Het afgelopen seizoen van Derdedivisieclub RKSV Groene Ster uit Heerlerheide laat zich het beste omschrijven als een seizoen met meerdere gezichten. Vóór het seizoen was al duidelijk dat Maurice Verbunt aan zijn laatste jaar als trainer van de club begon en ook de overige stafleden hielden er na dit seizoen mee op. Er is dus een koerswijziging aanstaande bij de Groen-Witten.

Maar vooraleer de nieuwe trainers Jordy Reneerkens en Marco van Hoogdalem het overnemen met de eerste oefenwedstrijd op 8 juli tegen Roda JC en het nieuwe seizoen in de derde divisie Zondag begint hebben we nog wel even tijd voor een terugblik op afgelopen seizoen.

Het seizoen begon voor Groene Ster op zaterdagmiddag 13 augustus om 17.00u onder snikhete omstandigheden met een thuiswedstrijd tegen BVV Barendrecht in de eerste kwalificatieronde voor de grote KNVB beker. Na een ruststand van 0-0 was het in de tweede helft nog wel even spannend maar na doelpunten van Bryan Simons en Chefrino Eind bekert het elftal verder.

Vlak na dit duel werd bekend dat Oud-lid van de club Wim Cox was overleden. Hij werd 76 jaar. Wim was bijna 40 jaar onafgebroken lid van onze vereniging, sinds 1 juni 1983, maar ook vóór deze periode was hij een dragende kracht binnen ons eerste elftal. Na zijn terugkeer van Heerlen Sport naar Groene Ster leverde dit hem zelfs de aanvoerdersband op en vervult hij verschillende functies die te maken hebben met voetbaltechnische zaken.

Een paar weken later speelt Groene Ster opnieuw een duel, nu in de tweede kwalificatieronde van de KNVB-beker. Ook nu weer thuis want het Haagse Quick, wat overigens naast voetbal ook een cricketafdeling heeft, komt naar Heerlerheide. Groene Ster wil koste wat kost het hoofdtoernooi van de beker bereiken maar helaas zijn ‘de Haantjes’ van de ervaren Quick trainer Paul van der Zwaan met 1-3 te sterk en kan de equipe zich al vroeg in het seizoen volledig op de competitie gaan richten. Die begint voor het team met een thuiswedstrijd tegen het Heemskerkse ADO ’20. Groene Ster heeft te kampen met een krappe selectie. De eerste minuten kon Groene Ster aardig mee maar daar kwam al snel verandering in want in de 16e minuut schoot Milan Zonneveld de bal al in het net achter doelman Mark Voss; 0-1. In het vervolg van de wedstrijd ging Groene Ster wel naarstig op zoek naar een gaatje in de defensie van de gasten maar tot meer dan enkele speldenprikjes op het doel van Ado ‘20 goalie Mike Grim leidde dat helaas niet.

De gasten maakten ook nog eens de 0-2. Jan Willem Tesselaar was na het benutten van een strafschop in de 37e minuut de gevierde man en zo was de wedstrijd na de eerste helft al beslist. Er gebeurde in de tweede helft niets meer en ‘de Superezels’ van trainer Roy van der Mije wonnen de wedstrijd met 0-2. De week erna ging het elftal van trainer Maurice Verbunt op jacht naar de eerste punten van het seizoen. De reis ging naar OJC Rosmalen om precies te zijn. Die club is qua ledenaantal een van de grootste van Nederland met op het moment van schrijven circa 2200 leden. Groene Ster begon scherp aan de wedstrijd in Brabant wat al vroeg resulteerde in een voorsprong. In de 3e minuut opende Bryan Simons al de score, na een aanval en een mooie assist van Dylan Zwartjes; 0-1.

Even leek Groene Ster de score in rap tempo op te gaan vijzelen maar de kansen die ze kregen leverden geen resultaat op. En als je de eigen kansen mist gaat ‘ie er aan de andere kant wel in. Dennis Knuiman scoorde de 1-1. Daarna nam Groene Ster weer het initiatief en zag het de aanvalsdrift weer beloond worden mede, dankzij een fraaie goal van Shaquille Simmons via de binnenkant van de paal.

