Gemeenteraad Landgraaf laat leerlingen spelenderwijs kennismaken met gemeentepolitiek

Achtstegroepers bezochten deze week de raadzaal in Landgraaf voor het educatieve programma Democracity. Met dit programma leren leerlingen spelenderwijs hoe het lokale bestuur werkt.  

 

Waar besluit de gemeenteraad over? Wat doen raadsleden precies? Op die vragen kregen leerlingen van de basisscholen Wereldwijs, Harlekijn en De Wissel antwoord. Zij vormden de jeugdraad en namen plaats op de raadszetels.

Bouwen aan een fictieve stad

Tijdens Democracity bouwden de leerlingen samen een fictieve stad. De klas vormde de gemeenteraad. Midden in de raadzaal lag een spelkleed waarop alleen maar wegen en woningen te zien zijn. De klas moest de stad afbouwen. Daarvoor moesten er wel keuzes gemaakt worden, want ga je voor bedrijven of gaan ze voor veel groen? Moet er een ziekenhuis komen of toch een middelbare school? Het budget was beperkt, dus helaas kon niet alles een plek krijgen.

Oprichten politieke partijen

De leerlingen richtten verschillende politieke partijen op. Ze schreven met hulp van de Landgraafse raadsleden korte partijprogramma’s. Daarna gingen ze met elkaar in debat. Uiteindelijk werd er gestemd over verschillende voorstellen en kon de stad worden afgebouwd. Na afloop gingen de leerlingen in gesprek met enkele raadsleden. Ze mochten vragen stellen en de raadsleden vertelden hoe het eraan toegaat in de echte gemeenteraad.

Alle basisscholen

In twee uur tijd leerden de leerlingen dat overleg, argumentatie, meerderheid en consensus nodig zijn in een democratische samenleving. De gemeenteraad heeft alle basisscholen uitgenodigd om met hun groepen acht op deze manier kennis te maken met de lokale politiek. 5 april is het de beurt aan de leerlingen van OBS de Speurneus om Democracity te spelen.

Bron: Gemeente Landgraaf