Hoofdmenu

Rick Gielkens Recruitment is eigenaar van een werving- en selectiebureau voor professionals

Korte intro: met veel belangstelling heeft deze redacteur kennis genomen van de meer als uitvoerige beantwoording van de gestelde vragen door Rick Gielkens. Zijn antwoorden straalde dan ook een waarheidsgetrouwe professionaliteit uit. Daarvoor is een chapeau zeker op zijn plaats. Gezien genoemde verwoording professionaliteit heeft deze redacteur van P.A. zijn antwoorden dan ook ongemoeid gelaten. Al zijn vragen beantwoording getuigde van de juiste doelstelling die Rick Gielkens voorstond en nog staat.

 

Stel u even zelf voor wie Rick Gielkens is? “Mijn naam is Rick Gielkens, 27 jaar en woonachtig in Beek. In juni 2018 ben ik afgestudeerd aan de opleiding People and Business Management aan Zuyd Hogeschool in Sittard. Na mijn studie ben ik aan de slag gegaan als Operationeel Manager van vijf horecavestigingen onder de naam Subway. Deze kans werd mij geboden door de bijbaan die ik al had tijdens mijn MBO- en HBO studie. Mijn verantwoordelijkheid lag onder andere bij het personeelsbeleid (zoals het thema ziekteverzuim, in- door- en uitstroom, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken en het leiden van teamvergaderingen), loonadministratie, maar ook afspraken met leveranciers enzovoorts; kortom een zeer veelzijdige functie.

In juli 2019 ben ik in de arbeidsbemiddeling terechtgekomen waar ik met veel plezier (latent)-werkzoekenden aan een mooie baan heb mogen helpen. Dit heb ik in de gehele regio Limburg mogen doen, zowel in house (op één locatie) als ook voor meerdere locaties.
Na enkele jaren in de arbeidsbemiddeling ben ik aan de slag gegaan als Medewerker Business Support. In deze functie stel ik offertes en calculaties op (o.b.v. wensen/eisen en behoeften van de klant), houd ik mij bezig met contractmanagement en alles omtrent aanbestedingen. Daarnaast stel ik klantrapportages op en optimaliseren ik interne processen. Zo heb ik meer ervaring op mogen doen met administratieve processen rondom contracten.

Van origine ben ik iemand die graag met mensen werkt. Dat is tevens één van de redenen waarom ik heb besloten om de opleiding People and Business Management te gaan volgen. Na deze studie ben ik zoekende geweest over welke baan écht bij mij past.
Wanneer ik terugkijk op de werkervaring die ik tot nu toe heb opgedaan en wat mij hierin het meest aanspreekt is dat het werven & selecteren van professionals in combinatie met relatiebeheer; mensen aan een passende baan helpen die écht bij ze past, dat vind ik gaaf.
Omdat ik mezelf het beste kan omschrijven als een ‘duizendpoot’ met oprechte interesse in ‘de mens’ heb ik besloten om een eigen werving- en selectiebureau op te zetten onder de naam Gielkens Recruitment. Hier ligt tevens mijn kracht: het binden van mensen, het nakomen van gemaakte afspraken en bovenal van toegevoegde waarde zijn.

De (werk)ervaring en het netwerk die ik tot nu toe heb opgebouwd zet ik in om de geschikte professionals bij de juiste organisaties voor te stellen om uiteindelijk tot een duurzame match te komen.

Tevens kan en mag  ik concluderen dat ik na mijn studie al veel heb mogen leren en verkennen. Arbeidsbemiddeling heeft mij altijd geïnteresseerd. De nieuwsgierigheid naar wat professionals drijft om hun werk uit te voeren, hun ambities te doorlopen en nieuwe mensen te leren kennen heeft mij doen besluiten om Gielkens Recruitment op te richten. Ik heb onder andere in de regio’s Maastricht, Sittard, Heerlen en Roermond gewerkt. Daar heb ik onder andere ervaring opgedaan in de sectoren Industrie, Logistiek, Horeca, Facility en Zorg.