Het team leek daarna lange tijd op weg om de eerste driepunter van het seizoen naar Heerlerheide mee te nemen maar slaagde daar uiteindelijk toch niet in. In de laatste seconden van de wedstrijd werd het nog 2-2 door een doelpunt van Kevin Brands (oud profvoetballer).

De week daarna mocht het elftal op het eigen complex de strijd aanbinden met TOGB. Helaas ging ook die wedstrijd alles behalve goed.

De ploeg uit Berkel en Rodenrijs van trainer Mark Schuur wint uiteindelijk geflatteerd maar wel verdiend met 1-3 van een bij vlagen ondermaats spelend Groene Ster waarbij het enige doelpunt voor de Limburgers, de 1-1 op naam van Dylan Zwartjes kwam door een benutte penalty.

De ploeg reist de week erna weer naar Brabant om daar de traditioneel lastige wedstrijd bij Gemert te gaan spelen.

Groene Ster verloor deze wedstrijd onnodig met 2-1, het enige doelpunt van de Groen-Witten kwam op naam van Bryan Simons terwijl aan de andere kant Ralf Kemper het net van het doel voor de Zwartwitten twee keer wist te vinden.

De volgende wedstrijd was weer een topper want de club uit Heerlerheide reist naar VVSB in Noordwijkerhout.

Het is een zware wedstrijd, zoals zo vaak dit seizoen, maar ondanks de vele kansen lukt het beide partijen niet om te scoren in een open wedstrijd en dus blijft het 0-0.

Zondag 18 september 2022 kon er dan eindelijk de eerste driepunter van het seizoen worden gevierd. Thuis op het eigen sportpark Pronsebroek werd promovendus en oude bekende VV Baronie uit Breda met 3-1 verslagen. De doelpunten die middag kwamen op naam van Jamie Kamkam voor Baronie (0-1), Dennis Petit (1-1), Dylan Zwartjes (2-1) en Guus Hupperts (3-1).

In de week die volgt speelt het elftal weer eens een teleurstellende uitwedstrijd

tegen Unitas in Gorinchem. Deze wedstrijd wordt, ondanks dat Groene Ster zeker niet de mindere is, met 1-0 verloren door een goal van Robert Mutzers in de 68e minuut. Groene Ster heeft daarna nog aanspraak op een gunstiger resultaat maar het komt er niet meer van.

De wedstrijd daarop spelen we een midweekse speelronde met een thuiswedstrijd tegen Blauw Geel ‘38 uit Veghel.

Het lijkt een repeterend verhaal te worden want ook in die wedstrijd gaat Groene Ster weer hard onderuit; het wordt 1-4.

Ze komen eerst 0-3 achter en dan pas redt Safouane Ahidar de eer voor het elftal van Verbunt door de nul van het scorebord te halen.

Er ontstaat zelfs nog een klein slotoffensief in de jacht op de 2-3 maar terwijl Groene Ster aan het aanvallen is scoort Blauw Geel de 1-4 en ploft de bal voor de vierde keer achter de onfortuinlijke debuterende doelman Manuel David Bouzas Spors die eerste doelman Mark Voss vervangt.

Na het echec tegen Blauw Geel ‘38 wordt de verre uitwedstrijd tegen hoogvlieger HSC ‘21 in Haaksbergen knap afgesloten met een gelijkspel.

Dylan Zwartjes was in de tweede minuut al dicht bij de openingstreffer maar zijn schot vond de doorgaans uitstekend keepende HSC ‘21 goalie Bob Peterman op zijn pad. Een paar minuten later kon Groene Ster wel juichen:

Bryan Simons bediende Chefrino Eind wat resulteerde in de 0-1 in de twaalfde minuut.

