Hoofdmenu

Elektro Products Gieben Voerendaal jong bedrijf, maar groot met in & verkoop elektromaterialen

 Eigenlijk lag het al in de bedoeling van redactie ParkstadActueel om, medio derde helft van verleden jaar 2020, middels een artikel promotionele aandacht te schenken aan Elektro Products Gieben gevestigd op de Lindelaufer Gewande 17 in Voerendaal (tel: 06.23115407). Het gaat hierbij aan een vrij jong bedrijf. Maar door omstandigheden van uiteenlopende aard, waaronder natuurlijk ook de Coronaproblematiek, was het helaas erbij ingeschoten. Maar hoe heet het ook alweer? Juist, wat in het vat zit verzuurt niet. Dus heeft deze redacteur onlangs het journalistieke “vat” geopend om te komen tot het schrijven van een leuk en zeker informatief artikel. In dit geval kreeg de heer  Coen Gieben, via mailcontact, een aantal vragen voorgelegd om deze te beantwoorden. Dat hij hier graag zijn medewerking aan verleende is natuurlijk vanzelfsprekend, want het ging immers om het promoten van zijn eigen jong bedrijf, maar wel groot met in & verkoop elektromaterialen.

 

 Natuurlijk wilde PA als eerste vraag graag vernemen hoe de organisatie van Elektro Products Gieben in elkaar zit?

Uit het antwoord bleek overduidelijk dat het gaat over een vrij jong bedrijf en opgericht is op 1 april 2019. (geen traditionele mop dus). Ook kwam duidelijk naar voren dat Elektro Products Gieben zich bezig houdt met in & verkopen van elektro, welk materiaal speciaal meer als belangrijk is voor paneelbouwers en/of installateurs.

“Wij kunnen deze bedrijven voorzien van: Groepenkastjes voor thuis & industrieel gebruik, Kunststof & Plaatstalen Elektro behuizingen voor de engineering van projecten en machines. Tevens ook de bijbehorende installatie componenten in al zijn facetten”.

Vrij logisch was ook de redactionele vraag hoe Gieben op het idee is gekomen om ondernemer te worden om vervolgens een eigen bedrijf te beginnen?

 Het antwoord van Gieben was vrij duidelijk: “ik was werkzaam bij een elektro paneelbouwer, daar werden diverse panelen voor in de glastuinbouw volledig geassembleerd. De daartoe benodigde elektropanelen / behuizingen deden we uit Spanje betrekken bij een in het Spaanse Zaragoza gelegen fabriek genaamd IDE Electric. Zij hadden ons in 2017 de vraag gesteld of iemand van ons interesse had om namens deze fabrikant vertegenwoordiger te willen worden in Nederland. Dit hield dan wel in dat we zelf het land in moesten gaan en promotie maken en dat dan de verkoop van de kasten, aangeleverd door IDE Spanje, het succes moest gaan worden om zelf een bedrijf /firma op te zetten”.

Hoelang bent U ongeveer bezig geweest met de voorbereidingen voor het opstarten van uw onderneming?

 Antwoord: “op het moment dat ik wist dat ik de knoop zou doorhakken, ben ik aantal overdenkingen op papier gaan zetten, zoals o.m. wat komt er allemaal bij kijken en uiteraard de voor & nadelen  Dit was een complete lijst, waar ik toen nog geen antwoord op wist. Je bent uiteindelijk elke dag bezig naar het moment van starten.

Te denken valt hierbij aan

  • Financiering regelen ( als dit moet )
  • Verzekeringen
  • KVK inschrijving
  • Administratie inrichten
  • Plan van aanpak
  • Website

Dit alles bij elkaar op het moment van starten, ben ik denk zeker 6-9 maanden bezig geweest om overal me zelf ervan te over tuigen. Zo gaan we het doen en hier moet je ook niet te gemakkelijk over denken, want er komen altijd dingen op je pad waar je geen rekening mee houdt”.

Voor welke rechtsvorm heeft U gekozen en waarom deze rechtsvorm?

