Gemiddeld genomen heeft één op de vijf kinderen in Landgraaf kans om op de basisschool achterop te raken. Samen met de gemeenten om ons heen zijn we gestart met een plan van aanpak: ‘Talentontwikkeling’. 

 

Talentontwikkeling. In Landgraaf, net zoals in geheel Parkstad, zijn veel kinderen en tieners met een onderwijsachterstand. Deze achterstand begint vaak al op jongen leeftijd en is op de basisschool nog maar moeilijk in te lopen. Tijd dus voor een plan van aanpak. We noemen dit Talentontwikkeling. Daarbij staat het verder ontwikkelen van de talenten bij kinderen centraal. Of dat nu goed kunnen leren, sporten, muziek maken of met de handen werken is. Want iedereen is waardevol en hard nodig in onze samenleving.

‘It takes a village to raise a child’.  ‘Er is een dorp nodig om een kind op te voeden’, is een oud Afrikaans gezegde. Daarmee wordt bedoeld dat bij het opvoeden en leren van kinderen alle mensen in de directe omgeving van het kind nodig zijn. Niet alleen de ouders maar ook vrienden, ouders van vrienden, leraren, grootouders, sportclubs, kinderopvang en ga zo maar door. Allemaal spelen ze een rol in het grootbrengen van een kind. Leren doe je overal en is niet meer gebonden aan tijd en plaats. Maar als bijvoorbeeld ouders en grootouders weinig onderwijs hebben gehad, dan is de kans groter dat het kind achterstand oploopt. Voor ouders is het dan vaak moeilijker om het kind met school te helpen. Ook als ouders weinig geld hebben om hun kind naar activiteiten buiten school te laten gaan, kan een kind moeilijk ontdekken waar zijn interesses liggen en waar het goed in is.

Door het onderwijs en opvang (ook buitenschools) nog beter en slimmer in te richten, proberen we te voorkomen dat kinderen een achterstand oplopen. We kunnen natuurlijk niet alles door onderwijs en opvang oplossen, maar wel al veel.

Een goede start op de basisschool.We werken samen met partners uit kinderopvang, onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Zo kunnen het consultatiebureau en de kinderopvang al vroeg een mogelijke achterstand opmerken. Vaak geven ze aan ouders het advies om gebruik te maken van Voorschoolse Educatie, met daarin extra aandacht voor taal. In de loop van 2020 kunnen alle peuters gebruik maken van deze Voorschoolse Educatie. Daardoor beginnen ze met een zo goed mogelijk taalniveau aan de basisschool. We weten inmiddels uit onderzoek dat kinderen met een goed taalniveau een makkelijkere start maken op de basisschool. Sterker nog, een goede taalbasis bij de start in groep 1, heeft zelfs in groep 8 nog een positieve invloed!

Voorbereiden op de studiekeuze. Eenmaal op de basisschool, worden de interesses en talenten van de kinderen verder opgepikt en ontwikkeld. Denk daarbij aan het maken van uitstapjes naar bedrijven of organisaties waar ze spelenderwijs kennis maken met verschillende beroepen. We zijn ook bezig met het ontwikkelen van activiteiten na schooltijd. Gaat het kind naar de middelbare school dan is er vaak al een duidelijker beeld waar de interesses en talenten van een kind liggen. Door onder andere op werkbezoek te gaan of door bliksemstages, wordt duidelijk welke vervolgstudie het best bij de jongere past. Het uiteindelijk doel is het krijgen van een geschikte baan en een succesvolle toekomst.

Lees meer in de Gemindezake: Groter Groeien.

Geef een reactie