Van Jan Steen tot Rembrandt en van antiek Rome tot Picasso

 

DE DATA VOOR TEFAF MAASTRICHT 2018 ZIJN:

Zaterdag 10 maart tot zaterdag 17 maart, 11:00-19:00 uur,

Zondag 18 maart, 11:00-18:00 uur,

Kunst met een grote K en schoonheid met een grote S. Een bezoek aan  TEFAF Maastricht, de meest gerenommeerde kunstbeurs ter wereld, is een beklijvende superbe belevenis. 275 exposerende dealers uit 21 landen bieden tijdens TEFAF 2018 het neusje van de zalm uit 7000 jaar kunstgeschiedenis aan. Zeldzame werken van exceptionele kwaliteit. Een bloemenschilderij van Vincent van Gogh, uit 1887, of een portret van de barmhartige man, dat Pablo Picasso op 14-jarige leeftijd schilderde. Fantastisch zijn ook het marmeren hoofd van de God Serapis, een schilderij van de Hollandse barokmeester Jan Steen en werken van Rembrandt de impressionist Alfred Sisley en Edvard Munch. Op de TEFAF wordt je meegenomen op een vloedgolf van schoonheid. Op een bepaald moment moet je pauzes inlassen of keuzes maken want anders raakt je harde schijf met al die overweldigende schoonheid en indrukken overvol. We hebben de must see highlights voor u gebundeld.

  1. Kugel(Stand 200), toont binnen TEFAF Antiqueseen van de meest sprekende voorbeelden van decoratieve kunst uit de 17e eeuw. Het ivoorsnijwerk van de Bulgari Clock is een meesterwerk uit de Duitse barok en is een perfect voorbeeld van een Gesamtkunstwerk of ’totaalkunstwerk’, in dit geval een samenwerking tussen een ivoorsnijder, klokkenmaker en diverse goudsmeden. Zoals de naam al doet vermoeden, heeft het werk bovendien een buitengewone herkomst. Constantino Bulgari (1889 – 1973), zoon van Sortirio Bulgari, de oprichter van het gelijknamige huis, kocht de klok in de vroege jaren zestig van de vorige eeuw. Hiervoor was het in de 18e en 19e eeuw eigendom van de familie Rothschild.

Adrian Sassoon (stand 269) toont een werk dat geldt als voorbeeld van vakmanschap op het allerhoogste niveau. De galerij heeft een langdurige relatie met de gerenommeerde goudsmid Giovanni Corvaja, bekend om zijn onnavolgbare gouden objecten. Het door Sassoon aangeboden nieuwste werk van Corvaja toont een ware innovatie in goudsmeedtechnologie. De Mandala Bowl (2017) is namelijk gemaakt van zo’n 4.000 meter 18 karaat gouddraad dat op een zodanige wijze is verwerkt dat tweederde van de kom uit lucht bestaat. De Mandala Bowl heeft hierdoor een uitzonderlijk transparant karakter waarbij de geometrische structuur van het object een betoverend effect heeft op invallend licht.

Galerie Chenel (Stand 431) presenteert, als nieuwe exposant van TEFAF Maastricht op de afdeling TEFAF Ancient Art, het uitzonderlijke, uit marmer gehouwen Hoofd van Serapis. Dit uit de 2de eeuw daterende Romeinse werk is sinds 1905 eigendom van dezelfde familie en komt voor het eerst in meer dan een eeuw op de markt. Het Hoofd van Serapis valt op door het gladde, sprekende gezicht dat wordt omlijst door lange, prachtig gebeeldhouwde, golvende lokken. De figuur is dankzij de drie lokken op zijn voorhoofd herkenbaar als de god Serapis. Een werk van deze omvang en kwaliteit is uiterst zeldzaam.

De Londense antiquair Charles Ede (Stand 426), presenteert een prachtig en verfijnd Romeins, uit ivoor gesneden reliëf waarop een bacchanaal met een dronken Silenus wordt uitgebeeld. Dit werk dateert uit de 1e – 2e eeuw na Christus en maakt sinds het begin van de 20e eeuw deel uit van een privécollectie. Gezien de langwerpige vorm van het object is het zeer waarschijnlijk dat het een onderdeel was van bijvoorbeeld een weegschaal of een kleine kist.

