Waar is de buzz van Lowlands 2016? Gaat deze editie de boeken in als de editie waarop Yuri van Gelder in de ringen hing? De editie waarop Hans Teeuwen de grootste Nederlandse cabaretshow ooit speelde? Of zijn er toch nog muzikale acts die ons op de laatste – regenachtige, maar eigenlijk best wel lekkere – festivaldag versteld laten staan en met de titel ‘de verrassing van Lowlands 2016’ naar huis gaan. Wedden dat er dit jaar weer zo’n kekke time lapse in de Lowlands-aftermovie zit? Ziet er best leuk uit natuurlijk, al die versnelde festivalmensjes, maar het zet je ook aan het denken over de mierenhoop die een festival soms kan zijn en hoe belachelijk veel er in deze mini-samenleving wordt geconsumeerd en verbruikt. Een Koyaanisqatsi-shot in het klein, als het ware. Vandaag krijgen we een live-vertolking van de soundtrack van deze documentaire uit 1982 door het Philip Glass Ensemble (Bravo, 12:50) voorgeschoteld. Meestercomponist Glass uit Baltimore, Maryland tikt volgend jaar de tachtig alweer aan, maar kan de complexe en drukke composities die hij ruim dertig jaar geleden creëerde nog steeds aan. Ja, de soundtrack met kitscherige synthesizers en koortjes klinkt misschien wat gedateerd – zelfs nog makkelijk toepasbaar in de hoogtijdagen van Kubrick – maar wat klinkt het ontzettend imponerend vandaag, hier in de Bravo. De beelden en boodschap van Koyaanisqatsi (wat zoveel betekent als ‘leven uit balans’) zijn namelijk tijdloos: door allerlei epische shots van natuur, kerncentrales, gehele woonprojecten die tegen de grond gaan en worstfabrieken ga je je afvragen waar we eigenlijk mee bezig zijn met z’n allen. Een groot imponerend geheel en een fantastische boeking hier in de Bravo, waarvan de muziek vooral het oudere publiek zal bekoren. (DC)

Meer lezen  http://oor.nl/#!/articles/lowlands_dag_3_lcd_soundsystem_tlsp_foals_e_a/concert

Foto OOR

 

Geef een reactie