Antwoord: “ik heb uiteindelijk gekozen voor een besloten vennootschap. Dit heeft ook te maken met de aansprakelijkheid op je privé situatie, maar ook vanwege diverse belastingvoordelen waar je voor in aanmerking kan komen”. .

Bent U tijdens genoemde voorbereidingen en tijdens het opstarten van uw eigen onderneming tegen evt. conflicten aangelopen met derden?

Antwoord: “ik ben naar mijn weten niet met iemand in conflict gekomen. Ik zit namelijk bij iemand in een pand. Hier heb ik mijn eigen kantoor ruimte en op een bepaalde verdieping heb ik mijn voorraad liggen. Hier heeft niemand last van. Overigens kunt je ook buiten aan het pand niet zien dat hier 2 los van elkaar zijnde bedrijven zitten. Wel opmerken dat ik een zakelijke rekening moest openen bij de bank en toen hadden ze, online mijn KvK gegevens niet gevonden en dus kon er (nog niet) een rekening geopend worden. Daarbovenop moesten ze op hetzelfde moment bij de KvK mijn bankrekening gegevens hebben, want anders konden ze niet alle papieren compleet maken. Hoe krom is dit dan? Gelukkig is het uiteindelijk toch. goed gekomen. Er zijn ergeren dingen bij het ondernemerschap”.

Wat zijn voor u de voor & nadelen c.q. grootste pluspunt & minpunt van het hebben van een eigen onderneming?

 Antwoord: “een van de minpunten zoals je vraagt, is eigenlijk dat je veel verantwoording hebt naar diverse partijen. Denk hierbij dan o.m. aan vooral leveranciers en klanten. Zij rekeningen immers op jou continu. Klanten verwachten ook dat je je afspraken nakomt, terwijl leveranciers toch wel vaak verwachten dat, zoals afgesproken, je vooral aan financiële verplichtingen voldoet.  Als ondernemer moet je ook altijd bereikbaar zijn op diverse manieren en je moet eigenlijk ook altijd netjes zijn naar iedereen. Je kunt wel eens een slechte dag hebben, maar dat mag je ook niet dan laten blijken aan de buitenwereld. Jij bent als ondernemer/vertegenwoordiger/medewerker het uithangbord van de zaak .Dit bepaald immers ook al vaak het (zakelijke) succes.

En laten we dientengevolge ook eerlijk zijn, want als ondernemer kijk je toch ook wel eens naar je financiële positie. Ik kan me goed voorstellen dat in sommigen periodes mensen slapeloze nachten hebben als het over dit onderwerp gaat. De meeste mensen, die in dienst zijn, staan hier niet altijd bij stil. Die vinden het logischer gezien fijn als aan het einde van de maand hun salaris op de rekening staat”.

Over de vraag over plus punten laat Gieben het volgende weten: “ja, daar kan ik er gelukkig wel meer van opnoemen. Als ondernemer ben ik continu bezig hoe kan ik mijn klanten kring uitbreiden? Hoe krijg ik producten makkelijk & snel verkocht zonder te pushen? Hoe kan mijn bedrijf groeien en hoe wordt ik beter? En het mooiste op deze vragen is al je hier mee bezig bent, dat je zelf meteen actie kunt ondernemen zonder te overleggen met een baas of leiding gevende. Je kunt dus zelf het eigen actie ondernemen.

Daarbij kun je je eigen werk schema maken: Wat ga ik vandaag doen wat nodig is om weer rendabel te worden? Wat een nadeel is maar ook een voordeel is als je denkt dat je met 8 uur klaar bent. Mispoes, want dat kun je vergeten. Soms heb je aan 10 uur arbeid leveren nog niet genoeg , maar je weet wel met de achter liggende gedachten dat het allemaal ten goede komt voor jou bedrijf, c.q. onderneming. En…je kunt ook zelf keuzes maken die jou het beste lijken, dus dit is altijd wel fijn. Een ander voordeel is dat je toch je sociale contacten kan uitbreiden. Dit kan, denk ik, toch op termijn je helpen waar je toch profijt van kunt krijgen”.

Hoe komt U aan de klandizie en werkt u samen met een compagnon of is het toch een andere ondernemers formule.