Toen nam HSC steeds meer het initiatief over en dit resulteerde in de 41e minuut in de gelijkmaker van Jules Stokkers 1-1. Daarna hadden de Haaksbergers het overwicht en de meeste kansen maar Groene Ster weerde zich kranig en zo bleef de 1-1 op het scorebord staan in het oosten van het land. Zo sleepte het team één dik verdiend punt uit het vuur.

Maandag 10 oktober 2023 bereikte ons het trieste bericht dat Zus Gulpen heel onverwachts op 87 jarige leeftijd was overleden. Zus was als een moederfiguur voor vele leden van Groene Ster en beheerde tussen 1985 en juni 1995 onafgebroken het jeugdhome van Groene Ster. Dit deed ze samen met haar man Frits Gulpen die inmiddels ook al niet meer onder ons is.

Veel oud-jeugdspelers van Groene Ster zullen Zus, of Zusje zoals ze liefkozend ook wel werd genoemd, herinneren als een liefdevol persoon en ook het jeugdhome blijven herinneren als een legendarische ontmoetingsplaats voor de jeugdleden van de club en ook als een plek waar je alles kon delen.

Ze maakten in 1989 ook de verhuizing mee van het oude jeugdhome naar de toenmalige Helios ‘23 kantine. Na een grondige renovatie beschikten de jeugdleden van Groene Ster toen over een nieuw modern onderkomen.

Met een drukbezochte receptie op vrijdag 2 juni 1995 werd afscheid genomen van Zus en Frits om ze te bedenken voor wat ze allemaal voor de club hadden gedaan en betekend hebben.

Een week nadat in de thuiswedstrijd tegen OSS ‘20 een 1-1 gelijkspel wordt   behaald komt het Beverwijkse DEM op bezoek.

In de tussentijd stopt Bo Breukers met voetballen. Hij kan het niet meer combineren met zijn taken als manager bij Fortuna Sittard Vrouwen.

Wij bedanken Bo voor zijn tijd bij Groene Ster en wensen hem veel succes in de toekomst.

Nog even terug naar de wedstrijd tegen RKVV DEM. Het was een wedstrijd waarin vanalles gebeurde en die alle kanten op vloog. Groene Ster had bij de rust al een 3-2 voorsprong te pakken. Doelpuntenmakers waren achtereenvolgens Safouane Ahidar in de 11e minuut (1-0), Timo Wolters in de 35e minuut (1-1), Dylan Zwartjes benutte een strafschop in de 41e minuut (2-1), Thom de Vries in de 45e minuut (2-2) en Bas Breukers scoorde de 3-2.

Na rust wist alleen nog Dylan Zwartjes in de 88e minuut het net te vinden waardoor de 4-2 eindstand werd bereikt en een belangrijke zege werd geboekt.

De week erna werd er tegen JOS Watergraafsmeer ondanks een aantal riante kansen voor beide ploegen niet gescoord in Amsterdam (0-0).

De thuiswedstrijd tegen Quick markeert het begin van de tweede periode.

Groene Ster start goed en komt zelfs op een 2-0 voorsprong door twee doelpunten van Bas Breukers. Maar in het laatste halfuur scoorde de ontketende Quick-spits Frank van der Heiden maar liefst drie keer en dompelde Groene Ster daarmee in rouw.

Na de wedstrijd tegen Udi ’19, die overigens eindigt in een bloedeloze 0-0, wordt bekend gemaakt dat Maurice Verbunt en zijn overige stafleden na zes jaar Groene Ster aan het eind van het seizoen gaan stoppen

Wij willen via deze weg Maurice, Diego Jongen en Jorrit Ritzen ontzettend bedanken voor alles wat ze voor de club hebben gedaan en betekend en wensen ze veel succes in de toekomst.

Maurice gaat na de zomer aan de slag bij competitiegenoot Blauw Geel ‘38 in Veghel, terwijl Jorrit Ritzen voor zijn eerste klus als hoofdtrainer staat bij Tweedeklasser RVU in Rothem nabij Meerssen.

Daarna volgt een duel tussen de koningen van het gelijkspel dit seizoen en ook nu houden Groene Ster en UNA elkaar weer in evenwicht: 1-1.