In mijn zoektocht naar de juiste match spreek ik over ‘professionals’ in plaats van ‘kandidaten’. Ik ben namelijk van mening dat eenieder een professional is in zijn of haar vakgebied. Mijn werkwijze is gebaseerd op het creëren van diepgang voor zowel de professional als de organisatie. Deze werkwijze is niet branche gebonden en in combinatie met mijn enthousiasme en oprechte interesse breed toepasbaar. Verder ben ik mij bewust van de impact van mijn werk en zie het als een uitdaging om betekenisvol bij te dragen aan het succes van de professional en de organisatie.

Als persoon ben ik heel sociaal, ambitieus en gedreven om het maximale uit mijn loopbaan te halen. De drijfveer om een goede basis te vormen voor mijn vrouw en eventuele kinderen is ontzettend hoog. Daarnaast hecht ik veel waarde aan familie en vriendschappen. We hebben dan ook een leuke en hechte vriendenkring. Vier keer per week ben ik in de sportschool te vinden. Ik vind het ontzettend belangrijk om fit te zijn en volg daarom ook een voedingsschema”.

 

Hoe luidt uw burgerlijke status- gehuwd- kinderen? “Ik ben op 30-07-2022 getrouwd met Evelyn, om vervolgens na een geweldig verlopen huwelijksdag, overigens prima verzorgd door Lisa, op verdiende vakantie te gaan”.

U bent de eigenaar van Gielkens Recruitment. Wilt u dientengevolge specifiek vertellen over u bedrijf?  “Gielkens Recruitment is een werving- en selectiebureau voor professionals die zich laten bijstaan in hun (latente)zoektocht naar een nieuwe baan. Daarbij kiest de professional bewust een partij die zich met oprechte interesse inzet om tot een goede en duurzame match te komen. Daarnaast helpt Gielkens Recruitment organisaties in hun zoektocht naar het werven en selecteren van professionals die passen binnen de organisatie.

De zoektocht naar een nieuwe baan of opdracht is voor veel werkzoekenden een tijdrovende en frustrerende aangelegenheid. Online vind je veel vacatures en interim opdrachten, zodanig dat je vaak ‘door de bomen het bos niet meer ziet’. Bovendien valt uit de gemiddelde vacaturetekst maar moeilijk af te leiden wat de baan of opdracht nu écht inhoudt. Een dynamische en informele werkomgeving betekent binnen iedere organisatie iets anders. Een salaris of tarief afhankelijk van de ervaring, wat zegt dat? Hoe hard zijn de functie-eisen? En wat wordt verstaan onder een uitdagende baan? Gielkens Recruitment helpt je om hier antwoord op te krijgen.

Zoals je een aankoopmakelaar kunt inschakelen bij het vinden van jouw nieuwe woning, doe jij als (zelfstandig) professional een beroep op Gielkens Recruitment bij het vinden van jouw volgende carrièrestap. Ik ga daarbij verder dan enkel het aanleveren van relevante vacatures.

Rowan Stassar Fotografie

Gielkens Recruitment stelt zich op als jouw zaakwaarnemer op de arbeidsmarkt. Als partner die met je meedenkt, meezoekt en je adviseert over jouw professionele positionering. Als belangenbehartiger die een potentiële werkgever positief kritisch bekijkt en scherp is op een soepele selectieprocedure”.

Missie: “Het is de taak van Gielkens Recruitment om ambities te realiseren. Daarbij richt ik mij op kwaliteit, groei en rendement. Het bieden van hoogwaardige personele dienstverlening zorgt ervoor dat een goede en duurzame relatie wordt opgebouwd tussen de professional en de organisatie. Ons onderscheidend vermogen wordt in hoge mate bepaald door gedrevenheid, transparantie en kwaliteit”.

 

Visie: “Gielkens Recruitment zet zich in als zaakwaarnemer van werkzoekende MBO, HBO en WO professionals. Wij zien eenieder als professional. Een professional in zijn of haar vakgebied. Daarnaast zet ik mij in als zaakwaarnemer van het personele vraagstuk van een organisatie. Gielkens Recruitment heeft als doel om samen ambities te realiseren”.

Kernwaarden: “De basis van ons onderscheidend vermogen zijn de kernwaarden die wij als leidraad hanteren bij het nemen van beslissingen in onze dagelijkse praktijk. Deze kernwaarden vormen het succes van Gielkens Recruitment”.