TEFAF Tribal is de nieuwste afdeling van TEFAF Maastricht en biedt bezoekers een overzicht van bijzondere werken die momenteel op dit populaire deel van de markt worden aangeboden. Zo toont Galerie Meyer – Oceanic & Eskimo Art (Stand 135) een van hardhout gemaakt sculptuur van de geest voor de jacht en de oorlog van de Aripa. Het is een bijzonder snijwerk van een gestileerde menselijke profiel, afkomstig van het Ewa-volk, Melanesië (grotten van de Korewori) en gemaakt tussen de zeventiende en de negentiende eeuw.

De Amerikaanse handelaar Donald Ellis (Stand 128) toont een uit Alaska afkomstig masker van hout, verf en plantaardige vezels. Dit werk is illustratief voor de enorme passie en betrokkenheid die handelaren hebben voor de werken die ze aanbieden. Zo kwam Ellis, toen hij 25 jaar jaar oud was, in aanraking met dit werk toen hij het zag in de collectie van de surrealistische kunstenaar Roberto Matta (1911-2002). En nu biedt Ellis het werk zelf te koop aan op TEFAF Maastricht. Het masker is waarschijnlijk afkomstig uit ‘Goodnews Bay’ in het zuidwesten van Alaska en geldt als een prachtig voorbeeld van dit type werken uit de late 19e en vroege 20e eeuw.

Een van de meest bijzondere werken op TEFAF Paintings komt van Adam Williams (Stand 454), die een van de mooiste werken van Jacob Jordaens (1593-1678) aanbiedt. Dit werk, Hermes at Calypso’s Table, verkeert in een uitmuntende conditie en valt op door de sterke compositie.

Lowell Libson & Jonny Yarker (Stand 343) neemt voor het eerst met deze naam deel aan TEFAF Maastricht en toont met een aanzienlijk aantal nieuw op de markt aangeboden werken hun hoge niveau als kunsthandelaar. Speciale aandacht gaat uit naar een portret van William Ponsonby, de tweede Earl of Bessborough uit 1754 van Jean-Étienne Liotard (1702-1789). Dit pastel op perkament zit nog in de oorspronkelijke lijst. Het krachtige portret werd gemaakt in opdracht van Bessborough, de belangrijkste Engelse klant van Liotard en was de afgelopen 220 jaar onderdeel van een familiecollectie.

TEFAF Maastricht staat bekend om de bijzondere en gespecialiseerde verzamelcategorieën. Hierdoor kunnen verzamelaars rekenen op bijzondere en schaarse werken. Een prachtig voorbeeld is het door Sam Fogg (Stand 312) aangeboden ‘pleurant figure’, een uit steen gehouwen rouwfiguur dat onderdeel was van het graf van Aymon Le Pacifique, Count of Savoy, in de abdij van Hautecombe. Pleurant-figuren zijn erg fragiel en gemakkelijk weg te halen; deze beeldjes waren dan ook zeer winstgevend voor plunderaars. Het is daarom uitzonderlijk om een onbeschadigde pleurant te vinden buiten museale collecties.

Stéphane Clavreuil Rare Books (Stand 721) biedt een zeer zeldzame eerste complete Arabische editie aan van de Duizend-en-één-nacht. Van deze eerste in de Arabische wereld gedrukte editie zijn slechts zeven exemplaren verschenen. De andere zes bevinden zich wereldwijd in bibliotheken van de American University Beiroet, de British Library, de Deense Koninklijke Bibliotheek, Harvard, Huntington en Yale; er zijn bovendien geen veilingresultaten van het boek bekend.

Stephen Ongpin Fine Art (Stand 724) presenteert een pastel van Edouard Vuillard (1868-1940). Omdat Vuillard vanaf omstreeks 1900 bijna uitsluitend pastel voor zijn tekeningen gebruikte was hij al snel in staat om de subtiliteit en levendigheid van dit medium in zijn werk terug te laten komen. Het aangeboden Model on a Green Sofa (Modèle sur on sofa vert), is voor deze kunstenaar ongewoon groot voor een werk in pastel en is een belangrijk hoogtepunt op TEFAF Paper.

Op TEFAF Modern zijn meerdere werken van de moderne meester Giorgio Morandi (1890 – 1964) te vinden. Zowel Galerie Kartsen Greve (Stand 414) als nieuwe exposant M & L Fine Art (Stand 523) presenteren belangrijke stillevens van de kunstenaar. Deze twee olieverfschilderijen op doek hebben beide als titel Natura Morta en zijn in de vroege jaren 1950 geschilderd.

