kijkt zeer tevreden terug op het eerste kinderpanel in Beekdaelen.
“Kinderen kunnen heel goed verwoorden waar ze tegenaan lopen. Mede door hun leeftijd kijken zij vanuit een andere invalshoek naar de maatregelen en komen daardoor met verrassende en praktische oplossingen of alternatieven. Onze kinderen zijn onze toekomst en hun mening is dus niet alleen belangrijk, maar ook een verrijking voor het besluitvormingsproces. Ik ga vaker kinderen en jeugd uitnodigen om met de gemeente in gesprek te gaan. Via dit soort panels kunnen we allerlei onderwerpen die hen raken samen bespreken Het is een prima manier om hen te laten meedenken en erbij te betrekken. Daar worden we allemaal wijzer van!”
Brief naar premier.De uitkomsten van het eerste kinderpanel worden gebundeld in een brief en binnenkort aan premier Rutte gestuurd. De brief zal dan ook te lezen zijn via www.beekdaelen.nl.
Foto Gemeente Beekdalen