71.000 bezoekers bij TEFAF Maastricht.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

71.000 bezoekers bij TEFAF Maastricht.

 

De internationale kunst- en antiekbeurs TEFAF Maastricht was ook dit jaar het toneel van talloze verkopen door de 275, uit de hele wereld afkomstige deelnemende handelaren. De 30e editie van de beurs vond plaats van 10-19 maart in het MECC in Maastricht en werd bezocht door 71.000 bezoekers uit 60 landen. Daarnaast bezochten meer dan 200 musea TEFAF Maastricht. Particuliere verzamelaars, musea en culturele instellingen deden aankopen in alle secties zeldzame werken en objecten in verschillende prijscategorieën. Hiermee onderstreept TEFAF Maastricht na de vorig jaar ingezette internationale uitbreiding met TEFAF New York Fall en TEFAF New York Spring wederom haar toonaangevende positie op de internationale kunstmarkt.

Patrick van Maris, CEO van TEFAF: “Ook dit jaar hadden onze deelnemers ook dit jaar hun mooiste en meest bijzondere objecten meegenomen naar Maastricht. We weten dat het niet gemakkelijk is om elk jaar te voldoen aan het hoge niveau en de eisen van TEFAF Maastricht. Dat vraagt om toewijding en het oog voor kwaliteit. De handelaren hebben zichzelf met hun uitzonderlijke collecties wederom overtroffen en hebben de belangrijkste verzamelaars uit de hele wereld naar Maastricht getrokken.”

Dynamiek

TEFAF Maastricht dankt haar positie in de internationale kunsthandel aan het niveau van de deelnemende handelaren en hun collecties. Daarnaast zoekt TEFAF permanent naar manieren om de beurs te vernieuwen om aan het hoge verwachtingspatroon van de bezoekers en deelnemers te blijven voldoen. Een van de hieruit voortgevloeide initiatieven is TEFAF Curated, dit jaar voor de derde keer gehouden als onderdeel van TEFAF Modern. Volgens Hidde van Seggelen, bestuurslid van TEFAF en drijvende kracht achter dit initiatief, is het doel van TEFAF Curated tweeledig: “TEFAF Curated biedt allereerst de mogelijkheid om het aanbod in eigentijdse kunst op TEFAF Maastricht  te verbreden, waarmee de beurs voor meer mensen interessant wordt. Daarbij merken we dat de werken en installaties op TEFAF Curated een geheel eigen dynamiek hebben, fascinerende, cultuur-overstijgende dialoog tussen verzamelaars, curatoren, bezoekers, connaisseurs en andere professionals in de kunstwereld oproept.”

Penelope Curtis, Directeur van het Museu Calouste Gulbenkian in Lissabon, was uitgenodigd om de derde editie van TEFAF Curated samen te stellen. Curtis: “TEFAF Curated had een geheel eigen karakter. Dat kwam door de manier waarop de ruimte was ingericht en omdat kunstwerken die normaal nooit samen getoond zouden worden opeens in elkaars nabijheid waren. Dit bracht een unieke interactie tussen de werken teweeg.”

Johnny van Haeften, sinds de oprichting nauw betrokken bij TEFAF: “Ik ben vanaf de eerste editie betrokken als deelnemer, bestuurslid en lid van het Executive Committee van TEFAF. Ik heb van nabij meegemaakt hoe TEFAF Maastricht is gegroeid tot een beurs van het allerhoogste niveau, die al jaren de internationale standaard zet. TEFAF is afgelopen herfst met de lancering van TEFAF New York een nieuw hoofdstuk ingeslagen. Met het eigen karakter van TEFAF New York Fall en TEFAF New York Spring zal deze internationale uitbreiding TEFAF nog beter op de kaart zetten. Meer internationale verzamelaars gaan onze beurzen ontdekken en bezoeken. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de bezoekers in New York ook de beurs in Maastricht weten te vinden.”

Kai Kuklinksi, CEO van AXA Art, hoofdsponsor van TEFAF Maastricht, roemt het internationale karakter en het hoge niveau van TEFAF Maastricht: “TEFAF Maastricht heeft in drie decennia een prominente positie verworven op de internationale agenda. Sinds AXA Art zich in 2004 als hoofdsponsor aan de beurs heeft verbonden hebben we gezien hoe TEFAF Maastricht haar positie als wereldwijd toonaangevende kunstbeurs heeft weten te verstevigen. De organisatoren slagen er elk jaar in om de beste internationale handelaren, verzamelaars en kenners in elke categorie aan te trekken. We zijn als AXA Art voortdurend in gesprek met onze partners van TEFAF Maastricht om te kijken hoe we onze samenwerking in de toekomst kunnen uitbreiden.”

Online

Afgelopen jaar werd Invaluable, de grootste online marktplaats voor kunst, antiek en bijzondere voorwerpen, aangetrokken als overkoepelende sponsor voor TEFAF Maastricht en TEFAF New York. Rob Weisberg, CEO of Invaluable: “De afgelopen tien dagen waren fantastisch. We hebben veel deelnemers van TEFAF beter leren kennen en konden genieten van de prachtige collecties die zij hadden meegenomen naar Maastricht. Het is niet voor niets dat de op TEFAF Maastricht aangeboden werken bekend staan als de absolute wereldtop.” De goede samenwerking tussen Invaluable en TEFAF bleek bovendien uit de gesprekken die Weisberg had met de deelnemers: “Eigenlijk willen alle handelaren een jongere doelgroep bereiken en aan zich binden. Daarbij zijn ze op zoek naar de beste manier om potentiele kopers wereldwijd via online kanalen te bereiken. Het partnership van Invaluable met TEFAF biedt hen enorme kansen om dit te realiseren, waarbij serieuze verzamelaars uit de hele wereld op een snelle, eenvoudige en veilige manier die werken kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.”

Lifestyle management service Quintessentially was dit jaar de nieuwe conciërge partner voor TEFAF. CEO en oprichter Daan Stots: “Quintessentially is verheugd om zowel in Maastricht als New York de conciërgepartner te zijn van ’s werelds toonaangevende kunstbeurs. Tijdens TEFAF Maastricht hebben we veel interessante mensen ontmoet. We kijken daarom nu al uit naar de voortzetting van onze samenwerking bij de volgende beurs.”

De volgende editie van TEFAF Maastricht vindt plaats op 9-18 maart 2018 in het MECC, Maastricht. TEFAF New York Spring vindt plaats op 4-8 mei 2017 en de tweede editie van TEFAF New York Fall op 27-31 oktober 2017, beide in de Park Avenue Armory.

Fotobijschrift: Rafael Valls (Stand 341), TEFAF Maastricht 2017. Foto: Harry Heuts

Geef een reactie