COMPONST: Georges Bizet

DUUR: 03:20

TAAL: Frans

Dirigent: Speranza Scappucci

Regie: Henning Brockhaus

CHEF VAN DE KOREN: Pierre Iodice

KUNSTENAARS: Nino Surguladze , Gala El Hadidi , Marc Laho , Mickael Spadaccini , Silvia Dalla Benetta , Lionel Lhote , Laurent Kubla , Natacha Kowalski , Alexise Yerna , Patrick Delcour , Papuna Tchuradze , Roger Joakim , Alexander Tiereliers

AANTAL uitvoeringeN: 8

DATA: Van vrijdag 26/01/2018 tot vrijdag, 09/02/2018

 Carmen in Opera Royal is veel meer dan een ‘mannenverslindster’

HET BLOEDRODE HART IS GOED EN ECHT POMPEND

Komische opera in 4 aktes.

Plaats en tijd. Spanje, Sevilla, begin negentiende eeuw.

Première. Parijs, (Opéra Comique) 03-03-1875. 

 

Carmen, de beroemdste opera ter wereld, begint als een Spaanse operette en eindigt in een angstaanjagende tragedie. Componist Georges Bizet biedt met Carmen  enkele van de meest onvergetelijke melodieën van het operarepertoire, zoals het beroemde lied van de toreador, ‘Votre toast, je peux vous le rendre’, waarbij het koor het refrein zingt ‘Toréador, en garde’. Deze gloednieuwe productie van de Koninklijke Opera van Wallonië-Luik is een must om 2018 mee te beginnen! Carmen kreeg een mythische status en de Habanera (“L’amour est un oiseau rebelle…”), de eerste aria van de titelrol, is uitgegroeid tot een van de bekendste uit het gehele operarepertoire.

Synopsis:  De jonge soldaat Don José, serieuze en rustige man, raakt smoorverliefd op de prachtige zigeunerin Carmen, een sensuele vrijheidslievende vrouw met een sterk karakter.  Hun passionele liefde verandert in een gekwelde liefde en een vreselijke race in de afgrond. Die eindigt als  Don José, gek van jaloezie, degene neerstoot die niet meer van hem houdt.

Nino Surguladze een van de toonaangevende mezzo-sopranen van de moderne generatie vertolkt de hoofdrol in Carmen. De in Tbilisi, Georgië, .geboren en getogen sopraniste wordt bewonderd om haar warme en fluwelen stem, scherpzinnige muzikale vakmanschap, uitstekende acteermogelijkheden, opvallende podium presence en fysieke schoonheid. Door de media wordt ze aangeduid als ‘de ‘Penélope Cruz’ van de opera’. Ook wordt ze vaker vergeleken met Audrey Hepburn en Anna Magnani. In Carmen toont Nino Surguladze ook haar vastberadenheid, snelle humor, intelligentie en eigenwaarde, waardoor ze een veel meer waarheidsgetrouw karakter aan Carmen. Haar stem is fascinerend: het ene moment zweeft je op dramatische kracht, het andere moment ga je brutaal de andere kant op en worden je emoties verscheurt met aangrijpende subtiliteit …

Speciaal voor Carmen komt ook dirigente Speranza Scappucci, sinds dit seizoen chef-dirigent van de Koninklijke Opera van Wallonië-Luik, weer over van woonplaats Venetië naar Luik. “Dankzij Carmen ben ik verliefd geworden op de opera. Het is een geweldige tragedie met fantastische muziek, en ik ben erg blij om het uit te voeren in een land waar men ook Frans spreekt”, zegt de Italiaanse.

Speranza Scappucci, wordt beschouwd als een van de meest interessante dirigenten van haar generatie op het internationale toneel. Ze studeerde af aan de Juilliard School en het Santa Cecilia Conservatorium van Rome, het kende in 2016 een alom geprezen debuut met La Traviata en La Cenerentola bij de Wiener Staatsoper. Daar leidde ze in 2017 ook het Orkest als onderdeel van de opening van het ‘Wiener Opernball 2017’ alsook en Don Pasquale, juni vorig jaar. Andere  recente engagementen waar haren debuut aan het  Opernhaus Zürich met The Girl of the Regiment (concertversie),  Cosi fan tutte bij het operagebouw van Rome, Il Turco in Italia op het Rossini Festival in Pesaro, La Sonnambula at Lincoln Center in een co-productie Metropolitan Opera in New York en de Juilliard School, La Bohème op de Los Angeles Opera, La Cenerentola bij de Washington Opera en het Teatro Regio in Turijn, een nieuwe productie van La Fille du Regiment bij de Opera van Santa Fe, Don Giovanni bij de Finse nationale opera, Norma in het Teatro Nacional São Carlos in Lissabon, Attilain het Mariinsky-theater, van St. Petersburg, La Traviataop het Macerata-festival. Ze leidde ook symfonische concerten met de regio Toscane Orchestra en tal van concerten, waaronder het Orkest van Zuid-Denemarken Philharmonic, het Filharmonisch Orkest van de Nederlandse Radio in het Concertgebouw in Amsterdam, de Royal Philharmonic Orchestra Liverpool, en een galaconcert op het Baden-Baden-festival met Olga Peretykko en Lawrence

Brownlee. 

Alle operavoorstellingen in Opera Royal de Wallonië worden voorafgegaan door een inleiding tot de show die voor iedereen toegankelijk is. De afspraak is 30 minuten voor de voorstelling met een spreker ingesteld voor een relevante presentatie van het werk.

Tickets en meer info zie: www.operaliege.be 

 

 

Geef een reactie