Alle huurders van Woonpunt 0% huurverhoging 

 

Vanwege de coronacrisis heeft de overheid  de huren van sociale huurwoningen bevroren. Woonpunt kiest ervoor om dit jaar ook de huren voor vrije sector woningen, garages en parkeerplaatsen en de prijzen voor het glasfonds en abonnement huurdersonderhoud gelijk te houden. De overheid geeft ons de ruimte om die prijzen te verhogen, maar we kiezen ervoor om dit niet te doen.

 

Miriam Heuts, manager Klant & Verhuur bij Woonpunt: ‘Dat is wel zo eerlijk. De coronacrisis raakt alle huurders, ook de mensen die in duurdere huurwoningen wonen. De huurdersbelangenverenigingen hebben hier ook aandacht voor gevraagd. En daar hebben we naar geluisterd.’ Alle huurders krijgen hierover vóór 1 mei bericht.

 Geen jaarlijkse verhoging. De kale huurprijs blijft voor alle woningen gelijk aan die van 2020, tenzij mensen recht hebben op huurverlaging. Voorschotten voor servicekosten worden wel aangepast, omdat mensen anders in de problemen kunnen komen met de jaarlijkse eindafrekening van de werkelijke kosten.

Problemen voorkomen. Door de huurprijzen te bevriezen, hoopt de overheid dat er minder huurders in de problemen komen met het betalen van de huur. In sommige gevallen is dat niet voldoende. Miriam Heuts: ‘Als huurders financieel in de knel komen, raden we ze altijd aan om contact met ons op te nemen. Samen kijken we naar een oplossing. Zo kunnen we problemen helpen te voorkomen.’

Huurverlaging Sommige huurders betalen relatief veel huur in verhouding tot hun inkomen. Bijvoorbeeld omdat hun inkomen is gedaald. Zij hebben dit jaar recht op een eenmalige huurverlaging. Deze huurders ontvangen voor 1 april een bericht van Woonpunt. Hier hoeven ze zelf niets voor te doen.

 

 

Geef een reactie