 

Gedrevenheid: “ is dynamiek, enthousiasme en de ‘wil’ om te winnen. Vermogen om te overtuigen, het lef om een uitdaging aan te gaan en de kracht om tegenslagen te overwinnen. Dit zijn de belangrijkste elementen voor het verwezenlijken van onze ambities. Gielkens Recruitment gaat graag samen de uitdaging aan”.

Transparantie: “Wij staan voor een transparante manier van samenwerken. Om tot een duurzame arbeidsrelatie te komen dienen wensen en verwachtingen vooraf afgestemd te worden. Daarbij staan wij voor een eerlijke en open communicatie. Het creëren van een ‘wij-gevoel’, de bereidheid om andere mensen te helpen, het tonen van wederzijds respect en het vermogen om te werken in teamverband zijn de elementen voor het leveren van topprestaties. Dat is waar Gielkens Recruitment voor staat”.

Kwaliteit: “Wij streven naar de hoogst mogelijke kwaliteit. Dit doen wij door kort aan de bal te zijn bij onze opdrachtgever en/of professional en daardoor te weten wat er speelt. Zo kunnen wij inspelen op behoeften en ambities.  Op die manier zijn wij uitstekend in staat om te zorgen voor de perfecte match tussen professional en opdrachtgever.

Afspraak = afspraak: “Gielkens Recruitment gelooft in hoogwaardig kwalitatieve dienstverlening. Wij houden ons aan gemaakte afspraken, doen wat wij beloven en dragen bij aan het succes van professionals en opdrachtgevers. Tot slot is het wellicht goed om aan te geven dat ik Gielkens Recruitment op 1 juni jl. ben gestart. Vooralsnog combineer ik Gielkens Recruitment naast mijn functie als Medewerker Business Support. Ik werk met name in de avonduren en weekenden voor Gielkens Recruitment. Het voordeel daarvan is dat wanneer ik een professional telefonisch benader hij/zij vaak beter bereikbaar is na 17:00 uur”.

Wat lag aan de grondslag om als Recruiter op u zelf te beginnen en wat is hiertoe de visie en je/jullie missie hiervan geweest?  “Hier voor verwijs ik je naar mijn vorige antwoord. Als aanvulling kan ik het volgende nog vermelden: nadat ik bij Balanz Facilitair aan de slag ben gegaan kwam ik er al snel achter dat een administratieve functie niet bij mij past. Ik heb dit intern bespreekbaar gemaakt waarnaar Balanz Facilitair mij de kans heeft geboden om een loopbaantraject te volgen. Hier heb ik meerdere assessments afgelegd en diverse gesprekken gevoerd met deskundigen. De uitkomst van het loopbaantraject was dat Ondernemerschap heel goed bij mij past. Dit is voor mij de bevestiging gebleken waarnaar ik heb doorgepakt en mijn ondernemingsplan ben gaan uitwerken”.

 

Hoe verloopt een gemiddelde werkdag in je/jullie bedrijf?  “Van 08:00 uur tot 16:30 uur ben ik werkzaam voor Balanz Facilitair in de functie van Medewerker Business Support. Om 17:00 uur kom ik thuis en dan eet ik samen met Evelyn.

Vervolgens werk ik vaak van 18:00 uur tot 20:00/21:00 uur voor Gielkens Recruitment. Ik benader professionals en organisaties, beantwoord mails en bouw verder aan het merk Gielkens Recruitment”.

Een commerciële functie waarbij de mens centraal staat past deze precies in jullie bedrijfsfilosofie? “Hetgeen wij belangrijk vinden binnen Gielkens Recruitment is persoonlijk contact. Dit is ook iets dat ik vaak krijg te horen van professionals en organisaties; zij ervaren het contact als zeer prettig, korte lijntjes en snelle reacties”.

 

Welke competenties zijn belangrijk in je beroep? Accuraat werken: “Het is van groot belang om je aan de regels te houden, zeker op het gebied van arbeidsrecht. Je hebt vaak te maken met professionals die een dienstverband voor onbepaalde tijd bij hun werkgever hebben. Het is zaak om zeer zorgvuldig met dit soort kwesties om te gaan. Als ik bijvoorbeeld een referentie wil inwinnen bij een vorige werkgever, vraag ik eerst aan de professional in kwestie of dit ‘akkoord’ is. Daarnaast dien je uiteraard nauwkeurig en zorgvuldig te werk te gaan. Je hebt met mensen te maken”.

