14 december 2024

Henny Lemaire-Janssen uit Schinveld en schoonzoon Mischa Jansen uit Heerlen hebben sinds 2 september 2017 hun eigen koffiezaak Jansen&Janssen-Coffee&More in de Dr. Poelsstraat te Heerlen. Een droom, die dankzij het enthousiasme van de gehele familie verwezenlijkt heeft kunnen worden.

 

De dingen die in het leven tellen, hebben alles behalve iets met klinkende munten te maken. Dat moeten Henny Lemaire en Mischa Jansen ook hebben gedacht toen ze hun handen ineen sloegen en met plannen voor een kleinschalige koffiezaak neerstreken in Heerlen. Een mooi moment, als je bedenkt hoe enthousiast beide ondernemers in hun pure concept staan.

Locatie

“De Dr. Poelsstraat is voor een buitenstaander wellicht een onlogische locatie om dit  concept te presenteren”, vertelt Henny met een glimlach op haar lippen. Voor haar en Mischa was het meteen duidelijk hoeveel mogelijkheden dit pand bood. Niet alleen was er genoeg ruimte om een open huiskamer voor zo’n 50 gasten te creëren, maar ook een grote keuken, een koffiebar en een mogelijkheid tot vergaderruimte. En dat zij bewust op deze locatie hun plannen hebben gerealiseerd heeft alles te maken met hun visie. Een kleinschalige koffiezaak, waar niet alleen aandacht is voor de producten, maar zeker op de eerste plaats voor de gasten. En natuurlijk zou hun koffiezaak in hartje Heerlen nog meer in het oog springen, de torenhoge huur speelt in deze een belemmerende rol.

Vol trots volg ik hun gedachten over de kleinschaligheid, waarmee ze Heerlen willen veroveren. Geen overdaad, maar puurheid. En alhoewel beide ondernemers overtuigd zijn van de kracht van hun concept, realiseren ze zich terdege dat ze al hun creativiteit uit de kast moeten halen, willen ze buiten de bekende route ontdekt worden.

Kleinschalig en puur

Zorgvuldig en weloverwogen kiezen Mischa en Henny hun producten en marketinginstrumenten. Ze steken veel tijd in het uitzoeken en uitproberen van hun recepten en nieuwe koffiesmaken. Ook de lactosevrije en allergene producten nemen een prominente plek in binnen de keuken. Henny maakt hierbij wel een kanttekening als het om vraag en aanbod gaat. De allergene producten zijn duurder dan de reguliere ingrediënten, waardoor ze niet het risico wil lopen, iets te moeten weggooien. Ze raadt mensen met een allergie dan ook aan contact op te nemen, zodat ze in kan spelen op de wens van de desbetreffende klant. Een van de voordelen van een kleinschalig concept, volgens Mischa. Zo hebben ze standaard lactosevrije en allergene producten in voorraad.

In hun hele hoedanigheid staan ze achter hun keus om vooral te werken met maatschappelijk verantwoorde producten. Niet alleen wordt er gezocht naar puurheid in de ingrediënten voor de zoete creaties, maar ook de soep is voortreffelijk en absoluut niet standaard. Net als het assortiment aan koffie, thee en chocomelk. Mischa heeft zijn passie voor koffie overduidelijk een plek weten te geven in de zaak. Zijn liefde voor koffie is zo groot, dat hij je als geen ander weet rond te leiden in de wereld van de vele soorten en smaken op het gebied van goede koffie. Dit in combinatie met een zelfgebakken creatie van Henny, laat je beslissen voortaan voor puurheid te gaan.

Visie

Vertrouwde en nieuwe gezichten, die elkaar geregeld ontmoeten is een centraal uitgangspunt. Een plek waar onthaasten voorop staat. Waar gasten terecht kunnen voor koffie, thee en gebak, maar ook voor een luxe ontbijt onder het genot van een krant of een hartige lunch. De High-tea is onmiskenbaar uniek, vooral door de mooie prijs en de minder gezoete creaties, gepresenteerd op een ouderwets Engels servies. Waar moeders met jonge kinderen een plek van rust vinden: een modern klein keukentje zorgt voor de hoognodige afleiding van de jonge gast. Waar gelezen kan worden op een loungebank of genetwerkt door de aanwezigheid van wifi en stopcontacten op verschillende plaatsen. Waar bedrijven terecht kunnen voor een coffee to go of een lunchbestelling in de vorm van heerlijke broodjes naar keuze en bent u minder goed ter been en maakt u gebruik van een rollator? De ruime wandelpaden heten ook u van harte welkom.

