Zeer geslaagde jubileumviering van 125 jaar Spoorlijn Sittard-Herzogenrath

Zaterdag 11 september j.l. stond de tijd even stil op station Landgraaf bij het begin van de viering van 125 jaar spoorlijn Sittard-Herzogenrath. Diverse leden van toneelvereniging Ambras (zie foto) uit Landgraaf hadden zich op verzoek van de organiserende stichting HEERLYCKheyt Schaesberg als een reisgezelschap uit de Belle Epoque uitgedost en vergezelden een grote groep genodigden bij de treinrit van Heerlen naar Landgraaf.

Nu met een Arriva trein, op 1 mei 1896 was het een stoomtrein die (officieel) de eerste en feestelijke openingsrit over het traject van Sittard naar Herzogenrath reed. Op alle stations feestelijke ontvangsten met muziek en gezang en een juichend publiek. En bij station Schaesberg (nu Landgraaf) was dat toen niet anders. De architectuur van alle stations langs de lijn (behalve dat van Herzogenrath) was indentiek. Nu is alleen nog het gebouw van station Landgraaf in die originele staat van 1896 bewaard gebleven. En dat was een van de redenen waarom de genodigden en het Ambras reisgezelschap op station Landgraaf feestelijk ontvangen werden onder de klanken van fanfare Barbara. Wethouder Bart Smeets  heette iedereen, waaronder de burgemeesters van Kerkrade en Herzogenrath, van harte welkom.

Daarna werd er een groepsfoto gemaakt van het hele gezelschap zoals dat bij de opening van de spoorlijn, 125 jaar geleden, ook geschiedde .Vervolgens werd ter herinnering aan de aanleg van deze spoorlijn vlak voor het station een prachtig industrieel herinneringsobject onthuld door wethouder Schiffelers door met zijn telefoon de scancode op het monument te ‘lezen’ en daarmee een tekst met informatie over het object opriep (zie foto). Een en ander onder het toeziende oog van de pas nieuw benoemde wethouder Stijn Kropman. Het industrieel object werd ontworpen en gemaakt door de vakmensen van Visser Staal uit Landgraaf en Relim Metaal uit Heerlen. Na een vrolijke mars van de fanfare en een toast op de onthulling ging het gezelschap in een historische bus richting het bedrijfsterrein van de Relim Groep in Terwinselen, waar Anya Niewierra van Visit Zuid Limburg een lezing gaf over de transformatie van onze regio van Zwart naar Groen naar Goud .Daarna werd door Fons Lauvenberg de bijzondere fototentoonstelling “Wilhelmina en ONII mijn in zwart-wit” (meer dan 60 grote foto’s) geopend.

Na een prima verzorgde ‘walking lunch’ in Relim’s Mijn-Lunchcafé namen Wiel Miseré en Nick Custers  het gezelschap mee om tekst en uitleg te geven bij de voormalige Leermijn, de Gedachteniskapel en het nog deels aanwezige mijnspoor. Bij het Schachtwiel gaf Theo van de Wetering informatie over de totstandkoming van dit mijnmonument (zie foto). Tenslotte ging het gezelschap naar SnowWorld Landgraaf waar CEO Wim Hubrechtsen uitleg gaf over het succes en de toekomstplannen van SnowWorld dat inmiddels 6 vestigingen in Europa telt. Voor hem is SnowWorld een voorbeeld van het “goud” in onze regio.  Het ‘goud’ waar straks de Drielandentrein tussen Aken en Luik en de geplande intercity uit de Randstad via het geëlektrificeerde en dubbelbaans spoor een grote bijdrage aan kan leveren.

Als afsluiter presenteerde Jo Schiffelers van de Heemkunde Landgraaf het speciaal voor deze gelegenheid geschreven boek (zie foto) over het vervoer in Landgraaf met nadruk op het 125 jarige station Schaesberg/Landgraaf en de aanleg van de spoorlijn van Sittard naar Herzogenrath. Het is een mooi en vlot geschreven boek geworden met veel historische wetenswaardigheden en unieke foto’s. Wim Hubrechtsen en alle andere  genodigden ontvingen dit als een ‘koelpungel’ verpakte boek als herinnering mee naar huis. Het industriële herinneringsobject bij het station is onthuld, maar wordt nog even opgeslagen. Dit omdat de afhandeling van de vanwege Corona nog steeds lopende vergunningsaanvragen en plaatsingsverzoeken bij NS/ProRail en gemeente nog steeds niet afgehandeld is. Zo vlug tot definitieve plaatsing  zal worden overgegaan zal de stichting hierover berichten.

Foto en tekst stichting HEERLYCKheyt

 

Geef een reactie