Een bloeiende toeristische Eik voor Zuid-Limburg

 

 Visit Zuid-Limburg hield zojuist een pleidooi voor waardevol toerisme in de toekomst. Symbool in het verhaal van algemeen directeur Anya Niewierra stond de 135 jaar oude bronsgroene toeristische eik. De toeristische organisatie bestaat dit jaar op 23 februari 135 jaar en presenteerde de bloeiende eik als metafoor voor een gezonde toeristische toekomst van Zuid-Limburg. Niewierra deed dit op basis van de nieuwe Visie Vrijetijdseconomie 2030 die is opgesteld door de provincie en de 16 gemeenten – in samenwerking met inwoners en ondernemers. Ook de toekomstvisie van het groene Middengebied betrok ze in haar verhaal. Conclusie is dat er een duidelijk toekomstbeeld en ambitie is om de toeristische eik te laten bloeien zodat heel Zuid-Limburg hier de vruchten van plukt.

 

‘135 jaar toerisme bracht ons een waardevolle economie, gerestaureerde monumenten, een onderhouden landschap, voorzieningen in de kernen en vreugde onder gasten en inwoners.  Maar hoe zorgen we ervoor dat toerisme niet alleen maar ‘geld’ opbrengt op korte termijn en vooral waarde en geluk toevoegt aan het gebied en haar inwoners op de lange termijn? En hoe zorgen we voor een bloeiende toeristische Eik in de toekomst?’ waren de vragen die directeur Niewierra hardop stelde.

 

Hoe toerisme waarde kan toevoegen op lange termijn?

Hoe het toerisme toekomstbestendig te maken voor Zuid-Limburg? Volgens de gedeelde visie is dat door in te zetten op een aantal hoofdlijnen namelijk:

  1. De bescherming en verbetering van ons landschap, waarbij gekozen wordt voor een innovatie klimaattransitie die het landschap niet aantast. 
  2. Verhalen te vertellen rond onze unieke geologische schatten.
  3. Ons rijke verleden en ons erfgoed toegankelijk te maken en te tonen.
  4. Onze cultuur & tradities te koesteren en nieuwe evenementen te ontwikkelen die passen bij ons DNA.
  5. Onze wandel- en fietsroutes internationaal en strategisch te ontsluiten en knopen lopen te realiseren.
  6. Duurzaam en innovatief ondernemen te stimuleren met streekproducten in restaurants.
  7. Onze inwoners te betrekken en als inspirator en ambassadeur te zien. En irritaties oplossen, zoals de overlast van groepen scooters, motoren en autorally’s.
  8. Nieuwe kwalitatieve bezoekers uit Nederland, het Duitse Nord Rhein Westfalen en België het hele jaar door te verleiden.
  9. Samen te werken op alle beleidsvelden en met andere sectoren.

Concrete voorbeelden waren er genoeg en het enthousiasme om hieraan mee te werken vanuit Visit Zuid-Limburg – de oudste toeristische organisatie van Nederland – ook. Door bijvoorbeeld unieke verhalen te vertellen, kwalitatieve bezoekers te trekken met name in rustige periodes en bereikbaarheid te stimuleren of af te remmen. Ook de ambitie van de gedeputeerde van economie, onderwijs, toerisme & sport in Limburg, de heer Joost van den Akker, sluit hier naadloos op aan: ‘Onze ambitie is om de innovatiefste, aantrekkelijkste en gezondste provincie van Nederland te zijn. Het gaat hierbij om een gezonde balans tussen kwaliteit en kwantiteit. Rekening houdend met draagvlak en draagkracht van de bestemming’.

 

Met als resultaat een authentieke regio waarvan genoten en geleefd wordt door inwoners én gasten. De bijeenkomst eindigde met een citaat uit een boek van Peter Wholleben ‘Een boom kan immers altijd maar zo goed zijn als het bos om hem heen’.

Foto Visit Zuid Limburg

Geef een reactie