Seinen moéten op groen voor Intercity Amsterdam-Heerlen-Aken

 

 

 

Burgemeester Emile Roemer (gemeente Heerlen) gaat samen met gedeputeerde Carla Brugman van de Provincie Limburg en een Duitse delegatie op dinsdag 12 november naar Den Haag. Ze gaan de Tweede Kamer het eerste treinkaartje aanbieden voor de intercityverbinding Amsterdam-Heerlen-Aken. Hiermee vragen zij aandacht voor de daadwerkelijke realisatie van de intercityverbinding, want de Nederlandse Spoorwegen (NS) wil tot nu toe de veelbesproken intercityverbinding niet oppakken.   

 

Er zijn sinds 2003 talloze positieve besluiten genomen door de Nederlandse en Duitse regering om Aken toe te voegen als eindbestemming aan de intercity van Amsterdam naar Heerlen. Politieke besluiten, intentieverklaringen, overeenkomsten tussen de verschillende ministeries en regio’s.
Er is zelfs al meer dan 100 miljoen geïnvesteerd in het gereedmaken van het spoor door Nederland en Duitsland. De infrastructuur tussen Heerlen en Aken is bijna gereed.

De Duitse vervoersautoriteit NVR heeft aangegeven financieel te willen bijdragen. De verbinding wordt ook genoemd in de Nederlandse hoofdrailnetconcessie 2015-2025, maar de Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft realisatie van de intercityverbinding nog steeds niet ingepland. Roemer vraagt hulp van de Tweede Kamer en de minister om te zorgen dat de intercityverbinding er nu echt komt.

Hoogste tijd

Roemer: “Al die besluiten, onderzoeken en investeringen. En nog steeds geen trein…Het is de hoogste tijd om die intercity te laten rijden. Het toevoegen van een nieuwe stop Aken aan de intercityverbinding van Amsterdam naar Heerlen, maakt een groot verschil. Het opent voor Nederland niet alleen een deur naar Aken, maar ook de poort naar Duitsland en Europa. Het is belangrijk voor de economische ontwikkeling van Limburg. Het geeft miljoenen mensen nieuwe kansen. Om te handelen. Om te werken. Om makkelijker en meer kennis uit te wisselen. En natuurlijk ook om te winkelen en duurzaam op vakantie te gaan.”

Oud-Tweede Kamerlid Roemer roept zijn voormalige collega’s op de knoop door te hakken. Roemer: “Ik vraag de Tweede Kamer om de minister nu echt de opdracht te geven de laatste stap te zetten. En dit keer niet vrijblijvend als een inspanningsverplichting, maar met een stevige realisatieverplichting. De seinen moeten nu écht op groen!”.

Gedeputeerde Carla Brugman (Openbaar Vervoer) vult aan “Parallel aan deze ontwikkeling zou het mooi zijn als deze trein al twee keer per uur zou rijden tussen Maastricht en Aken. Deze kansrijke verbinding zorgt mede voor versterking van de Limburgse en daarmee Zuid-Nederlandse economie. Limburg is als meest internationale provincie van Nederland sterk ingebed in een Europese regio.“

ArchiefFoto®Parkstad Actueel/Lucho Carreno

Geef een reactie