Perrotin (Stand 441) is een andere nieuwe exposant binnen TEFAF Modern die bij de handelaren met belangrijke en hoogwaardige modern werken op de beurs worden gerekend. Neem Eternity – New 40403 Stone Statue, Aphrodite Holding her Drapery. Dit belangrijke werk uit 2016 van de toonaangevende hedendaagse kunstenaar Xu Zhen (1977) valt op door de rechtopstaande en omgekeerde figuren, samengebracht op de plaats van het hoofd.

De Deense architect Aage Porsbo kreeg eind van de jaren zestig de opdracht om een nieuwe kerk te ontwerpen voor de parochie Skovlunde, in de buurt van Kopenhagen. De opdracht omvatte het ontwerp van het gebouw, van de meubels van de verlichting. De door Porsbo gecreëerde ruimte wordt gekenmerkt door heldere, geometrische lijnen en een aantal opvallende, messing kroonluchters. Van deze kroonluchters maakte Porsbo slechts 28 exemplaren, waarvan er zich nog altijd twintig in de kerk bevinden. Een van de andere exemplaren van deze zeldzame en kroonluchter wordt door de Deense designspecialist Dansk Møbelkunst (Stand 600) naar de beurs gebracht.

De Bauhaus-beweging had en heeft traditioneel een grote invloed op de designwereld en is goed vertegenwoordigd binnen TEFAF Design. Bauhaus staat centraal in de presentatie van Galerie Ulrich Fiedler (Stand 615). De eerste verkoopcatalogus van het Bauhaus, gepubliceerd in 1925, is daarbij het meest opvallende werk. Deze zeldzame publicatie geldt als een vroeg typografisch meesterwerk van een jonge Herbert Bayer (1900 – 1985). De Bauhaus-beweging staat ook centraal in de schilderijen die worden gepresenteerd voor de Jason Jacques Gallery (Stand 604). Young Eagle, 1936, van Josef Albers (1888-1976), is daarbij een absoluut hoogtepunt. Alberts doceerde aan het Weimar Bauhaus en was een van de meest in het oog springende figuren van de beweging.

Hemmerle (Stand 141) viert dit jaar de 125ste verjaardag van het bedrijf. De lancering van een nieuwe collectie die in het teken staat van Hemmerle’s traditie in onderscheidingen en medailles is onderdeel van dit jubileum. De juwelier deed onderzoek in de eigen archieven in München en ontdekten een belangrijke hoeveelheid stempels die in de loop der tijd voor verschillende medailles zijn gebruikt. De collectie van tien unieke en eenmalig geproduceerde stukken wordt gelanceerd op TEFAF Maastricht en is geïnspireerd op dit deel van de geschiedenis van het bedrijf.

Van Cleef & Arpels (Stand 144), presenteert eveneens binnen TEFAF La Haute Joaillerie een interessante selectie van zowel vintage als hedendaagse stukken die het onderscheidende vakmanschap en de creativiteit van Van Cleef & Arpels tonen. Een bijzonder stuk uit The Heritage Collection is een prachtige diamanten halsketting uit omstreeks 1955 met 60 baguette-gesneden stenen en 23 peervormige diamanten. TEFAF Showcase biedt ruimte aan jonge, recent opgerichte en inspirerende handelaren. Dat zijn dit jaar: Charles-Wesley Hourdé (Stand S2), Kallos Gallery (Stand S3), Galerie Le Beau (Stand S1), Cortesi Gallery (Stand S4) en Librairie Camille Sourget (Stand S5). Binnen het brede aanbod op TEFAF Showcase is een prachtige Nolan Amfora in de Roodfigurige stijl (circa 490 – 470 voor Christus) van Kallos Gallery een van de meest opmerkelijke stukken.

Naast de werken die te koop worden aangeboden presenteert het Amsterdam Museum de TEFAF Loan Exhibition. Op deze tentoonstelling, die wordt ondersteund door TEFAF Maastricht Principal Sponsor AXA ART, is een selectie van recentelijk gerestaureerde werken van het museum te zien. Hiermee krijgen bezoekers een inkijkje in de unieke collectie van het Amsterdam Museum herbergt. Daarnaast wordt getoond op welke wijze deze hoogtepunten uit het nationale culturele erfgoed worden gerestaureerd.

 

 

Geef een reactie