Zuyver in dienstverlening: goudeerlijke handen als bindmiddel

 

Het aloude branche gezegde ‘kalm aan, dan breek het lijntje niet’ is zeker niet van toepassing op schoonmaakbedrijf Zuyver. Wél daadkracht, héél véél daadkracht. Mouwen opstropen en aanpakken. Want ‘afspraak is afspraak’ bij directeur Tim Feijen en de 170-koppige onderneming, die in recordtijd is uitgegroeid tot een begrip in de Zuid-Limburgse schoonmaakbranche. 

 

Schoonmaken is zo’n lekker schurend onderwerp. Vroeger werd één keer per jaar alle meubels de tuin in gesjouwd. En sopte het hele gezin het huis van boven tot onder. En vader  witte alle muren. Zo’n jaarlijkse grote schoonmaak bestaat niet meer. Sterker nog: stamt je middelbareschooldiploma van na 2000 dan kán je hoogstwaarschijnlijk niet eens meer poetsen.

Soda, schoonmaakazijn en groene zeep

Sinds de opkomst van het feminisme in de jaren zestig, behoort het soppen en dweilen immers niet meer tot prioriteiten van de meeste mensen. De ‘heilige’ drie-eenheid: soda, schoonmaakazijn en groene zeep is in vergetelheid geraakt. Bovendien hebben ouders het druk met werk of met andere dingen. En in een onderhandelingshuishouden worden kinderen niet gedwongen dingen te doen die ze niet leuk vinden. Het gezin neemt een schoonmaakhulp of accepteert een verstoft huis.

Kortom: vrijwel niemand houdt anno heden nog van poetsen, toch krijgt iedereen er op een of andere manier mee te maken. Bijna een miljoen Nederlandse huishoudens hebben een schoonmaakster, blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau Panteia. Sommigen vinden een hulp via een officieel schoonmaakbureau, anderen vinden iemand die zwartwerkt.

Ingewikkelde regelgeving 

Maar wat zijn eigenlijk je plichten als ‘werkgever’ van een schoonmaker. Welnu, je moet bijvoorbeeld zorgen voor een veilige en gezonde werkplek. Dus geen gevaarlijk schoonmaakmiddel, goede handschoenen en een stevig trapje. Want gaat er tijdens het werk iets mis, dan ben je als werkgever aansprakelijk. Dat betekent dat je de schade of medische kosten moet vergoeden als de hulp na een val van het gammele keukentrapje een arm breekt.

 

En gaat er per ongeluk een vaas om tijdens het stofzuigen? Dan zijn de kosten ook voor de werkgever. Zelfs als het een hele dure antieke vaas was. Verder moet je als werkgever de benodigde schoonmaakmiddelen en vaatdoekjes betalen. Ook moet je minimaal een wettelijk minimumloon betalen en een complete administratie behouden en geldt er formeel een opzegtermijn van een maand.

Mensen en bedrijven die geen zin hebben in dit soort tijd slurpende rompslomp kiezen vaak voor een zwartwerker. Maar daar zijn grote risico’s aan verbonden. Zeker voor bedrijven die door de overheid extra streng gecontroleerd worden. Er staan immers fikse boetes op. Bijvoorbeeld 6.000 euro voor het ‘inhuren’ van iemand die niet legaal in Nederland verblijft. Het probleem met werksters die zwart werken, is dat niet altijd duidelijk is of ze een verblijfsvergunning hebben.

Betrouwbaarheid is voor veel mensen een van de belangrijkste criteria 

Maar waar vind je een ‘ouderwets’ goede schoonmaker of betrouwbaar officieel schoonmaakbedrijf? Als het om schoonmaakwerk gaat, is betrouwbaarheid voor veel mensen een van de belangrijkste criteria. Een schoonmaker heeft toegang tot je huis, praktijk of bureau en al je spullen. Als jezelf niet aanwezig  bent moet hij/zij vooral te vertrouwen zijn.

Wie zijn oor te luister legt in Zuid-Limburg hoort altijd weer de naam ‘Zuyver in dienstverlening.’  Van banken tot woningcorporaties en van scholengemeenschappen tot artsen en notarissenpraktijken. De lof uitingen vliegen je om de oren: “een écht betrouwbare partner.” “Zuyver in dienstverlening staat voor eerlijk en transparant. En dat maken ze 100 procent waar!” “Goed, flexibel en nooit gelazer. Je kunt zelfs buiten kantoortijden een beroep op hen doen.”

Geen woorden, maar daden

Tim Feijen ‘een even energieke als nuchtere ‘Weltense jong’, die het schoonmaakbedrijf met hoofdvestiging in Kerkrade leidt, vindt het een vanzelfsprekendheid waar je weinig woorden aan hoeft vuil te maken. “Als het nodig is trek ik zelf de laarzen aan. We doen simpelweg wat we beloven.” Kortom geen greintje poeha, geen seconde borstklopperij. Geen woorden, maar daden conform het adagium van zijn favoriete voetbalclub. “Ik was altijd al Feyenoord fan, maar die liefde is nog eens versterkt nadat ik met een Rotterdamse schone ben getrouwd. Ook onze kinderen –een dochter van twaalf en een zoon van negen jaar red.- zijn inmiddels ook hélemáál met de Feyenoord bacil besmet”, glimlacht Tim.

Poetsgoeroe

De glimlach verbreedt zich na de vraag hoe een ondernemende en intelligente jongeman als hij kon uitgroeien tot een ‘poetsgoeroe’. “Ik ben vanaf kindsbeen nooit vies geweest van poetsen of de handen uit de mouwen steken. Ik heb ook altijd tal van bijbaantjes vervuld om mijn zakgeld aan te vullen en te kunnen verwezenlijken. Na afronding van mijn studie facilitaire dienstverlening heb ik bij VEBEGO/HAGO gesolliciteerd, waar ik eerder stage had gelopen. Ik ben er begonnen als voorman bij DSM en ben er doorgegroeid tot manager sales Zuid-Nederland.”

“In 2009 vond ik het tijd voor een verandering. Ik wilde gaan ondernemen iets wat ik altijd al had willen doen. Met mijn echtgenote hebben we verschillende opties in uiteenlopende branches verkend. Plotsklaps diende zich echter een kans aan waarbij ik ondernemen kon combineren met mijn core competenties. Bij inter spectie bleek de schoonmaakbranche en dienstverlening voor mij ook de ultieme drive.”

Dat blijkt! Met Zuyver in dienstverlening gaat het crescendo. Dankzij gemotiveerde en kundige medewerk(st)ers blijven we groeien”, zegt Tim. “Daarbij waak ik er wél voor dat we niet te veel hooi op onze vork nemen. Kwaliteit en het nakomen van afspraken gaat voor alles. We willen blijven waarmaken, wat we beloven.”

Familiegevoel verzet bergen         

Om dat te kunnen realiseren is het vinden en behouden van deskundige en gemotiveerde medewerk(st) cruciaal. Tim Feijen slaagt er tot dusver wonderwel in om dergelijk personeel te vinden en te behouden. We hebben een hele platte organisatie, waarbij iedereen gelijk is. We zijn een soort ‘familie Zuyver’. We doen het samen en staan altijd klaar voor elkaar. Zo help ik als werkgever medewerkers ook in privé situaties. Van een luisterend oor tot financiele ondersteuning. Daardoor voelen mensen zich op hun gemak en willen ze graag bij onze hechte Zuyver-familie horen.

 

Foto’s®Parkstadactueel/ Lucho Carreno

Geef een reactie