Blikvanger Puppenbrunnen in Aken centrum is er even niet meer

 

 

De bekende Puppenbrunnen. de elf grappige, beweegbare figuren aan de bron in hartje Aken is er even niet meer. Voor het gebrek aan waterdruk bleek reparatie aan de ondergrondse waterleidingen noodzakelijk. Ook het kunstmonument zelf bleek aan revisie toe. Een kunstsmid is er inmiddels mee aan de slag gegaan.

Bronnen met namen als: Karlsbrunnen, Fischpüddelchen, Hühnerdieb, Mariensäule en Tüüre-Lüüre-Liißje behoren tot het cultuurgoed van Aken. Vanwege de talrijke warm waterbronnen in de stad ontwikkelde Aachen zich al in de tijd van de Romeinen tot een geliefd thermaal kuuroord. Aan het einde van de 17e eeuw groeide Aachen uit tot een mondain bad en kuuroord, dat door vele koningshuizen en prominenten werd bezocht.

De Puppenbrunnen, een ontwerp van Bonefatius Sirnberg uit 1975, is de meest bekend bron. Het weerspiegelen de veelvoud van de Akense samenleving en geeft bovenal inzicht in de geschiedenis en zielenroerselen van ‘Oche’. De marktvrouw is het symbool van de Reichsstad Aachen. Haar glimlach onderstreept de slimme truc waarmee de marktkooplui zich het recht verwierven om een markt te houden. De bisschopsfiguur met de soutane op het hoofd staat voor de hogere geestelijkheid. Aachen heeft pas sinds krap een eeuw een eigen bisdom. Aachen behoorde tot 1931 tot het bisdom Luik, stadsdeel Burtscheid tot het bisdom Köln.

De stijlvol geklede vrouw aan de bron staat voor de van oudsher belangrijke textiel en naaldenindustrie in de stad Aachen. Nog altijd komt het leeuwendeel van de wol uit Duitsland uit Aachen. De verklaring schuilt in het warme bronwater, dat perfect is voor het wassen en weken van wol.

De eerwaardige heer aan de Puppenbrunnen staat voor een professor van de elite- universiteit RWTH. De RWTH en haar 35.000 studenten uit de hele wereld vormen de belangrijkste economisch factor in Aachen.

De harlekijn staat voor de cultuur van Aachen, van het Stadttheater Aachen tot de diverse musea en de Karlspreis. De vier maskers staan voor de Aachense carnaval en de carnavalsorde ‘Wieder den Tierischen Ernst.’ De orde werd in 1950 voor het eerst uitgereikt. Aachen was bezet door de Britten. Een voormalige Duitse soldaat werd kort voor carnaval gearresteerd, wegens openbaar dronkenschap. Nadat hij erin slaagde om de Britse aanklager Duckdeel ervan te overtuigen dat ‘Rosenmontag’ een van de hoogste feestdagen in het Rheinland is kwam hij een dag later weer op vrije voeten. De soldaat kreeg na zijn stunt vervolgens in alle Aachense cafe’s gratis bier. Bovendien werd hem de orde ‘Wieder den Tierischen Ernst’ uitgereikt. Tegenwoordig wordt de prestigieuze orde uitgereikt aan zeer succesvolle ondernemers, die met humor zijn of haar onderneming runt

De Ruiter te paard aan de Puppenbrunnen staat voor de Reiter en Turnierstadt Aachen, met als boegbeeld de CHIO. De ruiter draagt Pruisische kledij en draag de helm van een Romeinse officier, een knipoog naar het Aachense verleden. De Gallische Haan symboliseert de opgewekte ‘Ocher’ en verwijst naar de Franse bezettingstijd van 1794-1814.

Foto Stadt Aachen

Geef een reactie