Adviseren: “Om professionals écht te kunnen helpen adviseer ik hen zo nu en dan, gevraagd en ongevraagd op het gebied van hun loopbaan”.

Betrokken: “Ik ben zeer betrokken bij de professionals die ik bemiddel en organisaties waarmee ik in contact sta. De oprechte betrokkenheid en het willen weten hoe een persoon in elkaar zit maakt dat je je kunt onderscheiden”.

Energiek: “Mijn visie op het leven is; doe iets wat je leuk vindt, dan krijg je er ook energie van. Omdat ik met Gielkens Recruitment iets doe wat ik leuk vindt, kan ik dit met veel enthousiasme en energie overbrengen waardoor ik professionals en organisaties ook écht kan helpen”.

Flexibel: “Er is geen sector zo snel en dynamisch als de arbeidsbemiddeling. Omdat je te maken hebt met mensen en iedereen iets anders wil en vindt, dien je je te schikken naar de professional of organisatie in kwestie. Wil je daadwerkelijk een rol van betekenis spelen in de huidige arbeidsmarkt, zal je je flexibel moeten opstellen. Dat wil zeggen dat ik altijd een tijdstip en datum voorstel om een kennismaking te plannen, bij voorkeur op korte termijn.

Wanneer een professional aangeeft dat hij/zij een kennismaking het liefst om 17:00 uur voert, kom ik thuis, voer ik het gesprek en eet ik nadat ik het gesprek heb gevoerd. Je dient je dan te schikken naar de professional. Heel simpel; als ik hem/haar niet help zal een andere partij dit doen”.

Initiatiefrijk: “Van origine ben ik een zelfstarter. Je moet zelf professionals durven aan te spreken en organisaties durven benaderen. Ook probeer ik met een professional en organisatie mee te denken waarbij eerlijkheid een belangrijke factor is”.

Integer: “Je dient anderen altijd met respect te behandelen en gaat vertrouwelijk om met informatie. Zoals aangegeven heb je te maken met mensen. Ik krijg vertrouwen van professionals om voor hen op zoek te gaan naar een mooie en passende baan. Het is aan mij om dit vertrouwen niet te schaden”.

Luisteren: “Een van de belangrijkste competenties is goed kunnen luisteren. Ik voer gesprekken van vaak één uur tot anderhalf uur. Deze gesprekken gaan vaak van links naar rechts waarbij ik uiteraard een bepaalde structuur aanhoudt, echter ik de professional ik zo veel als mogelijk aan het woord laat. Ik maak intussen aantekeningen en stel aan het eind van het gesprek een kloppend gespreksverslag op”.

Motiveren: “In mijn werk blijf ik dicht bij mezelf. Met mijn enthousiasme en oprechte interesse probeer ik anderen te enthousiasmeren en inspireren. De levenslessen (op loopbaan gebied) die ik zelf heb opgedaan probeer ik anderen mee te geven”.

Overtuigend: “Er zijn tal van bureaus die zich bezighouden met arbeidsbemiddeling. Je dient overtuigend te zijn van wat jou anders maakt dan al die anderen. Vaak komt dat neer op een stukje overtuigingskracht en gevoel”.

Wat is de grootste uitdaging in je beroep? “De grootste uitdaging is het vinden van de juiste professionals. We bevinden ons anno 2022 in een arbeidsmarkt waar de banen (ietwat kort door de bocht) voor het oprapen liggen. Simpel gezegd hoor je vaak; als je wil werken kom je makkelijk aan een baan.

Het is echter zaak om niet zo maar aan een baan te komen, maar een baan te vinden die écht bij je past. Mijn uitgangspunt is om op zoek te gaan naar een duurzame match. Professionals worden dagdagelijks benaderd door organisaties en recruiters met mooie verkooppraatjes. Daarmee wil ik mezelf dan ook absoluut niet vergelijken. Ik ga voor een eerlijk verhaal en wil de professional een zo eerlijk en kloppend mogelijk beeld schetsen”.