Als drukbezette huismama ontvlucht ik graag de chaotische buitenwereld met al zijn bureaucratische regels. Het gebeurt dan ook met regelmaat dat ik bij Henny en Mischa in een oase van rust wegdroom onder het genot van een verse muntthee of een latte decafé. Door de maanden heen heb ik Henny en Mischa leren kennen als lieve, gastvrije en vooral creatieve mensen met de nodige plannen in de dop.

Weloverwogen

Coffee&More staat wat mij betreft garant voor een streling op ieders tong. Dat ze weloverwogen te werk gaan is ondertussen duidelijk. En alhoewel hun concept kleinschalig is, staan ze absoluut open om met hun producten ook buiten de deur een plekje te vullen in de vorm van catering en geschenken. Dat hun puurheid nu al herkend en gezien wordt, is een compliment. Het is voor Henny en Mischa hard werken om hun naam en concept te zaaien in een stad met de nodige concurrentie. Echter, als mensen eenmaal weten wie ze zijn, dan wijst de weg naar binnen vanzelf. Helemaal nu een kleurrijke wegwijzer op het winterterras pronkt. De kleine, maar vaste klantenkring, die ze in korte tijd opgebouwd hebben, is vol lof over de nieuwe zaak net buiten het centrum. “Het brengt wat warmte en sfeer, in de Dr. Poelsstraat” zijn dan ook welgemeende reacties. Ik sta dan ook niet verbaasd te kijken als Mischa vol trots een overvolle inschrijving laat zien voor de kerstbrunch.

Ervaringen

Waardevolle ervaringen noemt Mischa de afgelopen maanden. Al sinds de zaak open is, geniet hij als jonge ondernemer van de mogelijkheden die koffie wat hem betreft biedt. Om als officiële Barista de zaak te kunnen runnen, gaat hij in januari 2018 een cursus volgen om zijn kennis over verschillende smaken, soorten en afkomst van de koffieboon te vergroten. Heerlen krijgt wat Mischa betreft te maken met het beste koffieniveau in jaren. “Een beetje lef is een ingrediënt om boven de standaard uit te durven steken,” zegt hij met een vette knipoog.

Ook hun status als bekend leerbedrijf zorgt voor een verrijking waar niet alleen de jong volwassenen met leerniveau 1 en 2 blij van worden, maar waar Mischa en Henny elke dag weer nieuwe energie van krijgen. “Geweldig!” roept Henny vanuit de keuken naar me toe. Terwijl de versgebakken taart uit de oven gehaald moet worden, legt ze uit waarom ze juist deze groep jong volwassenen een kans wil geven. “Rijkdom zit hem namelijk niet in de winstmarge waar we als maatschappij zo op azen, maar nog veel meer in een tomeloze manier om kansen te creëren. Ook voor de zwakkeren. Zij die, mede door een beperking, al zo hard moeten vechten, zijn het absoluut waard om onder mijn vleugels te groeien.” Momenteel hebben zowel Mischa als Henny een stagiaire onder hun hoede. Janna Hilkhuijsen, leerling van Adelante Houthem leert de kneepjes van het vak in de keuken, terwijl Wannaree Deelert, leerling van Arcus zich voorbereidt op assistent horeca voeding en voedingsindustrie.

Henny en Mischa zijn een voorbeeld hoe ondernemers te werk kunnen gaan. Hun concept is dan weliswaar kleinschalig, maar hun grenzeloze visie op de huidige maatschappij is groots verweven in hun dagelijkse doen en laten. Hiermee dragen ze met hun koffiezaak meer uit dan alleen een droom. Ze laten ons beseffen welke dingen nou echt tellen in het leven.

Foto’s®Parkstadactueel/Lucho Carreno

 

 

 

Geef een reactie