Fiets op, modus aan

Jaarlijks gebeuren er veel ongevallen met fietsers door mobiel telefoongebruik in het verkeer. Bij 1 op de 5 fietsongevallen waar jongeren betrokken zijn, speelt mobiel telefoongebruik een rol. Daarom gaat op 12 september de tweede flight van  de campagne ‘Fiets op, modus aan’ van start die jongeren stimuleert hun telefoon niet te gebruiken als ze op de fiets zitten.

Nieuw schoolbattle Fietsmodus
Nieuw is een battle tussen middelbare scholen, waarbij leerlingen niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de school ‘smartphone-vrije kilometers’ sparen met de Fietmodus-app. Landelijk maken de scholen met het hoogst aantal gespaarde kilometers maken kans op een 538XXL DJ’s on tour schoolfeest. Daarnaast is er in Limburg ook een 538 DJ’s on tour schoolfeest te winnen. Dat is hetzelfde feest als de XXL versie, maar dan zonder de live-act van een bekende artiest.

Met hulp van de scholen worden zoveel mogelijk leerlingen gestimuleerd om de Fietsmodusapp te gebruiken en dus ‘smartphone-vrij’ te fietsen waardoor leerlingen kans maken op de prijzen. Scholen ontvangen het campagnemateriaal. Voor de (online) materialen zoals banners en berichten en meer informatie  over de Fietsmodus-campagne klik hier.

ONderweg ben ik OFFline

Iedereen doet het wel eens: de mail lezen, een berichtje versturen of de laatste tweets checken tijdens het autorijden of op de fiets. Een aantal seconden je aandacht niet op de weg houden is heel riskant, niet alleen voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers. Daarom start 12 september een campagne die je laat zien en ervaren dat appen, facebooken, tweeten, etc. niet samengaat met veilige en verantwoorde verkeersdeelname. De campagne biedt een simpel handelingsperspectief: ‘zet voor je vertrek de telefoon stil’.

Focus campagne
De campagne berust op twee pijlers: social media in de auto en social media op de fiets. De campagne wijst erop dat appen, facebooken, tweeten et cetera tijdens het rijden met de auto en op de fiets echt niet kan. Zowel bij de auto als de fiets gaat het om bewustwording van de problematiek en risico’s én het stimuleren om tijdens verkeersdeelname geen gebruik te maken van de smartphone.

De achterliggende gedachte van de campagne is: ‘Social media en verkeer gaan niet samen. Hou je aandacht op de weg’. Dit is de rode draad in alle campagnematerialen. Voor de fiets hanteren we de ‘Fietsmodus’. Voor de auto wordt een aparte campagne gevoerd en is het thema ‘ONderweg ben ik OFFline’.

Campagne
Landelijk worden attentieborden langs de snelwegen geplaatst. In Limburg wordt deze campagne ondersteund door posters langs invalwegen, advertenties in dag- en weekbladen en persbericht. De advertenties en het persbericht staan rechts in de downloadlijst. Dit materiaal is vrijelijk te gebruiken ter ondersteuning van eigen campagnes.Zoals steeds het geval is, ontvangen alle campagnekalenderdeelnemers het campagnemateriaal in de gebruikelijke hoeveelheden.

http://www.verkeersactie.nl/

Geef een reactie