Ook in de laatste thuiswedstrijd van 2022, VV Dongen komt op bezoek, komt Groene Ster niet verder dan een gelijkspel het wordt een bloedeloze 0-0 op een waterkoude middag.

In de topper uit tegen Hercules in Utrecht sleept Groene Ster er één punt uit tegen het elftal van trainer René van der Kooij. Het enige doelpunt voor Groene Ster kwam die middag op naam van Dylan Zwartjes dankzij een benutte penalty. Nathan Bijl scoorde in de 82e minuut nog de gelijkmaker.

In het laatste duel van het jaar op bezoek bij de koploper op dat moment Ado ‘20 uit Heemskerk komt de ommekeer er dan eindelijk en de wedstrijd loopt totaal anders dan verwacht.

‘De Superezels’ van trainer Roy van der Mije sloegen geen deuk in een pakje boter en bij Groene Ster viel eindelijk een keer alles op zijn plaats.

Door goals van Guus Hupperts en Amin Elalji kon het team eindelijk weer eens juichen en een driepunter worden toegevoegd aan het totaal.

Vlak na die wedstrijd werd bekend dat oud-lid van Groene Ster Pim Kleijkers op 85 jarige leeftijd was overleden op 27 december 2022.

Pim was sinds 1 juni 1946 meer dan 76 jaar als lid aan onze vereniging verbonden waarvan 40 jaar als secretaris. Pim heeft de opmars van ons eerste elftal van de vierde klasse naar de derde divisie Zondag dan ook van dichtbij meegemaakt.

De competitie wordt vanwege sneeuwval een week later dan gepland weer hervat met het uitduel tegen TOGB uit Berkel en Rodenrijs.

Hier pakte het elftal een knap punt ondanks dat Groene Ster een groot deel van de wedstrijd met 10 man speelde na een rode kaart voor Dennis Petit.

Het wordt uiteindelijk 1-1 en de enige goal voor de Limburgers komt op naam van Bas Breukers.

In de tussentijd komt Clint Ghijsen over van het Zweedse Österlen FF en wordt er in de thuiswedstrijd tegen VVSB uit Noordwijkerhout met 2-3 verloren.

Twee weken later komt VV Gemert naar Heerlerheide. Die wedstrijd zal vooral de boeken ingaan als de collectewedstrijd voor FC Robinstijn, een stichting die voetbalwensen van kinderen met of zonder beperking in vervulling laat gaan.

Groene Ster heeft het moeilijk, wordt bij vlagen weggetikt en verliest uiteindelijk kansloos met 1-4.

De derde periode werd aangevangen met een krappe maar kostbare zege uit bij Baronie (0-1) Het doelpunt werd gemaakt door Chefrino Eind.

Op zaterdag 4 maart 2023 werden onze jubilarissen gehuldigd. Via deze weg wil ik alle jubilarissen nogmaals van harte feliciteren.

Groene Ster heeft nog wel wat punten nodig om ook volgend seizoen actief te zijn in de derde divisie Zondag en begint aan de laatste wedstrijden van het seizoen thuis tegen GVV Unitas uit Gorinchem. Groene Ster won met 1-0 maar dit ging allesbehalve makkelijk.

Dat ondermeer Robert Mutzers, de bonkige spits van Unitas, meerdere kansen verprutste kwam Groene Ster goed uit. In de 87e minuut frommelde Joris de Kleijn de bal in het net. De wedstrijd eindigt in 1-0.

Daarna wordt de thuiswedstrijd tegen OJC Rosmalen ingehaald. Ondanks dat Groene Ster in de eerste helft het betere spel laat zien wordt er maar 1 keer gescoord aan de andere kant. Door Joep van der Velden werd het in de 32e minuut 0-1. Vlak na de rust scoorde Chefrino Eind de gelijkmaker. Daarna nam Groene Ster de overhand. De 2-1 werd zelfs achter de blunderende doelman van OJC (Luuk Vogels) geschoten maar door eveneens een blunder van scheidsrechter Luc Baars uit Tilburg werd het doelpunt afgekeurd.