Wat maakt het beroep van Recruiter zo aantrekkelijk? “Lange tijd ben ik zelf zoekende geweest welke baan écht bij mij past. Door een baan uit te voeren die totaal niet bij mij paste kwam ik erachter dat mij dit meer energie kostte dan dat het opleverde. Om écht een rol van betekenis te spelen en de professional ‘bij de hand te nemen’ om hem/haar daadwerkelijk aan een passende en duurzame baan te helpen maakt dat ik het werk in de arbeidsbemiddeling met heel veel plezier uitvoer”.

 

Iedere medaille heeft twee kanten. Met betrekking tot u bedrijf de vraagstelling: wat zijn de minder leuke kanten van het beroep Recruiter? “Het zijn vaak lange trajecten waar je met een professional of organisatie aan begint. Vanaf het eerste moment van kennismaking tot een mogelijke plaatsing zitten vaak twee tot drie maanden. Het kan zo maar voorkomen dat een professional alle gesprekken heeft doorlopen en hij/haar een aanbod heeft liggen en de professional op het laatste moment voor een andere werkgever kiest. Dat zijn vaak wel kleine ‘baal momenten’. Ik ben echter positief ingesteld en bekijk daarom andere mogelijkheden”..

Geef een analyse wat in jou ogen het verschil is  tussen een gemiddelde en een goede Recruiter? “Een gemiddelde recruiter is sociaal, kan goed luisteren en maakt mooie matches tussen professionals en organisaties. Een goede recruiter is sociaal, kan goed luisteren, is oprecht geïnteresseerd en maakt mooie en duurzame matches tussen professionals en organisaties. Tevens staat een goede recruiter open voor feedback, neemt dit ter harte en krijgt regelmatig het compliment van zowel professionals als organisaties dat zijn/haar werkwijze als zeer prettig wordt ervaren”.

Welk advies zou jij, mensen die Recruiter willen worden, als ondersteuning in hun keuze willen meegeven? “Ben jij oprecht geïnteresseerd in wat professionals drijft? Werk jij graag met mensen en wil je bijdragen aan een arbeidsmarkt waarin eenieder iets doet dat hij/zij leuk vindt? Ben jij een duizendpoot, flexibel, accuraat, zelfstandig en ondernemend? Dan is de baan van recruiter wellicht iets voor jou”.

Rowan Stassar Fotografie

Hoe zie je de toekomst van het beroep Recruiter? “Inhoudelijk zal de baan van recruiter de komende jaren wellicht veranderen; professionals switchen tegenwoordig sneller van baan zodra een organisatie een beter salaris biedt dan hij/zij op dat moment verdiend. Naar mijn inziens blijft het zaak om de professional ervan bewust te maken om iets te doen dat écht bij hem/haar past en niet altijd direct voor het geld te kiezen. Als recruiter zul je flexibel moeten zijn in hetgeen de arbeidsmarkt op dat moment vraagt. Dan komt de competentie ‘luisteren’ weer om de hoek kijken; weet wat er speelt en probeer hier als recruiter op in te spelen”.

Wat zou je doen als je geen Recruiter zou zijn? “Ik zou mij eerlijk gezegd niet kunnen voorstellen welk beroep ik zou uitvoeren als ik geen recruiter zou zijn. Een mooie Sales functie zou dan wellicht bij mij passen. Dan bedoel ik niet de ‘typische keuken verkoper’, maar een uitdagende Sales functie met voldoende vrijheid en ondernemerschap. Echter zal ik altijd de behoefte hebben om een eigen bedrijf voort te zetten. Als je eenmaal aan het ondernemerschap hebt geproefd, wil je vaak niet meer anders. Het geeft ontzettend veel vrijheid en je bepaald zelf hoe je iets aanpakt. Ik ben van mening dat je met de juiste discipline, gezond boerenverstand en het openstaan voor feedback, je een heel eind komt”.

 Beste Rick Gielkens, bedankt en natuurlijk nog van harte proficiat met je/jullie  huwelijk met uiteraard behouden vaart en natuurlijk verder veel succes met je bedrijfsactiviteiten-C.S.

 



(Volgend nieuwsbericht) »