 Antwoord: “ik ben continu op Linkedin, Facebook & Google aan het zoeken naar bedrijven die in de elektro installatie branche zitten en dan zoek je steeds op andere begrippen en kom je toch in het hele land bedrijven tegen. Deze bedrijven bel ik dan op. Dan vertel ik meestal in 10 minuten wie we zijn, wat we doen, hoe en wat en dan nodig ik mezelf eigenlijk uit om dan toch op gesprek te komen. Dit is natuurlijk niet hoe het hoort maar je moet ergens een ingang vinden bij een bedrijf om je producten te verkopen & promoten”.

Antwoord over een compagnon: “wij doen alleen maar ‘’ losse verkoop ‘’ maar er zijn ook bedrijven die nog bijvoorbeeld diverse bewerkingen of montage aan bepaalde elektrokasten willen hebben. Daarbij schakel ik dan een bedrijf in die dan de assemblage doet en dit gaat gewoon altijd goed. Dan geef je toch extra waarde aan je product. Dit zijn ook redenen dat mensen naar je terug komen want je hebt als het ware een ‘’ totaal pakket ‘’ voor iedereen.

Ook hebben we een eigen website met diverse producten. We zijn op de achtergrond ook bezig om alle producten van ons op de website te koppelen. Geïnteresseerden kunnen hiervoor op Google intikken. Op die wijze komen mensen dan ook bij ons terecht. Overigens, of het nu om grote of kleine bedragen gaat, maakt ons niks uit want een klant is klant en je moet zorgen dat een klant blijft terug komen en dan doe je het goed”.

EPG Werkt graag samen met betrouwbare partners en hoe verloopt de samenwerking?

Antwoord: “het gaat eigenlijk wel heel goed want we hebben met iedereen goede afspraken o.m. om de voorraad op niveau te houden en de betalingstermijnen. Maar het belangrijkste is het gegeven dat de leveringen perfect moeten zijn. Hierbij mag niet vergeten worden dat er toch bedrijven zijn die zich melden om met hun producten bij ons op de site willen staan. Dit keuren wij meestal wel goed, want we willen toch met en met het pakket uitbreiden en het is toch belangrijk dat we er allemaal beter van worden. De bestaande leveranciers zijn heel content. Ik heb ook drie maal per jaar gesprekken om te kijken hoe kunnen we nog beter worden en hoe kunnen we het product technisch nog beter maken. Op deze manier streven we naar een perfectie met onze leveranciers naar klanten toe”.

Wat zijn volgens U de belangrijkste eigenschappen waarover een ondernemer moet beschikken wanneer deze een eigen onderneming wil opstarten?

Antwoord: “gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde en heeft iedereen zijn eigen kracht en wilt iedereen het op zijn eigen manier invullen. Maar wat ik denk wat je moet hebben is:

  • Ruim denkend
  • Niet 100 maar 200% inzet geven, omdat het jou eigen winkel/ bedrijf is
  • Niet stil willen staan, alleen maar beter willen worden
  • Geen angst hebben om fouten te maken. In het leven gaat nooit iets perfect. Probeer wel er van te leren zodat je niet volgende keer dezelfde fout/misstap maakt”.

Tenslotte: kunt U tips verstrekken voor startende ondernemers? Antwoord: “probeer een strategie te maken om je eigen bedrijf tot een succes te maken, maar pin je hier ook niet erg op vast. Het loopt niet altijd zoals het moet lopen. Laat je ook adviseren door mensen die al jaren lang een eigen bedrijf hebben en neem deze tips mee. Probeer elke dag er in te geloven dat jou product of dienst gewoon goed is. Doe dan ook een droom stellen en ga en werk hiervoor”.

Electro Products Gieben, namens ParkstadActueel mag deze redacteur u van harte danken voor beantwoording van de gestelde vragen, middels het mail interview, t.b.v. dit uitvoerige artikel. Bovendien wenst P.A. u veel zakelijk succes en blijf gezond in deze helaas heersende COVID19.

Foto’s®Parkstad Actueel/Lucho Carreno