Vermissing identiteitsbewijs voortaan melden bij gemeente

 

 

Voor een gestolen of verloren paspoort, identiteitskaart of rijbewijs hoeft u geen aangifte meer te doen bij de politie. Vanaf 3 oktober kunt u bij de gemeente Kerkrade een zogeheten verklaring van verlies of diefstal tekenen en meteen een nieuw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart aanvragen.

De gemeente neemt de melding en de aanvraag in behandeling. Ook als er sprake is van een misdrijf, bijvoorbeeld van diefstal, zakkenrollerij of een overval. In die gevallen is het wel verstandig ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie.

Valse meldingen

Valse meldingen worden streng aangepakt. Om misbruik te voorkomen controleert de medewerker van de gemeente de melding van vermissing. Bij vermoeden van misbruik verwijst de gemeente de aanvrager door naar de politie voor nader onderzoek.

Afspraak maken

Om een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart als vermist op te geven, moet u een afspraak maken. Dat kan via de website of telefonisch via 14 045.

Klik op de link om een afspraak te maken:
https://afspraken.kerkrade.nl/services

U kunt kiezen uit de volgende mogelijkheden:

– aangifte vermissing (verlies of diefstal) en aanvraag van de identiteitskaart

– aangifte vermissing (verlies of diefstal) en aanvraag van het paspoort

– aangifte vermissing (verlies of diefstal) en aanvraag van het rijbewijs

– aangifte vermissing (verlies of diefstal) van het paspoort, rijbewijs of identiteitskaart zonder nieuwe aanvraag

Foto Lucho Carreno

Geef een reactie