Zijn lezing was dat Eind een duw gaf aan een speler van OJC maar het was andersom. In het vervolg van de wedstrijd scoorde Dennis Knuiman de 1-2 en werd er onnodig verloren.

De weken daarna wordt er één keer verloren en daarna twee gelijke spelen behaald.

Dan is er helaas weer een overlijden te betreuren want vlak na de uitwedstrijd tegen OSS ‘20 werd bekend dat Odelio Tumulero was overleden op 82 jarige leeftijd. Deljo, zoals hij werd genoemd, was een trouwe bezoeker van de thuiswedstrijden van ons eerste elftal. Daarnaast was hij lid van Groene Ster, lid van de feestcommissie en trouw lid van het Greun Hedsjer Gilde. Dit collectief van mensen, die in het verleden veel voor Groene Ster hebben gedaan en hebben betekend, is ook verantwoordelijk voor de organisatie van talloze activiteiten binnen onze vereniging. Daarnaast is het ook een hechte vriendengroep die de club allemaal een warm hart toedragen.

Zondag 16 april 2023 gaat de boeken in als een enerverende middag.

JOS Watergraafsmeer komt op bezoek voor een belangrijke wedstrijd.

De manschappen van trainer Cor Ten Bosch vertrekken echter te laat vanuit Amsterdam en komen pas rond 14.30u aan waardoor de wedstrijd een kwartier later begint.

In de 20e minuut komt Chefrino Eind verkeerd terecht in een duel om de bal met zijn directe tegenstander. De verzorging neemt een klein half uur in beslag en er komt zelfs een ambulance om Chefrino af te voeren. Dit was behoorlijk schrikken maar gelukkig bleek achteraf dat de verwondingen meevielen. Als hij weg is, wordt besloten om toch verder te spelen. Door goals van Shaquille Simmons en Safouane Ahidarwordt het 2-0. Sam Nijpels, Limburger in Amsterdamse dienst, scoorde nog één doelpunt tegen en dus wist Groene Ster op deze bewogen middag met 2-1 te winnen.

Nadat de vrouwen van Groene Ster op zondag 7 mei kampioen werden na een 13-0 zege op Woander Forest uit Merkelbeek, kwam Udi ‘19 uit Uden op dezelfde dag bij de mannen op bezoek. Dit werd een afgetekende 3-0 zege voor de Limburgers en de eindstand werd zelfs al bereikt vóór de rust. De goals kwamen van Bryan Simons, Bas Breukers en Dylan Zwartjes.

De week erna ging de reis naar UNA in Veldhoven. Groene Ster won met 0-4 door doelpunten van Joey Dekkers, Mitchell Keulen, Shaquille Simmons en Clint Ghijsen.

Door een 1-2 zege op bezoek bij VV Dongen wordt het derde divisieschap voor nog een seizoen veiliggesteld. Doelpunten kwamen op naam van Fatih Kamaci voor Dongen en Dennis Petit voor Groene Ster. Een eigen doelpunt van Pieter Jan Scheerlinck zorgde voor de zege van de Limburgers.

Door een 1-0 thuiszege op Hercules uit Utrecht sleept Groene Ster de derde periode binnen en mag de club zowaar in de nacompetitie om promotie naar de tweede divisie, het hoogste amateurvoetbalniveau van Nederland.

Dit avontuur duurt helaas niet lang want GVVV uit Veenendaal blijkt in de eerste ronde van de nacompetitie over twee duels veel te sterk. Zij zullen uiteindelijk ook de tweede divisie bereiken waar het na één seizoen in de derde divisie weer in terugkeert.

Voor Groene Ster wacht dus gewoon weer een seizoen in de derde divisie Zondag. Op naar een nieuwe toekomst in Heerlerheide waar ik heel erg naar uitkijk. Laat het nieuwe seizoen maar beginnen. Ik wens de nieuwe trainers heel veel succes bij onze mooie club.

Tot gauw, Job Claessens